UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. b) oraz art. 25 ust. 1,
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 316/2014 z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień o transferze technologii 1 zostało włączone do Porozumienia EOG jako pkt 5 załącznika XIV do Porozumienia EOG.
Komisja Europejska wydała komunikat zatytułowany "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do porozumień o transferze technologii" 2 .
Wytyczne Komisji Europejskiej mają również znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Należy zapewnić jednolite stosowanie reguł konkurencji EOG na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Zgodnie z pkt II części "Ogólne" zamieszczonej na końcu załącznika XIV do Porozumienia EOG Urząd Nadzoru EFTA, po konsultacji z Komisją Europejską, ma przyjąć akty prawne odpowiadające tym, które zostały przyjęte przez Komisję Europejską, w celu utrzymania równych warunków konkurencji.
Przeprowadzono konsultację z Komitetem Doradczym ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących oraz z Komisją Europejską,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2015 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA | |
Oda Helen SLETNES | Helga JÓNSDÓTTIR |
Przewodnicząca | Członek Kolegium |
ZAWIADOMIENIE URZĘDU NADZORU EFTA
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE
2. ZASADY OGÓLNE
2.1. Artykuł 53 a prawa własności intelektualnej
2.2. Ogólne zasady ramowe stosowania art. 53
2.3. Definicja rynku
2.4. Różnice między konkurentami a podmiotami niebędącymi konkurentami
3. STOSOWANIE TTBER
3.1. Skutki TTBER
3.2. Zakres TTBER i okres jego obowiązywania
3.2.1. Pojęcie porozumienia o transferze technologii
3.2.2. Pojęcie "transferu"
3.2.3. Porozumienia między dwiema stronami
3.2.4. Porozumienia dotyczące wytwarzania produktów objętych umową
3.2.5. Czas trwania
3.2.6. Związki z innymi rozporządzeniami w sprawie wyłączeń grupowych
3.2.6.1. Rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych względem porozumień specjalizacyjnych i porozumień badawczo-rozwojowych
3.2.6.2. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych względem porozumień wertykalnych
3.3. Progi udziału w rynku określające obszar "bezpiecznej przystani"
3.4. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji na podstawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych
3.4.1. Zasady ogólne
3.4.2. Porozumienia między konkurentami
3.4.3. Porozumienia między podmiotami niebędącymi konkurentami
3.5. Wykluczone ograniczenia
3.6. Cofnięcie przywileju wyłączenia grupowego i niestosowanie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych
3.6.1. Procedura cofnięcia
3.6.2. Niestosowanie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych
4. STOSOWANIE ART. 53 UST. 1 I 3 POZA ZAKRESEM STOSOWANIA TTBER
4.1. Ogólne ramy analizy
4.1.1. Istotne czynniki
4.1.2. Negatywne skutki porozumień licencyjnych ograniczających konkurencję
4.1.3. Pozytywne skutki porozumień licencyjnych ograniczających konkurencję i ramy analizy ich oddziaływania
4.2. Stosowanie art. 53 do różnego rodzaju ograniczeń licencyjnych
4.2.1. Opłaty licencyjne
4.2.2. Wyłączność porozumień licencyjnych i ograniczenia sprzedaży
4.2.2.1. Licencje wyłączne i licencje jedyne
4.2.2.2. Ograniczenia sprzedaży
4.2.3. Ograniczenia produkcji
4.2.4. Ograniczenia dotyczące dziedzin zastosowań
4.2.5. Ograniczenia do wytwarzania produktów na własny użytek
4.2.6. Wiązanie i łączenie
4.2.7. Zakaz konkurowania
4.3. Porozumienia o rozstrzyganiu sporów
4.4. Grupy technologii
4.4.1. Ocena utworzenia i funkcjonowania grup technologii
4.4.2. Ocena poszczególnych ograniczeń w porozumieniach między grupami a ich licencjobiorcami
1. WPROWADZENIE
2. ZASADY OGÓLNE
2.1. Artykuł 53 a prawa własności intelektualnej
2.2. Ogólne zasady ramowe stosowania art. 53
