(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/641/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Urządzenia do realizacji programów i imprez specjalnych (PMSE) mają szeroką gamę zastosowań w obszarze transmisji sygnałów akustycznych i wizyjnych o rosnącym znaczeniu dla rozwoju unijnego sektora medialnego i rozrywkowego. Zastosowania te obejmują radiodyfuzję, realizację wydarzeń kulturalnych, przedstawień muzycznych i teatralnych, a także imprez społecznych i sportowych. Urządzenia PMSE są wykorzystywane do celów profesjonalnych i amatorskich, począwszy od organizacji imprez o zasięgu lokalnym, a skończywszy na imprezach o zasięgu unijnym. Mikrofony bezprzewodowe są najprostszym i najbardziej rozpowszechnionym typem bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych. Powiązane systemy obejmują przenośne douszne monitory odsłuchowe, systemy komunikacji zwrotnej ("talkback") i łącza foniczne.
(2) W swoim komunikacie z dnia 26 września 2012 r. do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Komisja 2 uznała sektor kulturalny i sektor kreatywny za jedne z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów europejskich oraz za istotną siłę napędową różnorodności kulturowej w Europie. W decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 3 , w szczególności w jej art. 8 ust. 5, położono jeszcze większy nacisk na znaczenie urządzeń PMSE oraz zobowiązano państwa członkowskie do dążenia, we współpracy z Komisją Europejską, do zapewnienia niezbędnych pasm częstotliwości na potrzeby takich urządzeń, zgodnie z unijnymi celami poprawy integracji rynku wewnętrznego i dostępu do kultury. Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 6 tej decyzji państwa członkowskie rozważają sposoby zapewnienia, by uwolnienie pasma 800 MHz nie zaszkodziło użytkownikom urządzeń PMSE, i w stosownych przypadkach podejmują środki techniczne i regulacyjne w tym zakresie.
(3) Jeżeli chodzi o wykorzystanie widma radiowego przez urządzenia PMSE, obowiązujące ramy prawne nie są w pełni zharmonizowane w państwach członkowskich UE z powodu wcześniejszych rozbieżności między krajowymi planami dotyczącymi częstotliwości oraz między sposobami zaspokajania różnorodnego zapotrzebowania krajowego i potrzeb lokalnych. Mimo że znaczna liczba państw członkowskich stosuje zalecenie nr 70-03 wraz z załącznikiem nr 10 wydane przez Europejski Komitet Radiokomunikacji (ERC) 4 , a także jego zalecenie nr 25-10 wraz z załącznikiem nr 2 5 , zawierające wytyczne dotyczące zakresów częstotliwości i parametrów technicznych dla urządzeń PMSE, zalecenia te nie gwarantują prawnie harmonizacji widma wykorzystywanego przez te urządzenia na terytorium Unii.
(4) Harmonizacja widma wykorzystywanego przez urządzenia PMSE powinna przyczynić się do osiągnięcia celów związanych z rynkiem wewnętrznym poprzez zwiększenie jakości i efektywności wykorzystywania widma; zapewnienie długoterminowej widoczności oraz pewności prawa dla dostępu do odpowiednich zakresów widma na terenie Unii; stymulowanie działań z zakresu badań i rozwoju, np. związanych z digitalizacją urządzeń PMSE i innymi aspektami efektywnego wykorzystywania widma; sprzyjanie inwestycjom producentów w technologię PMSE; obniżanie cen; umożliwienie osiągnięcia korzyści skali; wspieranie transgranicznej przenośności urządzeń i interoperacyjności; oraz poprzez unikanie wyłączenia z użytkowania niewykorzystywanego widma.
(5) Chociaż zapotrzebowanie widmowe bezprzewodowych urządzeń audio typu PMSE zmienia się w sposób znaczący, od 8 MHz do 144 MHz 6 , w zależności od specyficznych potrzeb lokalnych i czasowych, profesjonalni użytkownicy podają wartość 96 MHz w paśmie UHF jako ich codzienne zapotrzebowanie na widmo do celów użytkowania bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych.
(6) Dostatecznie zharmonizowane widmo jest niezbędne do zaspokojenia zapotrzebowania w przypadku bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych. Należałoby w tym celu przynajmniej określić minimalną ilość widma mającą zastosowanie na całym terytorium Unii, co wygenerowałoby korzyści skali i zapewniło funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Widmo radiowe objęte obecnie harmonizacją na mocy decyzji Komisji 2006/771/WE 7 , tj. 2 MHz (863-865 MHz) na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu, w tym bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, stanowi jednak rozwiązanie niewystarczające, by zaspokoić potrzeby użytkowników, ponieważ zakres tej decyzji obejmuje tylko niewielką część zastosowań urządzeń bezprzewodowych PMSE do transmisji sygnałów akustycznych oraz biorąc pod uwagę, że zapotrzebowanie na widmo musi być zaspokojone w przeważającej mierze w pasmach innych niż te określone w decyzji.
