(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 2 ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego ("RSPP") w celu wskazania co najmniej 1 200 MHz widma odpowiedniego do potrzeb bezprzewodowej łączności szerokopasmowej w Unii do 2015 r., w tym widma już wykorzystywanego, w oparciu o wykaz zastosowań widma radiowego.
(2) W opinii z dnia 20 lutego 2013 r. dotyczącej strategicznych wyzwań, przed jakimi stoi Europa w związku ze zwiększającym się zapotrzebowaniem na widmo do celów bezprzewodowej łączności szerokopasmowej 3 , Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego ("zespół") zalecił dokonanie oceny wykorzystania zakresu częstotliwości 1 427-1 452 MHz jako rozszerzenia zakresu 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowej łączności szerokopasmowej po 2015 r. Ponadto w opinii tej zespół podkreślił wyzwania związane z ewentualnym wyznaczeniem zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 518 MHz na potrzeby bezprzewodowej łączności szerokopasmowej, wynikające z obecnego ich wykorzystania przez wojsko i naziemne usługi stałej łączności bezprzewodowej. Zespół zaproponował ponowne rozważenie zakresu częstotliwości 1 492- 1 518 MHz w oparciu o ustalenia poczynione na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2015 r. (WRC-15).
(3) Na WRC-15 zakresy częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 518 MHz wskazano jako zakresy na potrzeby międzynarodowej łączności ruchomej (IMT) na całym świecie. W regionie 1 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, obejmującym Unię Europejską, te zakresy częstotliwości - lub ich części - przydzielono służbie ruchomej, z wyjątkiem ruchomej służby lotniczej, i służbie stałej oraz służbie operacyjnej kosmicznej ziemia-kosmos, na równych prawach pierwszej ważności. Dodatkowo niektóre państwa członkowskie wyznaczyły zakres częstotliwości 1 452-1 518 MHz na potrzeby usług w zakresie realizacji programów i imprez specjalnych.
(4) W dniu 15 marca 2017 r., na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na opracowanie zharmonizowanych warunków technicznych w dodatkowych zakresach częstotliwości w paśmie 1,5 GHz, tj. zakresach 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 518 MHz, w celu rozpropagowania ich wykorzystania na potrzeby naziemnych usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w Unii.
(5) W ramach tego mandatu CEPT przedłożyła w dniu 16 listopada 2017 r. sprawozdanie nr 65 4 , w którym zaproponowano zharmonizowane warunki techniczne na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół w zakresach częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492- 1 517 MHz, z uwagi na wyznaczenie w całej Unii zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na zharmonizowanych warunkach technicznych na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/750 5 .
(6) Wyznaczenie w całej Unii zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół powinno przyczynić się do osiągnięcia określonego w RSPP celu w zakresie dostępności widma na potrzeby bezprzewodowej łączności szerokopasmowej dzięki dodatkowym 50 MHz widma. Wykorzystanie tylko dla łącza w dół ma duże znaczenie w rozwiązywaniu problemu asymetrii w przesyle danych, ponieważ zwiększa przepustowość łącza w dół bezprzewodowych systemów szerokopasmowych, w tym do celów świadczenia usług 5G.
(7) Zgodnie z zaleceniami zawartymi w sprawozdaniu CEPT nr 65 państwa członkowskie powinny mieć na szczeblu krajowym swobodę zdecydowania o wykorzystaniu części zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz, aby uwzględnić potrzeby wynikające z międzynarodowych porozumień wojskowych 6 lub - przez ograniczony okres - szczególne krajowe potrzeby dotyczące ciągłości działania naziemnych usług stałej łączności bezprzewodowej. W tej kwestii w sprawozdaniu podkreślono, że współużytkowanie częstotliwości przez służbę stałą i ruchomą nie jest możliwe. W związku z tym proces zmiany zagospodarowania tych pasm na szczeblu krajowym w celu udostępnienia ich w odpowiedzi na krajowe zapotrzebowanie na usługi bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół jest procesem złożonym i wymaga odpowiednich ram czasowych.
(8) Korzystając z tej swobody decyzji na szczeblu krajowym państwa członkowskie powinny dawać pierwszeństwo udostępnianiu przyległego widma na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół, w tym zakresu częstotliwości 1 452-1 492MHz, aby ułatwić dostępność kanałów o większej szerokości dla usług 5G, osiąganie korzyści skali w zakresie sprzętu, współistnienie z usługami w sąsiednich pasmach, a także koordynację częstotliwości.
