(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/425/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Republika Słowacka i Zjednoczone Królestwo wystąpiły z wnioskiem o zastosowanie określonych odstępstw od wspólnych zasad w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 Komisja dokonała oceny konieczności zastosowania przedmiotowych odstępstw i wynikającego z nich poziomu ochrony, na podstawie zaleceń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja").
(2) Pierwsze odstępstwo, o które wystąpiła Republika Słowacka w dniu 29 kwietnia 2013 r., dotyczyło wymagań w zakresie wznowienia ważności uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów ("IR") i ponownego zaliczania egzaminu z wiedzy teoretycznej i egzaminu praktycznego w zakresie IR, określonych w FCL.625 lit. c) i d) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Republika Słowacka stwierdziła, że wymagania te nie są odpowiednie w przypadku pilotów posiadających równoważne uprawnienie IR wpisane do licencji wydanej w państwie trzecim, która jest zgodna z załącznikiem 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. ("załącznik 1 ICAO"). Republika Słowacka przedstawiła również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 4 czerwca 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(3) Drugie odstępstwo, o które wystąpiła Republika Słowacka w dniu 29 kwietnia 2013 r., dotyczyło wymagania w zakresie wznowienia ważności uprawnień na klasę lub typ określonego w FCL.740 lit. b) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Republika Słowacka dowodziła, że wymaganie to nie jest odpowiednie w przypadku pilotów posiadających równoważne uprawnienie na klasę lub typ wpisane do licencji wydanej w państwie trzecim, która jest zgodna z załącznikiem 1 ICAO. Republika Słowacka przedstawiła również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 4 czerwca 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(4) Trzecie odstępstwo, o które wystąpiło Zjednoczone Królestwo w dniu 21 czerwca 2013 r. i które zmieniono w dniu 4 lipca, dotyczyło wymagań w zakresie przedłużania ważności uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych tłokowych i uprawnienia na klasę motoszybowców turystycznych, określonych w FCL.740.A lit. b) pkt 1 ppkt (ii) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo dowodziło, że wymaganie to nie jest odpowiednie w przypadku pilotów posiadających uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów lub uprawnienia instruktora, ale nieposiadających innych uprawnień na klasę lub typ. Zjednoczone Królestwo przedstawiło również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 27 sierpnia 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(5) Czwarte odstępstwo, o które wystąpiło Zjednoczone Królestwo w dniu 10 lipca 2013 r., dotyczyło warunków wstępnych, jakie muszą spełnić osoby ubiegające się o upoważnienie SFE na samoloty, określonych w FCL.1010. SFE lit. a) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo dowodziło, że przedmiotowe warunki wstępne nie są kompletne, ponieważ dotyczą jedynie samolotów z załogą wieloosobową i nie obejmują skomplikowanych samolotów o wysokich osiągach z załogą jednoosobową. Zjednoczone Królestwo przedstawiło również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 27 sierpnia 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(6) Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja o udzieleniu danemu państwu członkowskiemu zezwolenia na zastosowanie odstępstwa musi zostać przekazana pozostałym państwom członkowskim, które również będą uprawnione do stosowania tego środka. W związku z powyższym niniejsza decyzja powinna być skierowana do wszystkich państw członkowskich. Opis odstępstwa, a także warunki jego stosowania, powinny być sformułowane w taki sposób, aby umożliwić innym państwom członkowskim zastosowanie tego środka w przypadku, gdy znajdą się one w takiej samej sytuacji, bez konieczności uzyskania dalszego zatwierdzenia ze strony Komisji. Niemniej jednak państwa członkowskie powinny wymieniać informacje na temat stosowania odstępstw zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, ponieważ mogą one mieć skutki występujące poza terytorium państw członkowskich, którym przyznano odstępstwa.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.196.30 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2014/425/UE udzielająca Republice Słowackiej i Zjednoczonemu Królestwu zezwolenia na zastosowanie odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 |
Data aktu: | 01/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 03/07/2014 |
Data wejścia w życie: | 03/07/2014 |