uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 180 ust. 3, art. 181 ust. 3 i art. 182 ust. 4,
(1) Z chwilą rozpoczęcia stosowania metody wewnętrznych ratingów (metody IRB) instytucja oraz każda jednostka dominująca i jej jednostki zależne mogą wystąpić o zezwolenie właściwego organu na stosowanie danych obejmujących okres dwóch (zamiast pięciu) lat na potrzeby oszacowań, dla niektórych rodzajów ekspozycji, prawdopodobieństwa niewykonania zobowiązania (PD) oraz własnych oszacowań straty z tytułu niewykonania zobowiązania (LGD) i współczynnika konwersji. Należy określić warunki, zgodnie z którymi właściwe organy mogą udzielać zezwoleń dotyczących stosowania danych.
(2) Przed udzieleniem zezwolenia dotyczącego stosowania danych właściwe organy powinny sprawdzić, czy instytucje spełniają wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013. Niniejsze rozporządzenie nie nakłada jednak na właściwe organy obowiązku okresowego dokonywania szczególnego przeglądu spełniania przez instytucje wymogów warunkujących udzielenie zezwolenia dotyczącego stosowania danych, w związku z czym instytucje, które przestają spełniać wymogi niniejszego rozporządzenia, stosują przepisy art. 146 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(3) Im krótszy jest okres, z którego pochodzą stosowane dane, tym trudniej jest oszacować parametry ryzyka. Aby zapewnić, by zezwolenie dotyczące stosowania danych ograniczało się do niewielkiego podzbioru aktywów instytucji, należy ustanowić próg ilościowy, zarówno na poziomie wartości ekspozycji, jak i na poziomie kwoty ekspozycji ważonych ryzykiem obliczanej w ramach metody wewnętrznych ratingów i metody standardowej, w odniesieniu do którego można udzielić zezwolenia dotyczącego stosowania danych. Z tego samego względu z zakresu zezwolenia dotyczącego stosowania danych należy wyraźnie wyłączyć portfele o takim składzie rodzajów ekspozycji, w przypadku których stale odnotowuje się jedynie nieliczne przypadki niewykonania zobowiązania lub nie odnotowuje się ich w ogóle.
(4) Aby zapewnić, by wymogi w zakresie funduszy własnych były obliczane z zachowaniem należytej ostrożności, właściwe organy powinny również uwzględniać inne aspekty przy rozpatrywaniu wniosków o udzielenie zezwolenia dotyczącego stosowania danych. W szczególności instytucje, które występują o zezwolenie na stosowanie krótszych szeregów danych, powinny stosować odpowiedni margines ostrożności. Instytucje powinny również wykazać właściwym organom, że nie istnieją dokładne, kompletne lub odpowiednie szeregi danych za dłuższe okresy. Z uwagi na fakt, że wpływ na wymogi w zakresie funduszy własnych może być większy w przypadku niedokładnych danych, instytucje powinny również stosować dodatkowe procedury weryfikacji jakości danych stosowne do mniejszej liczebności próby.
(5) Rodzaje ekspozycji, które nie stanowią części portfela instytucji w momencie pierwszego zastosowania przez nią metody wewnętrznych ratingów, nie powinny być uznawane za kwalifikowalne na potrzeby udzielenia zezwolenia dotyczącego stosowania danych. Zezwolenia dotyczące stosowania danych powinny być natomiast udzielane wyłącznie w odniesieniu do tych rodzajów ekspozycji, które stanowiły część portfela instytucji w momencie pierwszego zastosowania przez nią metody wewnętrznych ratingów, niezależnie od tego, w jaki sposób ekspozycje te zostają objęte metodą wewnętrznych ratingów - natychmiast lub później zgodnie z planem stopniowego rozszerzenia stosowania tej metody.
(6) Celem zezwolenia dotyczącego stosowania danych jest ustanowienie zwolnienia z obowiązku stosowania danych historycznych obejmujących okres pięciu lat na potrzeby oszacowań parametrów stosowanych w ramach metody IRB dla tych rodzajów ekspozycji, które stanowią część portfela instytucji w momencie pierwszego zastosowania przez nią tej metody. Po upływie pięciu lat od pierwszego zastosowania metody instytucje powinny zgromadzić dość danych, by stosowanie zwolnienia nie było już konieczne. W związku z tym zezwolenia dotyczące stosowania danych nie powinny być udzielane po pięciu latach od dnia rozpoczęcia stosowania przez instytucję metody wewnętrznych ratingów.
(7) Należy zapewnić, by warunki określone w niniejszym rozporządzeniu nie utrudniały funkcjonowania systemów ratingów stosowanych już przez instytucje, lecz by zamiast tego ułatwiały sprawne przejście na nowy system, zwiększały pewność prawa dla instytucji oraz nie przysparzały im dodatkowych kosztów. Zgodnie z art. 180, 181 i 182 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zezwolenie dotyczące stosowania danych dotyczy stosowania danych obejmujących okres dwóch lat zamiast pięciu lat; tym samym wygasa ono automatycznie trzy lata po jego udzieleniu. Regulacyjne standardy techniczne nie powinny zatem mieć wpływu na zezwolenia dotyczące stosowania danych udzielone już przez właściwe organy na dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, gdyż byłoby to nieproporcjonalne i zniechęcałoby do stosowania metody wewnętrznych ratingów. Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, gdyż wszystkie dotyczą warunków, zgodnie z którymi można udzielić zezwolenia dotyczącego stosowania danych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest uwzględnienie w jednym rozporządzeniu wszystkich regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy art. 180 ust. 3, art. 181 ust. 3 i art. 182 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.10.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/72 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki udzielania zezwoleń dotyczących stosowania danych |
Data aktu: | 23/09/2016 |
Data ogłoszenia: | 14/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 03/02/2017 |