(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 3,
Po konsultacji z Komitetem ds. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby umożliwić państwom członkowskim opracowanie programów operacyjnych dotyczących środków finansowanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014, należy określić priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli.
(2) Udzielając wsparcia, Unia powinna priorytetowo potraktować te działania, które są najbardziej efektywne, tak aby podnieść efektywność działań kontrolnych, uwzględniając przy tym wyniki państw członkowskich w zakresie wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 2 i rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 3 .
(3) Priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli powinny obejmować:
- wdrożenie planów działania ustanowionych zgodnie z art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 w celu usunięcia braków w systemie kontroli państwa członkowskiego,
- wdrożenie konkretnych działań na rzecz spełnienia pewnych warunków wstępnych określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 508/2014 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 4 . Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w przypadku niespełnienia mających zastosowanie warunków wstępnych program musi zawierać opis działań, które mają zostać podjęte, w tym środków wymagających finansowania,
- wdrożenie systemów zatwierdzania danych, zgodnie z art. 109 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, w szczególności projektów mających na celu wprowadzenie interoperacyjności między systemami poszczególnych państw członkowskich, ponieważ kompletny i wiarygodny system sprawozdawczości połowu i nakładu stanowi podstawę zarządzania zasobami rybnymi Unii,
- egzekwowanie i kontrola obowiązku wyładunku wszystkich połowów zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 . Ten nowy obowiązek stanowi bardzo istotne uzupełnienie nowej wspólnej polityki rybołówstwa, które ma mieć wkład w zrównoważenie eksploatacji zasobów rybołówstwa. Wdrożenie tego nowego obowiązku pociągnie za sobą zmiany w systemach kontroli państw członkowskich, które obejmować będą nowe wydatki,
- egzekwowanie i kontrola systemu świadectw połowowych obejmujących przywóz i wywóz produktów rybołówstwa przewidzianego w rozdziale III rozporządzenia (WE) nr 1005/2008; wdrożenie systemu świadectw połowowych stanowi podstawę walki z połowami NNN,
- skuteczne działania mające na celu egzekwowanie ograniczeń zdolności połowowej floty. W celu zapewnienia równowagi między uprawnieniami do połowów a zdolnością połowową państwa członkowskie muszą zapewnić przestrzeganie ograniczeń zdolności połowowych i powinny one wdrażać wymagające finansowania projekty mające na celu certyfikację, weryfikację i pomiary mocy silników,
- wdrożenie indywidualnych programów kontroli i inspekcji (SCIP) lub koordynacji kontroli w odniesieniu do łowiska lub obszaru nieobjętego SCIP, zgodnie z art. 95 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 6 . Tego rodzaju działania przyczyniają się do rozwoju kultury przestrzegania prawa i do wzmocnienia współpracy między państwami członkowskimi oraz tworzą synergię między różnymi narzędziami kontroli,
- egzekwowanie i kontrola wymogów identyfikowalności określonych w art. 58 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 67 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 7 . Zgodnie z art. 58 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 wszystkie partie produktów rybołówstwa i akwakultury muszą być identyfikowalne na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji - od złowienia lub zebrania do etapu sprzedaży detalicznej. Zgodnie z art. 67 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 operatorzy muszą umieścić informacje dotyczące produktów rybołówstwa i akwakultury, o których mowa w art. 58 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1224/2009, w formie narzędzia identyfikacji np. kodu, kodu paskowego, czipu elektronicznego lub podobnego urządzenia lub systemu oznakowania; obowiązek ten ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2013 r. - do produktów rybołówstwa pochodzących ze stad objętych planem wieloletnim; od dnia 1 stycznia 2015 r. - do innych produktów rybołówstwa i akwakultury. Egzekwowanie i kontrola wymogów identyfikowalności powinny stanowić priorytet Unii. Wdrożenie systemu identyfikowalności stanowi podstawę kontroli polityki rybołówstwa mającą na celu zapewnienie przejrzystości pochodzenia produktów rybołówstwa.
(4) Priorytety Unii powinny być stosowane w sposób elastyczny w zależności od mocnych i słabych stron polityki egzekwowania i kontroli w każdym państwie członkowskim. Jeżeli dane państwo członkowskie zrealizowało już pewne priorytety, państwo to powinno zasadniczo skupić się na realizacji innych priorytetów.
(5) Zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli mogą być zmieniane co dwa lata, w drodze aktów wykonawczych, aby dostosować je do zmieniających się potrzeb kontroli,
(6) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszej decyzji, powinna ona wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.209.59 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/464/UE określająca priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
Data aktu: | 15/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |
Data wejścia w życie: | 17/07/2014 |