(7) Różne zakresy przestrajania dla urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych określono w zaleceniu nr 70-03 (załącznik nr 10) i zaleceniu nr 25-10 (załącznik nr 2), a przedstawiciele sektora bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, w tym producenci i użytkownicy, również wyrazili zdecydowane zainteresowanie zakresem przestrajania 470-790 MHz. W swoim raporcie nr 32 8 na temat harmonizacji pasma 800 MHz Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) wskazała na znaczenie, jakie mają dla użytkowników urządzeń PMSE wplecione kanały radiowe oraz tzw. "białe przestrzenie widma" ("white spaces"), w zakresie 470-790 MHz, a także położyła nacisk na utrzymanie dostępu do tego widma przede wszystkim dla urządzeń PMSE, które wymagają określonego poziomu ochrony. Państwa członkowskie przedstawiają CEPT informacje dotyczące wykorzystywania widma oraz prawnych i technicznych warunków dla użytkowników bezprzewodowych urządzeń PSME do transmisji sygnałów akustycznych obowiązujących na ich terytoriach, a także listę punktów kontaktowych przy krajowych organach administracyjnych, w których zainteresowane strony z sektora urządzeń PMSE mogą uzyskać informacje dotyczące warunków wykorzystywania widma dla tych urządzeń.
(8) W raporcie CEPT nr 32 podkreślono również, że stosowanie bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych stanie przed problemem coraz większych ograniczeń w udostępnianiu widma, oraz wskazano na potrzebę odpowiedniego dostosowania do takiej sytuacji. W decyzji Komisji nr 2010/267/UE 9 harmonizującej warunki techniczne wykorzystywania zakresu 790-862 MHz na potrzeby usług łączności elektronicznej na zasadzie braku wyłączności zmniejszono dostępność tego pasma dla bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych. Konieczne jest opracowanie alternatywnego długoterminowego rozwiązania, by zapewnić dalsze stosowanie urządzeń PMSE, zarówno poprzez określenie nowego widma, jak i poprzez wprowadzenie systemu współużytkowania widma radiowego.
(9) Dlatego też, na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, w dniu 15 grudnia 2011 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu 10 w zakresie warunków technicznych dotyczących wariantów harmonizacji widma radiowego na potrzeby bezprzewodowych mikrofonów radiowych i bezprzewodowych kamer wideo.
(10) W ramach tego mandatu CEPT przyjęła w dniu 8 marca 2013 r. swój raport nr 50 11 . W raporcie tym stwierdza się, że zakresy częstotliwości 821-832 MHz i 1 785-1 805 MHz, które stanowią przerwy dupleksowe w zakresach częstotliwości wykorzystywanych przez elektroniczne systemy komunikacji, są, przy spełnieniu określonych warunków, odpowiednie dla zharmonizowanego użytkowania przez urządzenia PMSE do transmisji sygnałów akustycznych. Bezprzewodowe kamery wideo, które mają różne zapotrzebowania na widmo i działają w różnych zakresach częstotliwości, należy rozważyć osobno. W dokumencie uzupełniającym do raportu CEPT nr 50 12 doprecyzowano warunki wykorzystywania przedmiotowych przerw dupleksowych na potrzeby urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, a także procedurę mającą na celu dokonanie oceny i ograniczenia ryzyka zakłóceń w odniesieniu do mikrofonów bezprzewodowych i dousznych monitorów odsłuchowych.
(11) W raporcie CEPT nr 50 określono również potrzebę ochrony mobilnych sieci komórkowych w pasmach 800 MHz i 1 800 MHz przed szkodliwymi zakłóceniami wytwarzanymi przez urządzenia PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, by zapewnić funkcjonowanie tych sieci w pasmach poniżej 821 MHz i powyżej 832 MHz, a także poniżej 1 785 MHz i powyżej 1 805 MHz. Wymagałoby to przykładowo ustanowienia pasma ochronnego o szerokości 2 MHz w zakresie od 821 do 823 MHz oraz ograniczeń we fragmencie widma o szerokości 0,2 MHz bezpośrednio powyżej 1 785 MHz i bezpośrednio poniżej 1 805 MHz.