2.3. Definicja rynku
2.4. Różnice między konkurentami a podmiotami niebędącymi konkurentami
3. STOSOWANIE TTBER
3.1. Skutki TTBER
3.2. Zakres TTBER i okres jego obowiązywania
3.2.1. Pojęcie porozumienia o transferze technologii
3.2.2. Pojęcie "transferu"
3.2.3. Porozumienia między dwiema stronami
3.2.4. Porozumienia dotyczące wytwarzania produktów objętych umową
3.2.5. Czas trwania
3.2.6. Związki z innymi rozporządzeniami w sprawie wyłączeń grupowych
3.2.6.1. Rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych względem porozumień specjalizacyjnych i porozumień badawczo-rozwojowych
3.2.6.2. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych względem porozumień wertykalnych
3.3 Progi udziału w rynku określające obszar "bezpiecznej przystani"
Właściwe progi udziału w rynku
Obliczanie udziałów w rynku dla rynków technologicznych na potrzeby zastosowania obszaru "bezpiecznej przystani"
Obliczanie udziałów w rynku dla rynku(-ów) produktowego(-ych) na potrzeby zastosowania obszaru "bezpiecznej przystani"
Licencjonowanie między podmiotami niebędącymi konkurentami
Przykład 1
Przedsiębiorstwo A, specjalizujące się w opracowywaniu produktów i technik biotechnologicznych, stworzyło nowy produkt nazwany Xeranem. Nie produkuje ono Xeranu, ponieważ nie dysponuje odpowiednim zapleczem produkcyjnym ani dystrybucyjnym. Przedsiębiorstwo B jest jednym z producentów produktów konkurencyjnych, wytwarzanych w oparciu o ogólnie dostępne, niechronione prawem technologie. W roku 1 B uzyskało 25 mln EUR ze sprzedaży produktów wytwarzanych w oparciu o ogólnie dostępne technologie. W roku 2 A udziela B licencji na produkcję Xeranu. W tym samym roku obroty B z tytułu sprzedaży produktów wytwarzanych w oparciu o ogólnie dostępne technologie wynoszą 15 mln EUR, a Xeranu - kolejne 15 mln EUR. W roku 3 i w kolejnych latach B produkuje i sprzedaje jedynie Xeran o wartości 40 mln EUR rocznie. Dodatkowo w roku 2 A udziela również licencji przedsiębiorstwu C, które nie było dotąd aktywne na tym rynku produktowym. C produkuje i sprzedaje wyłącznie Xeran, a jego roczne obroty z tego tytułu wynoszą 10 mln EUR w roku 2, a w roku 3 i w latach następnych - 15 mln EUR. Całkowita wartość rynku Xeranu i jego substytutów, na którym działają B i C, wynosi 200 mln EUR w skali każdego roku.
W roku 2, w którym zawarto porozumienia licencyjne, udział A w rynku technologicznym wynosi 0 %, ponieważ udział w rynku należy obliczyć na podstawie całkowitej sprzedaży Xeranu w roku poprzednim. W roku 3 udział A w rynku technologicznym wzrasta do 12,5 %, odzwierciedlając wartość Xeranu wyprodukowanego przez B i C w poprzednim roku - roku 2. W roku 4 i w latach następnych udział A w rynku technologicznym zwiększa się do 27,5 %, odzwierciedlając wartość Xeranu wyprodukowanego przez B i C każdorazowo w roku poprzednim.
W roku 2 udział B w rynku produktowym wynosi 12,5 % z uwagi na wartość sprzedaży osiągniętą przez B w roku 1, która wyniosła 25 mln EUR. W roku 3 udział B w rynku wynosi 15 % dzięki zwiększeniu sprzedaży w roku 2 do 30 mln EUR. W roku 4 i w latach następnych udział B w rynku odpowiada 20 %, a wartość jego rocznej sprzedaży wynosi 40 mln EUR. Udział C w rynku produktowym jest równy 0 % w roku 1 i w roku 2, 5 % w roku 3 oraz 7,5 % w kolejnych latach.
Jako że porozumienia licencyjne między A i B, a także między A i C to porozumienia zawarte między podmiotami niebędącymi konkurentami, a udział każdego z nich (A, B i C) w rynku w żadnym roku nie przekracza 30 %, każde porozumienie wchodzi w zakres obszaru "bezpiecznej przystani", o którym mowa w TTBER.
Przykład 2
Sytuacja wygląda tak samo, jak w przykładzie 1, chociaż B i C działają teraz na różnych rynkach geograficznych. Ustalono, że na każdym z tych rynków geograficznych całkowita roczna wartość rynku Xeranu i jego substytutów wynosi 100 mln EUR.
