uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie europejskiej sieci służb zatrudnienia (EURES), dostępu pracowników do usług w zakresie mobilności i dalszej integracji rynków pracy oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 492/2011 i (UE) nr 1296/2013 1 , a w szczególności jego art. 31 ust. 5,
po konsultacji z Komitetem ds. EURES,
(1) Rozporządzenie (UE) 2016/589 przewiduje ustanowienie pomiędzy Komisją i państwami członkowskimi efektywnego unijnego systemu wymiany informacji na temat podaży pracy i popytu na pracę na poziomie krajowym, regionalnym i sektorowym oraz wykorzystywanie tego systemu przez państwa członkowskie do celów praktycznej współpracy w ramach sieci EURES.
(2) Przepis art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589 nakłada na państwa członkowskie wymóg gromadzenia i analizy segregowanych ze względu na płeć informacji dotyczących niedoborów i nadwyżek siły roboczej na krajowych i sektorowych rynkach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem najsłabszych grup na rynku pracy oraz regionów najbardziej dotkniętych bezrobociem, a także działań sieci EURES na poziomie krajowym oraz, w stosownych przypadkach, na poziomie transgranicznym.
(3) Przepis art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589 nakłada na krajowe urzędy koordynacji wymóg sporządzania rocznych krajowych programów prac dotyczących działalności sieci EURES w ich państwach członkowskich. Wymiana pomiędzy państwami członkowskimi krajowych programów prac w ramach cyklu programowania powinna umożliwiać krajowym urzędom koordynacji ukierunkowywanie zasobów sieci EURES na odpowiednie działania i projekty, a tym samym kierować rozwojem tej sieci, aby była narzędziem w większym stopniu zorientowanym na wyniki i reagującym na potrzeby pracowników i pracodawców zgodnie z dynamiką rynków pracy.
(4) Wymiana pomiędzy krajowymi urzędami koordynacji i Europejskim Urzędem Koordynacji programów prac oraz wspólna analiza projektów tych programów usprawni funkcjonowanie sieci, zwiększy przejrzystość i rozszerzy możliwości współpracy w obrębie sieci.
(5) Aby nadać skuteczność art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589, krajowe urzędy koordynacji powinny w ramach przygotowywania krajowych programów prac gromadzić i analizować dostępne na poziomie krajowym informacje, o których mowa w tym przepisie; zachęca się je również do uwzględniania wszelkich istotnych sprawozdań i dokumentów dostępnych na poziomie Unii.
(6) Zgodnie z art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/589 krajowe programy prac sporządzane przez krajowe urzędy koordynacji powinny być opracowywane co roku i powinny określać główne działania, które mają zostać zrealizowane w ramach sieci EURES, całkowite zasoby ludzkie i finansowe przydzielone na ich wykonanie oraz ustalenia dotyczące monitorowania i oceny planowanych działań.
(7) Komisja Europejska ustanawia wspólny wzór krajowych programów prac, których struktura odzwierciedla ogólny cel rozporządzenia (UE) 2016/589, a mianowicie zapewnienie, aby wszystkie państwa członkowskie wskazały główne działania realizowane w ramach usług wsparcia dla pracowników i pracodawców, o których mowa w art. 21-28 rozporządzenia (UE) 2016/589.
(8) Należy ustanowić wspólny harmonogram przygotowywania krajowych programów prac, uwzględniający doświadczenia zdobyte podczas współpracy krajowych urzędów koordynacji dotyczącej wspólnego programowania na mocy decyzji wykonawczej Komisji 2012/733/UE 2 oraz zapewniający wystarczającą elastyczność z uwagi na różne krajowe struktury.
(9) Należy wykorzystać wszystkie możliwe synergie wynikające z ustaleń i procedur dotyczących gromadzenia i analizy danych na temat różnych obszarów działań EURES realizowanych na poziomie krajowym na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/589, w szczególności tak, aby w krajowych programach prac stosowano wskaźniki, które uwzględniają istniejące praktyki publicznych służb zatrudnienia oraz są spójne i przyczyniają się do procesu gromadzenia danych, o którym mowa w aktach wykonawczych, które mają zostać przyjęte na podstawie art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/589.
(10) Personel członków i partnerów EURES powinien mieć dostęp do właściwych informacji dotyczących krajowych programów pracy, aby lepiej przyczyniać się do osiągnięcia celów sieci EURES, określonych w art. 6 rozporządzenia (UE) 2016/589.
(11) Gromadzone w ramach krajowych programów prac informacje dotyczące działań i rezultatów mogą stanowić istotny wkład w przygotowanie sprawozdania z działalności EURES, które Komisja ma obowiązek przedkładać co dwa lata - na podstawie art. 33 rozporządzenia (UE) 2016/589 - Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów; z tego względu konieczne jest zbadanie, które elementy programów prac mogą zostać udostępnione do tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.179.24 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/1256 w sprawie wzorów i procedur na potrzeby wymiany informacji o krajowych programach prac sieci EURES na poziomie unijnym |
Data aktu: | 11/07/2017 |
Data ogłoszenia: | 12/07/2017 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2017 |