(12) Urządzenia PMSE, w szczególności w przypadku ich stosowania w pomieszczeniach, mogą być w szkodliwy sposób zakłócane przez mobilne sieci komórkowe oraz urządzenia użytkowników, takie jak smartfony, wykorzystujące zakresy częstotliwości sąsiadujące z widmem wykorzystywanym przez urządzenia PMSE do transmisji sygnałów akustycznych w przerwach dupleksowych 800 MHz i 1 800 MHz. Zgodnie z celami i zasadami określonymi w programie dotyczącym polityki w zakresie widma radiowego, mającym na celu określenie sposobów unikania szkodliwych zakłóceń oraz zwiększenia efektywności wykorzystywania widma, przedmiotowych szkodliwych zakłóceń można uniknąć poprzez stosowanie określonych technik osłabiania zakłóceń, takich jak specjalna procedura obsługi mikrofonów bezprzewodowych i dousznych monitorów odsłuchowych niepowodująca zakłóceń, określona w załączniku nr 2 do dokumentu uzupełniającego do raportu CEPT nr 50, bądź poprzez stosowanie innych środków zaradczych. Państwa członkowskie powinny, w stosownych przypadkach, zachęcać do stosowania wspomnianych środków i umów mających na celu osłabianie zakłóceń, w tym poprzez zapewnienie wsparcia lub wytycznych zainteresowanym stronom.
(13) Zapotrzebowanie na widmo związane z organizacją imprez społecznych i kulturalnych będzie często przekraczać ilość 29 MHz dostępną w przerwach dupleksowych pasm 800 MHz i 1 800 MHz. Ponieważ odnotowuje się znaczne różnice w zapotrzebowaniu na widmo dla bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, konieczne jest zapewnienie na poziomie Unii dostępności stałej ilości widma wynoszącej około 60 MHz, aby zaspokoić cykliczne podstawowe zapotrzebowanie użytkowników bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, nawet jeżeli taka wartość byłaby niewystarczająca do pokrycia całego możliwego zapotrzebowania.
(14) W związku z tym państwa członkowskie powinny udostępnić maksymalnie dodatkową ilość 30 MHz, aby zaspokoić możliwe zapotrzebowanie bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych użytkowanych podczas imprez kulturalnych i społecznych. Przedmiotowe widmo powinno być wyznaczane w zakresach przestrajania określanych przez państwa członkowskie, przy czym preferowany jest zakres 470-790 MHz i wykorzystanie "białych przestrzeni widma". Dokładna ilość widma do przydzielenia albo objęcia zezwoleniem powinna zależeć od konkretnego zgłoszonego zapotrzebowania, które nie zawsze musi wymagać udostępnienia całości 30 MHz. Państwa członkowskie powinny również określić na szczeblu krajowym rodzaj zezwolenia i procedury składania wniosków, jakie mają mieć zastosowanie w przypadku dodatkowego widma.
(15) Ponadto najlepszym podejściem do zaspokajania zapotrzebowania na widmo w ilości większej niż 59 MHz, które może wystąpić na określonych obszarach geograficznych, takich jak obszary produkcji treści lub dzielnice teatrów, bądź w związku z dużymi i wyjątkowymi imprezami, jest analiza specyfiki każdego przypadku na poziomie krajowym z uwzględnieniem konkretnych ograniczeń geograficznych i czasowych. Dlatego też należy pozostawić państwom członkowskim swobodę decyzyjną przy udostępnianiu widma w ilości przekraczającej podstawową wartość 59 MHz.
(16) Stosowanie zróżnicowanych bloków widma dla różnych analogowych bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, takich jak mikrofony bezprzewodowe, douszne monitory odsłuchowe i urządzenia do komunikacji zwrotnej ("talkback"), zwiększa możliwości wykorzystywania widma dzięki zapobieganiu zakłóceniom powodowanym przez intermodulację.
(17) Ustalenia sformułowane w wyniku prac przeprowadzonych przez CEPT 13 na podstawie mandatu udzielonego przez Komisję w dniu 15 grudnia 2011 r. powinny mieć zastosowanie w Unii i zostać wdrożone bezzwłocznie przez państwa członkowskie, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia w perspektywie długoterminowej odpowiedniego widma na potrzeby bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie.
(18) Konieczne jest dokonywanie regularnego przeglądu niniejszej decyzji, aby uwzględnić nowe zmiany, w szczególności aby określić zapotrzebowanie na widmo dla bezprzewodowych urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych i rzeczywisty stopień wykorzystania zharmonizowanych pasm.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.263.29 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/641/UE w sprawie zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystywania widma radiowego przez bezprzewodowe urządzenia do transmisji sygnałów akustycznych użytkowane do realizacji programów i imprez specjalnych w Unii Europejskiej |
Data aktu: | 01/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 03/09/2014 |
Data wejścia w życie: | 03/09/2014 |