uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
(1) Partnerstwa publiczno-prywatne w formie wspólnych inicjatyw technologicznych przewidziano pierwotnie w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1982/2006/WE 2 .
(2) W decyzji Rady 2006/971/WE 3 wskazano konkretne partnerstwa publiczno-prywatne, które mają być wspierane, w tym partnerstwo publiczno-prywatne w obszarze wspólnej inicjatywy technologicznej "Czyste Niebo".
(3) W komunikacie Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowanym " »Europa 2020« - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (zwanym dalej "strategią »Europa 2020« "), zatwierdzonym przez Parlament Europejski i Radę, podkreślono konieczność stworzenia warunków sprzyjających inwestowaniu w wiedzę i innowacje, tak aby osiągnąć inteligentny, trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu w Unii.
(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 4 ustanowiony został "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (zwany dalej "programem »Horyzont 2020« "). Celem programu "Horyzont 2020" jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu tego programu z funduszami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych zawiązywanych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych unijnych celów w zakresie konkurencyjności, zmobilizowania inwestycji prywatnych oraz ułatwienia rozwiązywania problemów społecznych. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu, w tym na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów, być rozliczane z realizacji swoich celów i dostosowane do unijnych celów strategicznych w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno przebiegać w sposób otwarty, przejrzysty, skuteczny i wydajny, a także powinno stwarzać szanse udziału wszystkim stronom aktywnym w poszczególnych obszarach tych partnerstw. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 zaangażowanie Unii w te partnerstwa może przyjąć formę wkładów finansowych we wspólne przedsięwzięcia ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zgodnie z decyzją nr 1982/2006/WE.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 i decyzją Rady 2013/743/UE 5 należy przyznać dalsze wsparcie wspólnym przedsięwzięciom ustanowionym na mocy decyzji (UE) nr 1982/2006/WE na warunkach określonych w decyzji 2013/743/UE.
(6) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo", ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 71/2008 6 , realizuje cele polegające na stymulowaniu nowych badań naukowych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, co umożliwia długoterminową współpracę między zainteresowanymi europejskimi podmiotami z branży aeronautycznej. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w bardzo dużym zakresie uczestniczą we wspólnym przedsiębiorstwie "Czyste niebo" - przydzielono im około 40 % budżetu na zaproszenia do składania wniosków. Ocena śródokresowa wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" wykazała, że to wspólne przedsiębiorstwo z powodzeniem stymuluje zmiany przyczyniające się do realizacji zadań środowiskowych. Ponadto odniosło ono znaczny sukces pod względem zainteresowania szerokim i zróżnicowanym uczestnictwem w nim wszystkich kluczowych unijnych sektorów przemysłu i wielu MŚP. Doprowadziło to do nawiązania współpracy z nowymi podmiotami i do udziału nowych organizacji. Należy zatem nadal wspierać jego obszar badań naukowych na potrzeby realizacji jego celów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(7) W ramach dalszego wspierania programu badawczego "Czyste niebo" należy uwzględnić także doświadczenia zdobyte poprzez działania w ramach wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo", w tym wyniki jego oceny śródokresowej i zalecenia zainteresowanych stron; wsparcie to należy realizować przy wykorzystaniu struktury i zasad w większym stopniu odpowiadających jego celom, aby zwiększyć efektywność i zapewnić uproszczenie. W tym celu Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno przyjąć przepisy finansowe dopasowane do jego potrzeb zgodnie z art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 .
(8) Członkowie prywatni wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" zgodzili się na prowadzenie działań badawczych w obszarze wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" w ramach struktury lepiej dopasowanej do charakteru partnerstwa publiczno-prywatnego. Właściwe jest, aby członkowie prywatni Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" wyrazili za pośrednictwem pisma zatwierdzającego zgodę na statut załączony do niniejszego rozporządzenia.
(9) Aby osiągnięte zostały cele Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2", należy w jego ramach udzielać wsparcia finansowego uczestnikom i członkom, głównie w formie dotacji przyznawanych na podstawie otwartych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków.
(10) Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno działać w otwarty i przejrzysty sposób pozwalający mu na czas udostępniać wszelkie stosowne informacje jego odpowiednim organom, jak również promować jego działania, w tym działania informacyjne i upowszechnianie wśród społeczeństwa. Regulamin wewnętrzny organów Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" powinien być dostępny publicznie.
(11) Wkłady członków prywatnych nie powinny ograniczać się wyłącznie do kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" i do współfinansowania koniecznego do prowadzenia działań w zakresie badań naukowych i innowacji wspieranych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2", ale powinny dotyczyć również działań dodatkowych poprzednio zgłoszonych i podejmowanych przez członków prywatnych, określonych w planie działań dodatkowych. W celu uzyskania odpowiedniego obrazu efektu dźwigni tych działań dodatkowych, powinny one przyczyniać się do realizacji szerszej wspólnej inicjatywy technologicznej "Czyste Niebo".
