uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2012/105/UE z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie podpisania w imieniu Unii i tymczasowego stosowania Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Federacją Rosyjską dotyczącego zarządzania kontyngentami taryfowymi mającymi zastosowanie do wywozu drewna z Federacji Rosyjskiej do Unii Europejskiej i Protokołu między Unią Europejską a rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie warunków technicznych przy zastosowaniu tego porozumienia 1 , w szczególności jej art. 4,
(1) W dniu 22 sierpnia 2012 r. Federacja Rosyjska przystąpiła do Światowej Organizacji Handlu. Zobowiązania Federacji Rosyjskiej obejmują kontyngenty taryfowe na wywóz określonych rodzajów drewna iglastego, z których pewna część została przyznana na wywóz do Unii. Zasady zarządzania tymi kontyngentami taryfowymi ustanowione są w Porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Federacją Rosyjską dotyczącym zarządzania kontyngentami taryfowymi mającymi zastosowanie do wywozu drewna z Federacji Rosyjskiej do Unii Europejskiej ("Porozumienie") i Protokole między Unią Europejską a rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie warunków technicznych przy zastosowaniu Porozumienia ("Protokół"). Porozumienie i Protokół zostały podpisane w dniu 16 grudnia 2011 r. Były one stosowane tymczasowo od dnia przystąpienia Federacji Rosyjskiej do Światowej Organizacji Handlu.
(2) Na podstawie art. 4 decyzji 2012/105/UE w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 498/2012 2 ustanowiono zasady przydziału kontyngentów taryfowych mających zastosowanie do wywozu drewna z Federacji Rosyjskiej do Unii Europejskiej. Rozporządzenie to przestanie być stosowane z dniem zakończenia tymczasowego stosowania Protokołu.
(3) Podczas gdy Porozumienie i Protokół nadal są stosowane tymczasowo do czasu zakończenia procedur niezbędnych do ich zawarcia, doświadczenie zdobyte w trakcie wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 498/2012 ujawniło potrzebę zmiany szeregu jego przepisów.
(4) W szczególności należy zmienić brzmienie art. 3, by skrócić czas trwania pierwszej części każdego okresu obowiązywania kontyngentu, jednocześnie wydłużając czas trwania drugiej części tego okresu. Oznacza to, że pierwsza część każdego okresu obowiązywania kontyngentu potrwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 maja, natomiast druga część każdego okresu obowiązywania kontyngentu rozpocznie się w dniu 1 czerwca i potrwa do końca danego roku kalendarzowego. Zmiana ta jest ważna z uwagi na to, że obecnie druga część każdego okresu obowiązywania kontyngentu rozpoczyna się dwa miesiące wcześniej niż dotychczas. Ponadto jest ona konieczna, by umożliwić unijnym importerom świerku i sosny dostęp do niewykorzystanych ilości w ramach kontyngentów taryfowych możliwie jak najszybciej w danym okresie obowiązywania kontyngentu.
(5) Należy zmienić brzmienie art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 498/2012, aby wyjaśnić, że pułapy mające zastosowanie do importerów tradycyjnych w odniesieniu do danego okresu obowiązywania kontyngentu obliczane są na podstawie odpowiednich danych historycznych dotyczących przywozu danej grupy produktów.
(6) Należy również wprowadzić zmiany w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 498/2012 w celu zapewnienia, by w pierwszej części każdego okresu obowiązywania kontyngentu maksymalne prawa przywozu importerów tradycyjnych, w odniesieniu do dowolnej grupy produktów, nie były mniejsze od tych przyznanych nowym importerom.
(7) W art. 11 ust. 1 należy dodać zdanie trzecie, aby sformalizować kwartalne obowiązki sprawozdawcze urzędów ds. pozwoleń państw członkowskich w odniesieniu do faktycznego przywozu produktów objętych zakresem rozporządzenia.
(8) Należy zmienić art. 12, aby umożliwić importerom, którzy nie są w stanie zwrócić niewykorzystanych zezwoleń na dostęp do kontyngentu urzędowi ds. pozwoleń w danym państwie członkowskim, przedstawienie mu w zamian "oświadczenia pod przysięgą", w którym to oświadczeniu dany importer potwierdza, że mimo należytych starań nie udało mu się odzyskać niewykorzystanego zezwolenia na dostęp do kontyngentu od władz Federacji Rosyjskiej. W tym celu w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 498/2012 należy wprowadzić nowy formularz.
(9) Ponadto należy zmienić art. 13 i 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 498/2012, aby odzwierciedlić potrzebę aktualizacji zasad dotyczących obniżenia pułapów mających zastosowanie do importerów tradycyjnych w przypadku niepełnego wykorzystania przyznanych zezwolenia na dostęp do kontyngentu lub braku zwrotu takich zezwoleń.
(10) Należy zmienić brzmienie art. 15 ust. 2, by umożliwić zawieszenie stosowania art. 13 i 14 przez kolejny trzeci okres obowiązywania kontyngentu. Takie zawieszenie jest uzasadnione z uwagi na niski stopień wykorzystania kontyngentów taryfowych, który można nadal zaobserwować, a także na konieczność promowania większego wykorzystania w nadchodzącym okresie obowiązywania kontyngentu.
(11) Środki przewidziane niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu ds. Drewna ustanowionego decyzją 2012/105/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.106.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/623 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 498/2012 w sprawie przydziału kontyngentów taryfowych mających zastosowanie do wywozu drewna z Federacji Rosyjskiej do Unii Europejskiej |
Data aktu: | 21/04/2016 |
Data ogłoszenia: | 22/04/2016 |
Data wejścia w życie: | 22/04/2016 |