W tym przypadku udział w rynku, jaki przypada A na właściwych rynkach technologicznych, musi zostać obliczony na podstawie danych dotyczących sprzedaży produktów na każdym z dwóch geograficznych rynków produktowych oddzielnie. Na rynku, na którym działa B, udział A w rynku zależy od sprzedaży Xeranu przez B. W niniejszym przykładzie całkowitą wartość rynku ocenia się na 100 mln EUR, czyli połowę wartości rynku z przykładu 1, w związku z czym udział A w rynku w roku 2 wynosi 0 %, w roku 3 - 15 %, a w latach następnych - 40 %. Udział B w rynku jest równy 25 % w roku 2, 30 % w roku 3 i 40 % w latach następnych. W roku 2 i 3 zarówno w przypadku A, jak i B udział w rynku nie przekracza progu wynoszącego 30 %. Próg ten będzie jednak przekroczony począwszy od roku 4, co zgodnie z art. 8 lit. e) TTBER oznacza, że po roku 6 porozumienie licencyjne między A i B nie będzie mogło korzystać z obszaru "bezpiecznej przystani", lecz będzie wymagało oceny indywidualnej.
Na rynku, na którym działa C, udział A w rynku zależy od sprzedaży Xeranu przez C. Udział A w rynku technologicznym oparty na sprzedaży C w roku poprzednim wynosi zatem 0 % w roku 2, 10 % w roku 3, a w latach następnych - 15 %. Udział C w rynku produktowym jest taki sam: 0 % w roku 2, 10 % w roku 3 i 15 % w latach następnych. Porozumienie licencyjne między A i C wchodzą zatem przez cały okres w zakres obszaru "bezpiecznej przystani".
Licencjonowanie między konkurentami
Przykład 3
Przedsiębiorstwa A i B działają na tym samym właściwym rynku produktowym i rynku geograficznym określonego produktu chemicznego. Każde z nich jest właścicielem patentu na różne technologie wykorzystywane do wytwarzania tego produktu. W roku 1 przedsiębiorstwa A i B podpisują wzajemne porozumienie licencyjne, w którym udzielają sobie licencji wzajemnych na korzystanie z odpowiedniej technologii. W roku 1 przedsiębiorstwa A i B wykorzystują w procesie produkcji jedynie własne technologie, a ich wpływy ze sprzedaży produktu wynoszą w przypadku A - 15 mln EUR, a w przypadku B - 20 mln EUR. Począwszy od roku 2 oba przedsiębiorstwa korzystają zarówno z własnej, jak i z licencjonowanej technologii. Począwszy od tego roku wartość sprzedaży A wynosi 10 mln EUR zarówno w przypadku produktów wytwarzanych w oparciu o własną technologię, jak i w przypadku produktów wytwarzanych w oparciu o technologię B. Od roku 2 wartość sprzedaży B wynosi w przypadku produktów wytwarzanych w oparciu o własną technologię 15 mln EUR, a w przypadku produktów wytwarzanych w oparciu o technologię A - 10 mln EUR. Ustalono, że całkowita wartość rynku produktu i jego substytutów wynosi 100 mln EUR w skali roku.
W celu oceny porozumienia licencyjnego na podstawie TTBER udziały A i B w rynku winny być obliczone zarówno dla rynku technologicznego, jak i dla rynku produktowego. Udział A w rynku technologicznym zależy od obrotów osiągniętych w roku poprzednim z tytułu sprzedaży produktu wytwarzanego przez A i B w oparciu o technologię A. Dlatego też w roku 2 udział A w rynku technologicznym wynosi 15 %, odzwierciedlając jego własną produkcję i sprzedaż w roku 1 w wysokości 15 mln EUR. Począwszy od roku 3 udział A w rynku technologicznym wynosi 20 %, co odpowiada obrotom A i B z tytułu sprzedaży produktu wytwarzanego w oparciu o technologię A w wysokości 20 mln EUR (każde przedsiębiorstwo po 10 mln EUR). Podobnie w roku 2 udział B w rynku technologicznym wynosi 20 %, a następnie 25 %.
Udział A i B w rynku produktowym zależy od osiągniętej przez każde z tych przedsiębiorstw sprzedaży w poprzednim roku, niezależnie od stosowanej technologii. Udział A w rynku produktowym wynosi 15 % w roku 2, a w latach następnych - 20 %. Udział B w rynku produktowym wynosi 20 % w roku 2, a w latach następnych - 25 %.
