uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Aby skutecznie walczyć z dyskryminacją zgodnie z art. 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), przyczyniać się do przestrzegania art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz działać na rzecz pełnego zatrudnienia i postępu społecznego zgodnie z art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), a także monitorować postępy w realizacji unijnych celów politycznych, takich jak główne cele strategii "Europa 2020", konieczne jest posiadanie porównywalnych, wiarygodnych i obiektywnych danych statystycznych na temat sytuacji osób pracujących, osób bezrobotnych oraz osób pozostających poza rynkiem pracy, nie naruszając przy tym tajemnicy statystycznej, prywatności i ochrony danych osobowych.
(2) W związku z wejściem w życie TFUE uprawnienia powierzone Komisji należy dostosować do jego art. 290 oraz do nowych ram prawnych będących wynikiem wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 2 .
(3) Na mocy rozporządzenia (UE) nr 182/2011 Komisja zobowiązała się dokonać przeglądu - zgodnie z kryteriami określonymi w TFUE - aktów ustawodawczych, które obecnie zawierają odniesienia do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą.
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 3 zawiera odniesienia do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą i w związku z tym należy dokonać jego przeglądu zgodnie z kryteriami określonymi w TFUE.
(5) Aby móc uwzględnić w szczególności zmiany gospodarcze, społeczne i techniczne, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do dostosowywania listy zmiennych badania - określonych w ramach listy 14 grup cech badania, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 577/98 - w celu ustanowienia trzyletniego programu modułów ad hoc, który określi dla każdego modułu ad hoc przedmiot badania, listę i opis obszaru szczegółowych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc") oraz okres referencyjny. Ponadto Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu przyjmowania listy zmiennych strukturalnych i częstotliwości badania. Komisja powinna zapewnić, aby akty te nie nakładały znaczącego dodatkowego obciążenia na państwa członkowskie ani na respondentów.
(6) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(7) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (WE) nr 577/98 należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011.
(8) Ze względu na znaczenie, jakie moduły ad hoc towarzyszące badaniu siły roboczej mają dla polityk Unii w różnych dziedzinach, należy przyznać wkład Unii w finansowanie ich wdrażania, zgodnie z zasadą rozsądnego podziału obciążeń finansowych między budżet Unii a budżety państw członkowskich. Należy przewidzieć dotacje, bez zaproszeń do składania wniosków, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 4 . Dotacje należy przyznawać - z zastrzeżeniem rzeczywistego wdrożenia modułów ad hoc - krajowym urzędom statystycznym i innym organom krajowym, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 5 . Dotacje przyznawane do celów przeprowadzenia badań siły roboczej mogą przyjmować formę kwot ryczałtowych. W tym kontekście stosowanie kwot ryczałtowych powinno być jednym z głównych sposobów upraszczania zarządzania dotacjami.
(9) Na zasadzie odstępstwa od rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz ze względu na zwiększone obciążenie wynikające z konieczności gromadzenia dodatkowych informacji na potrzeby modułów ad hoc towarzyszących badaniu siły roboczej, które pomogą dostarczyć wskaźników na potrzeby celów polityki Unii, niezbędne jest współfinansowanie kosztów wynagrodzeń personelu administracji państwowej - nawet jeśli dany organ publiczny zrealizowałby wspierane działanie bez unijnej dotacji - a także współfinansowanie innych odpowiednich kwalifikowalnych kosztów.
(10) W odniesieniu do powierzenia uprawnień Komisji, niniejsze rozporządzenie ogranicza się do dostosowania istniejących już uprawnień powierzonych Komisji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 577/98 do art. 290 TFUE oraz do nowych ram prawnych będących wynikiem wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 182/2011, a także - w stosownych przypadkach - do przeglądu zakresu tych uprawnień. Ponieważ cele rozporządzenia (WE) nr 577/98 nadal nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym samym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(11) W celu zagwarantowania pewności prawa, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na procedury przyjmowania środków wszczęte, lecz nie zakończone przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 577/98,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2014 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
M. SCHULZ | D. KOURKOULAS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.163.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 545/2014 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie |
Data aktu: | 15/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2014 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2014 |