uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/01 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 1 i ust. 4 lit. a),
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 826/2008 2 ustanawia wspólne zasady dotyczące przyznawania dopłat do prywatnego przechowywania niektórych produktów rolnych. Produkty kwalifikujące się do dopłat do prywatnego przechowywania zostały wymienione w art. 28 i 31 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 3 .
(2) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 uchyliło i zastąpiło rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 od dnia 1 stycznia 2014 r. Część II tytuł I rozdział I sekcja 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zawiera przepisy dotyczące dopłat do prywatnego przechowywania.
(3) Artykuł 17 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zawiera wykaz produktów kwalifikujących się do dopłat do prywatnego przechowywania. W porównaniu z produktami wymienionymi w art. 28 i 31 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zawiera trzy produkty więcej: włókno lniane, ser z chronioną nazwą pochodzenia (ChNP) lub chronionym oznaczeniem geograficznym (ChOG) i odtłuszczone mleko w proszku wyprodukowane z mleka krowiego.
(4) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 dopłaty do prywatnego przechowywania mogą być przyznane, jeżeli dane produkty spełniają warunki ustanowione w części II rozdział I tytuł I sekcja 3 wymienionego rozporządzenia oraz dodatkowe wymogi w zakresie jakości i cech produktu, które mają zostać przyjęte przez Komisję.
(5) Warunki kwalifikowalności dla masła, określone w art. 17 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, uległy zmianie w stosunku do warunków przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007.
(6) Przepisy dotyczące jakości i cech produktu oraz kryteriów kwalifikowalności istnieją już w rozporządzeniu (WE) nr 826/2008 w odniesieniu do produktów kwalifikujących się do dopłat do prywatnego przechowywania zgodnie z art. 28 i 31 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.
(7) Należy dostosować wymogi dotyczące jakości i kryteria kwalifikowalności w odniesieniu do włókna lnianego, odtłuszczonego mleka w proszku i sera z chronioną nazwą pochodzenia (ChNP) lub chronionym oznaczeniem geograficznym (ChOG) w celu dostosowania wyżej wymienionych wymogów i kryteriów dla masła oraz włączenia ich do rozporządzenia (WE) nr 826/2008.
(8) W art. 18 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 określono kryteria, które należy wziąć pod uwagę w decyzji Komisji o przyznaniu dopłat do prywatnego przechowywania. Kryteria te obejmują średnie ceny rynkowe notowane w Unii oraz progi referencyjne i koszty produkcji danych produktów, jak również potrzebę zareagowania we właściwym czasie na szczególnie trudną sytuację na rynku lub na zmiany sytuacji gospodarczej, które mają znaczący negatywny wpływ na marże w sektorze.
(9) W art. 3 i 5 rozporządzenia (WE) nr 826/2008 stanowi się, że decyzja o przyznaniu dopłat do prywatnego przechowywania cukru białego oraz, odpowiednio, wołowiny może zostać podjęta na podstawie średnich cen rynkowych notowanych w Unii. Wyżej wymienione artykuły opierają się na rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007, które zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013. Należy zatem skreślić art. 3 i 5 rozporządzenia (WE) nr 826/2008.
(10) Ilość przechowywana w okresie przechowywania objętym umową powinna być równa ilości określonej w umowie. Jednak do celów stosowania art. 15, 18 i 34 rozporządzenia (WE) nr 826/2008, w przypadku określonych produktów, które kwalifikują się do dopłat do prywatnego przechowywania, dopuszczalny jest margines tolerancji w odniesieniu do przechowywanych ilości. Ze względu na cechy produktów taką tolerancję należy również ustalić w odniesieniu do odtłuszczonego mleka w proszku w dużych workach i długiego włókna lnianego.
(11) Jeżeli chodzi o cechy jakości, które należy określić w odniesieniu do włókna lnianego, długie włókno lniane uważane jest za produkt wysokiej jakości, który kwalifikuje się do dopłat do prywatnego przechowywania.
(12) Ponieważ nie jest już wymagane, by produkcja masła odbywała się w zatwierdzonym przedsiębiorstwie, przepisy dotyczące poświadczania zgodności ze szczególnymi wymogami w odniesieniu do pochodzenia w przypadku przechowywania w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, w którym masło zostało wyprodukowane, określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 826/2008, nie mają już zastosowania. Nowe uproszczone przepisy powinny zostać ustanowione w odniesieniu do dowodu, że przechowywane masło spełnia wymogi art. 9 i 17 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Te same przepisy powinny obowiązywać również w odniesieniu do odtłuszczonego mleka w proszku.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 826/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.145.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 501/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 poprzez zmianę rozporządzenia Komisji (WE) nr 826/2008 w odniesieniu do określonych wymogów związanych z produktami rolnymi objętymi dopłatami do prywatnego przechowywania |
Data aktu: | 11/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 16/05/2014 |
Data wejścia w życie: | 23/05/2014 |