Ponieważ porozumienie zostało zawarte między konkurentami, łączny udział obu przedsiębiorstw w rynku, zarówno technologicznym, jak i produktowym, w celu korzystania z obszaru "bezpiecznej przystani" nie może przekraczać progu 20 %. Wyraźnie widać, że w opisanym przypadku jest inaczej. Łączny udział obu przedsiębiorstw w rynku technologicznym i w rynku produktowym wynosi 35 % w roku 2, a w latach następnych - 45 %. Omawiane porozumienie między konkurentami będzie zatem wymagało indywidualnej oceny.
3.4. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji na podstawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych
3.4.1. Zasady ogólne
3.4.2. Porozumienia między konkurentami
Rozróżnienie porozumień wzajemnych oraz porozumień jednostronnych między konkurentami
Ograniczenia cenowe między konkurentami
Ograniczenia produkcji między konkurentami
Podział rynków i klientów między konkurentami
Ograniczenia zdolności stron do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych
Ograniczenia dotyczące korzystania przez licencjobiorcę z własnej technologii
3.4.3. Porozumienia między podmiotami niebędącymi konkurentami
Ustalanie cen
Ograniczenia sprzedaży biernej licencjobiorcy
3.5. Wykluczone ograniczenia
Wyłączne licencje zwrotne
Klauzula o niekwestionowaniu ważności praw i klauzula dotycząca rozwiązania porozumienia
Ograniczenie wykorzystania przez licencjobiorcę swojej własnej technologii lub jej rozwijania (nakładane w stosunkach między podmiotami niebędącymi konkurentami)
3.6. Cofnięcie przywileju wyłączenia grupowego i niestosowanie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych
3.6.1. Procedura cofnięcia
3.6.2. Niestosowanie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych
W stosownych okolicznościach Urząd może również sformułować wskazówki poprzez określenie poziomu udziału rynkowego, który w kontekście konkretnego rynku może być postrzegany jako niedostateczny do tego, aby pojedyncze przedsiębiorstwo miało znaczący udział w efekcie kumulacji. Zasadniczo, gdy udział w rynku produktów, w których wykorzystana jest technologia indywidualnego licencjodawcy, nie przekracza 5 %, nie uznaje się, że porozumienie lub sieć porozumień obejmujących tę technologię przyczyniają się w istotny sposób do osiągnięcia łącznego efektu utrudnienia dostępu 75 .
4. STOSOWANIE ART. 53 UST. 1 I 3 POZA ZAKRESEM STOSOWANIA TTBER
4.1. Ogólne ramy analizy
"Bezpieczna przystań" w przypadku istnienia dostatecznych technologii kontrolowanych niezależnie
4.1.1. Istotne czynniki
4.1.2. Negatywne skutki porozumień licencyjnych ograniczających konkurencję
4.1.3. Pozytywne skutki porozumień licencyjnych ograniczających konkurencję i ramy analizy ich oddziaływania
4.2. Stosowanie art. 53 do różnego rodzaju ograniczeń licencyjnych
4.2.1. Opłaty licencyjne
4.2.2. Wyłączność porozumień licencyjnych i ograniczenia sprzedaży
4.2.2.1. Licencje wyłączne i licencje jedyne
4.2.2.2. Ograniczenia sprzedaży
4.2.3 Ograniczenia produkcji
4.2.4. Ograniczenia dotyczące dziedzin zastosowań
4.2.5. Ograniczenia do wytwarzania produktów na własny użytek
4.2.6. Wiązanie i łączenie
4.2.7. Zakaz konkurowania
4.3. Porozumienia o rozstrzyganiu sporów
Ograniczenia dotyczące płatności w porozumieniach o rozstrzyganiu sporów
Licencjonowanie wzajemne w porozumieniach o rozstrzyganiu sporów
Klauzule o niekwestionowaniu ważności praw w porozumieniach o rozstrzyganiu sporów
4.4. Grupy technologii
4.4.1. Ocena utworzenia i funkcjonowania grup technologii
Uczestnictwo otwarte
Wybór i rodzaj technologii wchodzących w skład grupy
Dobór i funkcja niezależnych ekspertów
Zabezpieczenia zapobiegające wymianie informacji szczególnie chronionych
"Bezpieczna przystań"
Poza obszarem "bezpiecznej przystani"
4.4.2. Ocena poszczególnych ograniczeń w porozumieniach między grupami a ich licencjobiorcami
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.43.30 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 38/15/COL (2016/196) dotycząca przyjęcia zawiadomienia: "Wytyczne w sprawie stosowania art. 53 Porozumienia EOG do porozumień o transferze technologii" |
Data aktu: | 04/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 18/02/2016 |