(9) Nie naruszając prawa państw członkowskich do zarządzania wykorzystaniem widma do celów zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz obronności, określonego w art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym, państwa członkowskie powinny w największym możliwym stopniu przeznaczyć zakresy częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół.
(10) Świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół w całym zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz powinno się opierać na spójnej zharmonizowanej aranżacji kanałów i minimalnych, tj. najmniej restrykcyjnych, warunkach technicznych w celu wspierania jednolitego rynku, ograniczenia szkodliwych zakłóceń i zapewnienia koordynacji częstotliwości.
(11) W warunkach technicznych i aranżacjach częstotliwości przedstawionych w sprawozdaniu CEPT nr 65 również przewidziano współistnienie usług bezprzewodowej łączności szerokopasmowej z usługami w pasmach sąsiednich.
(12) W szczególności warunki techniczne i aranżacje, takie jak wartości graniczne mocy niepożądanych emisji, zapewniają wykorzystanie zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz do bezprzewodowej łączności szerokopasmowej w sposób gwarantujący odpowiednią ochronę służby radioastronomicznej i służb satelitarnych pasywnych badań Ziemi, działających w zakresie częstotliwości 1 400-1 427 MHz, oraz służb ruchomych satelitarnych, działających w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz. Na szczeblu krajowym mogą być konieczne dalsze środki w celu usprawnienia współistnienia ze służbami w sąsiednich zakresach częstotliwości 1 400- 1 427 MHz oraz 1 518-1 559 MHz, takimi jak służby wokół lotnisk, portów morskich i stacji naziemnych wykorzystywanych do odbioru sygnałów poszukiwania i ratownictwa przekazywanych przez satelitę. Potrzebne są również usprawnienia w działaniu odbiorników ruchomych stacji naziemnych zgodnie z celami i wymaganiami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 7 .
(13) Z uwagi na fakt, że części zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz nie są wykorzystywane przez naziemne systemy radiodyfuzyjne, należy znieść obowiązujące ograniczenia regulacyjne dotyczące współistnienia z takimi służbami w tym paśmie, aby umożliwić uruchomienie w nim usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół.
(14) Do zapewnienia wdrożenia parametrów określonych w niniejszej decyzji w celu poprawy usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół w zakresach częstotliwości 1 427-1 452 MHz
oraz 1 492-1 517 MHz konieczne mogą być porozumienia między organami administracji w sprawie transgranicznej koordynacji częstotliwości, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń i poprawić efektywność wykorzystania widma. Porozumienia w sprawie transgranicznej koordynacji częstotliwości w odniesieniu do służb telemetrii lotniczej należy wypracowywać między odpowiednimi organami administracyjnymi CEPT w trybie dwustronnym lub wielostronnym.
(15) Państwa członkowskie powinny stosować środki przewidziane w niniejszej decyzji, aby docelowo zapewnić wykorzystanie całego zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz lub - w przypadku braku krajowego zapotrzebowania - części tego zakresu na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół i tym samym przyczynić się w jak największym stopniu do realizacji określonego w RSPP celu w zakresie widma.
(16) Państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji sprawozdania dotyczące wykonania niniejszej decyzji oraz wykorzystania wspomnianego zakresu częstotliwości, w celu ułatwienia oceny wpływu tej decyzji na poziomie Unii oraz jej terminowego przeglądu, w razie konieczności. W szczególności należy co dwa lata poddawać kontroli zasadność korzystania z krajowej swobody decyzji w kwestii udostępnienia widma w zakresach częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz. Ponadto państwa członkowskie powinny co dwa lata składać sprawozdania na temat krajowych środków służących usprawnieniu współistnienia ze służbą radioastronomiczną i służbami satelitarnymi pasywnych badań Ziemi, działającymi w zakresie częstotliwości 1 400-1 427 MHz, oraz ze służbami ruchomymi satelitarnymi, działającymi w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Mariya GABRIEL | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.110.127 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/661 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/750 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1452-1492 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii w odniesieniu do rozszerzenia zakresu jej stosowania na zharmonizowane zakresy częstotliwości 1427-1452 MHz oraz 1492-1517 MHz |
Data aktu: | 26/04/2018 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2018 |
Data wejścia w życie: | 30/04/2018 |