uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 51 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Zbywalne papiery wartościowe powinny być uznawane za swobodnie zbywalne wyłącznie w przypadku, gdy przed ich dopuszczeniem do obrotu nie istnieją żadne ograniczenia uniemożliwiające zbycie tych papierów wartościowych w sposób, który zakłócałby tworzenie rzetelnego, prawidłowego i skutecznego rynku.
(2) Na potrzeby dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym zbywalnego papieru wartościowego, o którym mowa w dyrektywie 2014/65/UE, w przypadku papieru wartościowego w rozumieniu dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , konieczne jest podawanie do wiadomości publicznej wystarczających informacji, tak aby zapewnić możliwość wyceny danego instrumentu finansowego do celów obrotu tym instrumentem w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny. Ponadto w przypadku akcji odpowiednia ich liczba powinna zostać udostępniona do celów dystrybucji publicznej, a w przypadku sekurytyzowanych instrumentów pochodnych należy ustanowić odpowiednie mechanizmy rozliczania i dostawy.
(3) Zbywalne papiery wartościowe, które spełniają wymogi dopuszczenia ich do publicznego obrotu zgodnie z dyrektywą 2001/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , powinny zostać uznane za swobodnie zbywalne i mogące być przedmiotem obrotu w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny.
(4) Dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym jednostek uczestnictwa wyemitowanych przez przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe lub alternatywne fundusze inwestycyjne nie powinno umożliwiać obchodzenia odpowiednich przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 lub dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 5 . Dlatego też operator rynku regulowanego musi zweryfikować, czy jednostki uczestnictwa, które dopuszcza do obrotu, pochodzą od przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania spełniającego wymogi przewidziane w odpowiednim prawodawstwie sektorowym. W przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF operator rynku regulowanego musi zapewnić ustanowienie i stałe utrzymywanie odpowiednich mechanizmów umorzenia dla inwestorów.
(5) Przy podejmowaniu decyzji o dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym instrumentów pochodnych, o których mowa w sekcji C pkt 4-10 w załączniku I do dyrektywy 2014/65/UE, należy wziąć pod uwagę, czy dostępne informacje są wystarczające do wyceny instrumentu pochodnego oraz instrumentu bazowego, a w przypadku kontraktów rozliczanych fizycznie - istnienie odpowiednich procedur w zakresie rozliczania i dostawy.
(6) W dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 ustanowiono określone warunki mające zastosowanie do uprawnień do emisji służące zapewnieniu możliwości swobodnego zbywania tych uprawnień i prowadzenia nimi obrotu w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny. Dlatego też wszelkie uprawnienia do emisji w rozumieniu sekcji C pkt 11 w załączniku I do dyrektywy 2014/65/UE uznane za spełniające wymogi dyrektywy 2003/87/WE powinny kwalifikować się do dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym, co oznacza, że w niniejszym rozporządzeniu nie należy ustanawiać żadnych dalszych wymogów w tym zakresie.
(7) Rozwiązania ustanawiane przez rynki regulowane w związku z weryfikowaniem wypełniania przez emitentów obowiązków wynikających z prawa Unii oraz w związku z ułatwianiem dostępu do informacji podanych do wiadomości publicznej zgodnie z prawem Unii powinny obejmować obowiązki przewidziane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 7 , dyrektywie 2003/71/WE i dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , ponieważ wspomniane akty ustawodawcze zawierają zasadnicze i najistotniejsze obowiązki spoczywające na emitentach po pierwszym dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym.
(8) Rynki regulowane powinny ustanowić procedury weryfikacji wypełniania przez emitentów zbywalnych papierów wartościowych obowiązków wynikających z prawa Unii, które to procedury powinny być dostępne dla emitentów i ogółu społeczeństwa. Stosowane zasady powinny zapewniać efektywność kontroli w zakresie wypełniania obowiązków, a emitenci powinni zostać przez rynek regulowany uświadomieni o spoczywających na nich obowiązkach.
(9) Rynki regulowane powinny ułatwiać dostęp do informacji publikowanych zgodnie z warunkami przewidzianymi w prawie Unii i dostępnych dla członków i uczestników, stosując rozwiązania zapewniające wszystkim członkom i uczestnikom łatwy, uczciwy i niedyskryminacyjny dostęp do tych informacji. Odpowiednie prawodawstwo Unii w tym zakresie obejmuje dyrektywę 2003/71/WE, dyrektywę 2004/109/WE, rozporządzenie (UE) nr 596/2014 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 9 . Rozwiązania w zakresie ułatwiania dostępu powinny zapewniać członkom i uczestnikom dostęp na równych warunkach do istotnych informacji, które mogą wpływać na wycenę instrumentu finansowego.
(10) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.117 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/568 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dopuszczania instrumentów finansowych do obrotu na rynkach regulowanych |
Data aktu: | 24/05/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |