uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 65 ust. 5 lit. a), b) i c),
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 806/2014 ustanowiono jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("Jednolita Rada") i powierzono jej stosowanie jednolitych przepisów określonych w tym rozporządzeniu oraz zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Art. 58 tego rozporządzenia przewiduje, że Jednolita Rada dysponuje własnym budżetem, który nie stanowi części budżetu Unii.
(2) Art. 65 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 przewiduje, że Jednolita Rada ustala i pobiera składki należne ze strony każdego podmiotu, o którym mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Tymi podmiotami są instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 2 , jednostki dominujące, firmy inwestycyjne i instytucje finansowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich, jeśli są one objęte nadzorem skonsolidowanym prowadzonym przez Europejski Bank Centralny (EBC) zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oddziały instytucji kredytowych mających siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem.
(3) Zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 składki na wydatki administracyjne Jednolitej Rady stanowią dochody części I budżetu Jednolitej Rady i są wykorzystywane na pokrycie wydatków z części I budżetu, do których należą co najmniej koszty pracownicze, koszty wynagrodzeń, koszty administracyjne, koszty infrastruktury, szkoleń zawodowych i koszty operacyjne.
(4) W 2014 r. Jednolita Rada nie będzie miała infrastruktury i zdolności operacyjnej do pobierania składek na pokrycie swoich wydatków administracyjnych w latach 2014 i 2015 od wszystkich podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014. W 2014 r. Jednolita Rada będzie musiała jednak uzyskać dochody niezbędne do sfinansowania części I swojego budżetu, aby pokryć swoje wydatki administracyjne w latach 2014-2015. Wydatki administracyjne Jednolitej Rady w okresie przejściowym (w latach 2014-2015) szacuje się na 22 mln EUR.
(5) Należy przewidzieć rozwiązanie tymczasowe, które umożliwi Jednolitej Radzie pobieranie składek na pokrycie jej wydatków administracyjnych w latach 2014-2015. Jednocześnie należy zapewnić, by obliczanie i pobieranie składek mogło zostać przeprowadzone przy bardzo ograniczonych zasobach Jednolitej Rady i w bardzo krótkim terminie. Jest to możliwe, jeżeli ustanowi się dwuetapowy system obliczania i pobierania składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady: tymczasowy system w początkowym okresie funkcjonowania Jednolitej Rady oraz ostateczny system.
(6) Jedynie te podmioty, które EBC powiadomił na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich o swojej decyzji, w której uznaje je za istotne w rozumieniu art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 i zgodnie z art. 147 ust. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 3 i które są wymienione w wykazie opublikowanym na stronie internetowej EBC w dniu 4 września 2014 r., lecz z wyłączeniem tych istotnych podmiotów, które są jednostkami zależnymi już uwzględnionych grup ("istotne podmioty"), powinny opłacać z góry raty w pełnej wysokości na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym. Podmioty uznane za istotne i powiadomione o tym fakcie przez EBC w okresie od dnia 5 września 2014 r. do końca okresu przejściowego nie powinny podlegać obowiązkowi zapłaty rat składek. W tym celu należy ustanowić tymczasowy system rat składek ("raty"), który umożliwi Jednolitej Radzie pobieranie w okresie przejściowym rat od istotnych podmiotów na pokrycie jej wydatków.
(7) Ten tymczasowy system ma proporcjonalny charakter, gdyż na podmioty, które będą płacić raty, przypada około 85 % aktywów razem instytucji kredytowych objętych rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, a podmioty te łatwo zidentyfikować. W tej wstępnej fazie metoda obliczania wysokości rat oraz ich poboru powinna wiązać się z jak najmniejszym obciążeniem administracyjnym Jednolitej Rady i podmiotów, których to dotyczy.
(8) Po uzyskaniu przez Jednolitą Radę niezbędnej struktury i zdolności operacyjnej Komisja przyjmie ostateczny system składek administracyjnych, na podstawie którego będą obliczane i pobierane składki.
(9) W ramach ostatecznego systemu składki od podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, będą obliczane i pobierane zgodnie z ostatecznymi zasadami. Konieczne będzie ponowne wyliczenie składek istotnych podmiotów objętych tymczasowym systemem, aby uwzględnić kwoty zapłacone przez nie w ramach tymczasowego systemu.
(10) Jeżeli wystąpią różnice między ratami opłaconymi w ramach tymczasowego systemu i składkami obliczonymi zgodnie z ostatecznym systemem, należy je rozliczyć przy wyliczeniu składek na wydatki administracyjne Jednolitej Rady za rok następujący po zakończeniu okresu przejściowego.
(11) Aby umożliwić Jednolitej Radzie osiągnięcie zdolności do działania przed dniem 1 stycznia 2015 r., zgodnie z wymogiem art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, oraz rozpoczęcie wykonywania zadań wymienionych w art. 99 ust. 3 tego rozporządzenia, należy pilnie ustanowić prosty i skuteczny mechanizm, który można szybko i łatwo zastosować w początkowym okresie funkcjonowania Jednolitej Rady, tak by mogła ona uzyskać zasoby finansowe niezbędne do ustanowienia jej struktury organizacyjnej i naboru personelu potrzebnego do wykonywania zadań na podstawie tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.354.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1310/2014 w sprawie tymczasowego systemu rat składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w okresie przejściowym |
Data aktu: | 08/10/2014 |
Data ogłoszenia: | 11/12/2014 |
Data wejścia w życie: | 11/12/2014 |