Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

DECYZJA RADY
z dnia 6 maja 2014 r.
określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(2014/327/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwaną dalej "konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do wspomnianej konwencji.

(2) Wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Cypru i Malty stosują konwencję COTIF.

(3) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych 2 ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych występującego jako dodatek C do konwencji COTIF (załącznik RID). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach". Zatem Unia wykonała swoje kompetencje w tej dziedzinie.

(4) Oczekuje się, że podczas 53. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 22 maja 2014 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) konwencji COTIF zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Zmiany te, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy art. 9 dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie te zmiany.

(6) Większość proponowanych zmian jest uzasadniona i korzystna; Unia powinna je zatem poprzeć. Dwie proponowane poprawki należy poddać dalszej ocenie w świetle postępu naukowego i technicznego. W szczególności Europejska Agencja Kolejowa we współpracy ze stosownymi organami powinna kontynuować prace nad opracowaniem trwałego rozwiązania dotyczącego wykrywania wykolejeń i łagodzenia ich skutków oraz do wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości. Jeśli zatem wspomniane zmiany zostaną zatwierdzone na tym etapie, Unia powinna wyrazić sprzeciw zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 35 § 4 tytułu VII konwencji COTIF,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko Unii Europejskiej

1.
Stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię Europejską na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach wyżej wymienionego organu bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Po przyjęciu decyzja wyżej wymienionego organu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.

W imieniu Rady

Ch. VASILAKOS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Przedmiot Uwagi Stanowisko UE
1 Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-A Zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
2 Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-A Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą Przepisy zawarte w nawiasach kwadratowych w dokumencie źródłowym Wyrazić zgodę na zmiany
3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/1 Przepisy przejściowe dotyczące niektórych tabliczek Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
4 OTIF/RID/CE/GTP/2013/2 Stosowanie specjalnego przepisu TE 25 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
5 OTIF/RID/CE/GTP/2013/5 Inspekcja określonych oznakowań Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
6 OTIF/RID/CE/GTP/2013/6 Informacje, jakie należy przekazywać zarządcy infrastruktury Stała grupa robocza wybrała drugi z wariantów przedstawionych w dokumencie źródłowym Wyrazić zgodę na zmianę
7 OTIF/RID/CE/GTP/2013/11 Wykorzystanie technicznego słownictwa Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
8 OTIF/RID/CE/GTP/2013/12 Konsekwencje usunięcia karty UIC 573 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
9 OTIF/RID/CE/GTP/2013/13 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ 15 Stosowanie specjalnego przepisu TE 22 Propozycja nie jest wystarczająco dopracowana, aby podjąć decyzję Odroczyć decyzję
10 OTIF/RID/CE/GTP/2013/14 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ INF.14 Zmiany redakcyjne odniesień do przepisów UE dotyczących kolei Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
11 OTIF/RID/CE/GTP/2013/16 Transport towarów niebezpiecznych w pociągach pasażerskich Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgodzić się na zmianę w wersji stałej grupy roboczej
12 OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą: - -
13 Tamże Zmiany wymagające jednolitego poglądu wspólnego posiedzenia EKG-ONZ - OTIF Należy wspierać wydajny transport intermodalny Wyrazić zgodę na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
14 Tamże oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2013/INF.3 Przepisy dotyczące obowiązkowego stosowania czujników wykolejenia w niektórych wagonach UE ponownie rozważy swoje stanowisko przed kolejnym przeglądem przepisów Odroczyć decyzję
15 OTIF/RID/CE/GTP/2013/3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/9 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/18 Harmonizacja przepisów z przepisami załącznika 2 do SGMS OSJD Należy wspierać efektywny transport towarów niebezpiecznych pomiędzy krajami UE i innymi krajami należącymi do Organizacji Współpracy Kolei (OSJD) Wyrazić zgodę na zmiany
16 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.4 Transport węgla Nie osiągnięto porozumienia w sprawie szczegółów technicznych w stałej grupie roboczej Ustalić stanowisko UE na miejscu
17 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.8 Zmiana rozdziału 7.7 RID Propozycja tego dokumentu źródłowego będzie omawiana w ramach bardziej ogólnej dyskusji na temat zmiany rozdziału 7.7 Ustalić stanowisko UE na miejscu
18 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.12 Dostosowanie do zasad mających zastosowanie w transporcie drogowym Propozycje te zmieniają propozycje w dokumencie źródłowym OTIF/RID/CE/ GTP/-2013/17 Wyrazić zgodę na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.166.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.
Data aktu: 06/05/2014
Data ogłoszenia: 05/06/2014