(12) Udział w działaniach pośrednich finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinien być zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 8 . Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno ponadto zapewniać spójne stosowanie tych zasad w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję.
(13) Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno również korzystać z elektronicznych środków zarządzanych przez Komisję, aby zapewnić otwartość i przejrzystość oraz ułatwić uczestnictwo. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinny być zatem publikowane również w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto odnośne dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników powinny być udostępniane przez Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" do umieszczenia - w odpowiednim formacie i z częstotliwością odpowiadającą obowiązkom Komisji w zakresie sprawozdawczości - w elektronicznych środkach sprawozdawczości i upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.
(14) Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno uwzględniać definicje OECD dotyczące poziomu gotowości technologicznej w klasyfikacji działań z zakresu technologicznych badań naukowych, opracowywania produktu i demonstracji.
(15) Wkładem finansowym Unii należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i z zasadami zarządzania pośredniego, określonymi w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 9 .
(16) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich stron. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Audyty beneficjentów środków finansowych Unii przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013.
(17) Interesy finansowe Unii i pozostałych członków Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" należy chronić przez zastosowanie proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizę, odzyskiwanie środków utraconych, nienależnie wypłaconych lub nieprawidłowo wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, nakładanie kar administracyjnych i finansowych zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 966/2012.
(18) Audytor wewnętrzny Komisji powinien mieć takie same uprawnienia w stosunku do Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" co w stosunku do Komisji.
(19) Ze względu na specyficzny charakter oraz obecny status wspólnych przedsięwzięć, a także by zapewnić ciągłość z siódmym programem ramowym, wspólne przedsięwzięcia w dalszym ciągu powinny podlegać odrębnej procedurze udzielania absolutorium. W drodze odstępstwa od art. 60 ust. 7 i art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" powinno być zatem udzielane przez Parlament Europejski na zalecenie Rady. Stąd też wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 nie powinny dotyczyć wkładu finansowego Unii we Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2", ale w możliwie najszerszym zakresie powinny zostać dostosowane do wymogów przewidzianych dla organów na mocy art. 208 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. Kontrola rachunków oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw powinna być przeprowadzana przez Trybunał Obrachunkowy.
(20) W celu wdrożenia unijnego wsparcia finansowego na rzecz działań zakrojonych na szeroką skalę i rozłożonych na kilka lat wskazane jest umożliwienie podzielenia wieloletnich zobowiązań budżetowych Unii i Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" na roczne raty. Zobowiązania wiążące dla Unii i Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" w dłuższej perspektywie powinny umożliwić zmniejszenie stopnia niepewności związanej z realizacją takich działań zakrojonych na szeroką skalę.
(21) Program "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się także do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI). Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno zatem dążyć do wejścia w bliskie interakcje z EFSI, co może w szczególności pomóc we wzmocnieniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze zainteresowań Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" oraz wesprzeć działania na rzecz inteligentnej specjalizacji.
(22) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" ustanowiono na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" powinno zapewniać stałe wsparcie na rzecz programu badawczego "Czyste Niebo" poprzez wdrożenie pozostałych działań zainicjowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 71/2008 zgodnie z tym rozporządzeniem. Aby zapewnić optymalne wykorzystanie dostępnych środków na badania naukowe, przejście od wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" do Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" powinno zostać dostosowane do przejścia od siódmego programu ramowego do programu "Horyzont 2020" i zsynchronizowane z tym przejściem. Przez wzgląd na pewność prawa i jasność należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 71/2008 i ustanowić przepisy przejściowe.
(23) Mając na uwadze ogólny cel programu "Horyzont 2020", jakim jest osiągnięcie większego uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" powinny uwzględniać czas trwania programu "Horyzont 2020".
(24) Biorąc pod uwagę znaczenie ciągłych innowacji dla konkurencyjności sektora transportu Unii i liczbę wspólnych przedsięwzięć w tej dziedzinie, należy w odpowiednim czasie przeprowadzić analizę, zwłaszcza z myślą o ocenie śródokresowej programu "Horyzont 2020", dotyczącą odpowiedniości wysiłków na rzecz wspólnych badań naukowych w dziedzinie transportu.
(25) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" w celu wspierania badań naukowych i innowacji w przemyśle w całej Unii, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność zapobieżenia powielaniu działań, zachowania masy krytycznej oraz zapewnienia optymalnego wykorzystania środków publicznego, możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.
W imieniu Rady | |
G. STOURNARAS | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.169.77 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 558/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" |
Data aktu: | 06/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2014 |
Data wejścia w życie: | 27/06/2014 |