uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 220 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywą Rady 2002/60/WE 2 wprowadzono minimalne środki, które należy zastosować w Unii w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. W związku z tym, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/43/UE 3 , potwierdzoną decyzją wykonawczą Komisji 2014/93/UE 4 , oraz zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/178/UE 5 Litwa powinna zagwarantować, że obszar na jej terytorium, na którym obecna jest ta choroba, obejmuje co najmniej obszar zakażony wymieniony w załącznikach do tych decyzji.
(2) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń oraz aby zapobiec wszelkim dalszym zakłóceniom handlu na Litwie i za granicą, Litwa przyjęła w dniu 17 lutego 2014 r. 6 pewne dodatkowe środki zapobiegawcze na tym obszarze zakażonym. W związku z powyższym obrót żywymi świniami, w tym prosiętami, świeżą wieprzowiną i wieprzowymi produktami mięsnymi z obszaru zakażonego jest przedmiotem szczególnych środków nadzoru, w tym obowiązkowego etykietowania specjalnym znakiem jakości zdrowotnej, i podlega stosowaniu pewnych ograniczeń handlowych na jednolitym rynku.
(3) Ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu żywych świń, w tym prosiąt, świeżej wieprzowiny oraz wieprzowych produktów mięsnych, wynikające z zastosowania tych środków weterynaryjnych, powodują istotne obniżenie cen w obszarach zakażonych i powodują zakłócenia na rynku prosiąt i wieprzowiny w tych obszarach. W związku z tym w dniu 13 marca 2014 r. Litwa zwróciła się do Komisji z prośbą o wprowadzenie nadzwyczajnych środków wspierania rynku, jak przewidziano w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013. Takie środki, mające zastosowanie jedynie do prosiąt, świń i loch chowanych na obszarach bezpośrednio dotkniętych ograniczeniami, należy przyjąć na czas absolutnie niezbędny.
(4) Kwota pomocy powinna być wyrażona dla prosiąt jako kwota za sztukę w odniesieniu do ograniczonej liczby prosiąt oraz jako kwota za 100 kilogramów masy tusz innych kwalifikujących się zwierząt, w odniesieniu do ograniczonej ilości wieprzowiny i przy maksymalnej masie podlegającej kompensacie tuszy za zwierzę. Kwota pomocy powinna uwzględniać aktualne informacje o rynku.
(5) W odniesieniu do prosiąt i innych świń chowanych na odnośnych obszarach wsparcie powinno być uzależnione od dostarczenia zwierząt do rzeźni, ich uboju i od przestrzegania bardziej rygorystycznych przepisów weterynaryjnych mających zastosowanie na tych obszarach w dniu dostawy.
(6) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/236/UE 7 przewiduje unijne wsparcie finansowe w ramach rekompensaty dla właścicieli świń za straty spowodowane wczesnym ubojem świń na obszarach zakażonych w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się choroby. Litwa i Polska zamierzają obniżyć zagęszczenie podatnych organizmów żywicielskich w utrzymujących świnie gospodarstwach o niskim poziomie ochrony biologicznej na obszarze zakażonym, propagując ubój świń i zapobiegając odnowie populacji świń w gospodarstwach przez co najmniej jeden rok 8 . W związku z tym oraz w celu wyeliminowania ryzyka podwójnego finansowania pomoc wypłacana na mocy niniejszego rozporządzenia powinna ograniczać się do hodowców świń niekorzystających z wkładu finansowego z tytułu wczesnego uboju określonego w decyzji 2014/236/UE. Z tego samego powodu stosowne ograniczenie powinno mieć zastosowanie do Polski. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 324/2014 9 .
(7) Należy przewidzieć, by właściwe organy Litwy zastosowały wszelkie wymagane środki kontroli i nadzoru i odpowiednio poinformowały o tym Komisję. Transport i ubój kwalifikujących się zwierząt powinny zostać przeprowadzone pod nadzorem właściwych organów, które muszą również zapewnić zgodność otrzymanych z nich produktów z odpowiednimi ograniczeniami rynkowymi.
(8) Ograniczenia w zakresie wprowadzania do obrotu żywych świń i prosiąt oraz świeżej wieprzowiny i wieprzowych produktów mięsnych były stosowane przez kilka tygodni na odnośnych obszarach i sytuacja ta doprowadziła do zakłóceń na rynku i strat w dochodach producentów, a także do znacznego wzrostu masy zwierząt, co w konsekwencji stworzyło niedopuszczalną sytuację w zakresie dobrostanu zwierząt. W związku z powyższym środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do zwierząt dostarczanych do rzeźni od dnia 17 lutego 2014 r. - daty przyjęcia litewskich środków zapobiegawczych. Sytuacja na rynku oraz skutki tego środka muszą być ponownie ocenione w świetle rozwoju sytuacji, a zatem środek powinien mieć zastosowanie jedynie przez okres trzech miesięcy.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.125.64 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 428/2014 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny na Litwie i zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 324/2014 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Polsce |
Data aktu: | 25/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2014 |
Data wejścia w życie: | 27/04/2014 |