uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(1), w szczególności jego art. 74 ust. 1 i art. 132,
(1) Przegląd rozporządzenia Komisji (WE) nr 340/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)(2), przeprowadzony zgodnie z art. 22 ust. 2 tego rozporządzenia, wykazał konieczność wprowadzenia wielorakich zmian do tego rozporządzenia.
(2) Ze względu na pewność prawa należy określić skutki opóźnień w płatnościach na rzecz Agencji. Agencja nie powinna zwracać opłat lub należności, które zostały zapłacone przed odrzuceniem odpowiednich przedłożonych informacji. Opłaty lub należności zapłacone po odrzuceniu składanych informacji powinny być jednak zwracane jako nienależne płatności.
(3) W odniesieniu do aktualizacji dokumentów rejestracyjnych związanych z wnioskami o zachowanie poufności opłaty powinny być stosowane w sposób jednolity, niezależnie od tego, kiedy składany jest wniosek. W odniesieniu do aktualizacji dokumentów rejestracyjnych innych niż aktualizacja zakresu wielkości obrotu należy przewidzieć możliwość złożenia przez rejestrującego wniosku o przedłużenie drugiego terminu płatności odpowiedniej opłaty, aby zapewnić rejestrującemu dodatkowy czas na dokonanie płatności.
(4) Ze względu na pewność prawa należy także doprecyzować istniejące przepisy dotyczące opłat ulgowych z tytułu wniosków o zachowanie poufności w ramach wspólnego przedłożenia informacji lub składanych przez wiodących rejestrujących.
(5) W odniesieniu do opłat z tytułu wniosków na mocy art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz należności z tytułu przeglądów zezwoleń na mocy art. 61 tego rozporządzenia nie należy już automatycznie uznawać każdego scenariusza narażenia za jedno zastosowanie, ponieważ liczba dodatkowych zastosowań objęta wnioskiem o udzielenie zezwolenia lub sprawozdaniem z przeglądu zezwolenia nie musi być identyczna z liczbą scenariuszy narażenia uwzględnioną w tych przedłożonych informacjach.
(6) Należy również sprecyzować, że Agencja powinna wystawiać jedną fakturę obejmującą opłatę lub należność podstawową oraz wszelkie dodatkowe opłaty lub należności, w tym w przypadku wspólnych wniosków o udzielenie zezwolenia i wspólnych sprawozdań z przeglądu.
(7) Agencja może zażądać dowodów potwierdzających spełnienie wymogów w celu zastosowania ulgowych opłat lub należności, lub w celu zwolnienia z opłat. Aby móc zweryfikować spełnienie tych warunków, niezbędne jest nałożenie wymogu przedstawiania tych dowodów w jednym z języków urzędowych Unii albo - jeżeli są one dostępne tylko w innym języku - wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na jeden z języków urzędowych Unii.
(8) W związku z dokonanym zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 przeglądem opłat i należności oraz w świetle opublikowanego przez Eurostat odpowiedniego średniego rocznego wskaźnika inflacji dla kwietnia 2012 r. wynoszącego 3,1 % należy ponadto dostosować standardowe opłaty i należności do tego wskaźnika.
(9) Istniejące ulgowe opłaty i należności stosowane w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) należy jeszcze bardziej obniżyć, tak aby zminimalizować obciążenie regulacyjne i liczbę napotykanych przez MŚP problemów natury praktycznej dotyczących spełniania obowiązków wynikających z REACH, w szczególności obowiązku rejestracji, jak wskazano w sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zgodnie z art. 117 ust. 4 REACH, art. 46 ust. 2 CLP oraz przeglądem niektórych elementów REACH zgodnie z art. 75 ust. 2, art. 138 ust. 2, art. 138 ust. 3 oraz art. 138 ust. 6 REACH(3).
(10) Aby zrównoważyć ciężar opłat i należności w ramach różnych kategorii wielkości przedsiębiorstw, standardowe opłaty i należności należy podwyższyć o 4 % w przypadku rejestracji i o 3,5 % w przypadku zezwoleń, uwzględniając przy tym, z jednej strony, koszty Agencji i powiązane koszty usług świadczonych przez właściwe organy państw członkowskich oraz, z drugiej strony, dalszą obniżkę opłat i należności wymaganych od MŚP oraz liczbę MŚP, których to dotyczy.
(11) Łączna korekta wysokości opłat i należności jest ustalona na takim poziomie, że uzyskany dzięki niej przychód, w połączeniu z innymi źródłami przychodów Agencji zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, jest wystarczający do pokrycia kosztów świadczonych usług.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 340/2008.
(13) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do prawidłowo przedłożonych informacji czekających na rozpatrzenie w dniu jego wejścia w życie.
(14) Z uwagi na fakt, że substancje wprowadzone, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, muszą zostać zarejestrowane do dnia 31 maja 2013 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 107 z 17.4.2008, s. 6.
(3) COM(2013) 49 final, SWD(2013) 25 final
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.79.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 254/2013 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) |
Data aktu: | 20/03/2013 |
Data ogłoszenia: | 21/03/2013 |
Data wejścia w życie: | 22/03/2013 |