uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
(1) W dniu 8 marca 2018 r. Stany Zjednoczone Ameryki ("Stany Zjednoczone") przyjęły środki ochronne w formie podwyżki ceł na przywóz niektórych produktów ze stali i aluminium, obowiązujące od dnia 23 marca 2018 r. i na czas nieokreślony. W dniu 22 marca wejście w życie podwyżki ceł w odniesieniu do Unii Europejskiej odroczono do dnia 1 maja 2018 r.
(2) Niezależnie od określenia tych środków przez Stany Zjednoczone środkami bezpieczeństwa, stanowią one w istocie środki ochronne. Polegają one na działaniu zaradczym, które zaburza równowagę koncesji i zobowiązań wynikających z Porozumienia Światowej Organizacji Handlu ("WTO") i ogranicza przywóz w celu ochrony przemysłu krajowego przed zagraniczną konkurencją i w trosce o rozwój handlowy przedmiotowego sektora. Wyjątki ze względów bezpieczeństwa przewidziane w Układzie ogólnym w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT z 1994 r.") nie mają zastosowania do tego rodzaju środków ochronnych ani ich nie uzasadniają i nie mają wpływu na prawo do przywrócenia równowagi zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO.
(3) Porozumienie WTO w sprawie środków ochronnych przewiduje prawo każdego z eksportujących państw dotkniętych środkiem ochronnym do zawieszenia stosowania koncesji lub innych zobowiązań o zasadniczo równoważnych skutkach handlowych względem członka WTO stosującego środek ochronny, pod warunkiem że nie uda się wypracować zadowalającego rozwiązania w drodze konsultacji i że Rada WTO ds. Handlu Towarami nie zgłosi sprzeciwu.
(4) Konsultacje między Stanami Zjednoczonymi a Unią, przewidziane w art. 8 i 12.3 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych, nie przyniosły zadowalającego rozwiązania 2 .
(5) Zawieszenie przez Unię zasadniczo równoważnych koncesji lub innych zobowiązań powinno wejść w życie po upływie 30 dni od powiadomienia o takim zawieszeniu Rady ds. Handlu Towarami, o ile Rada ta nie wyraziła sprzeciwu. Porozumienie WTO przewiduje wykonywanie prawa do zawieszenia: a) niezwłocznie, pod warunkiem że środek ochronny nie został wprowadzony w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu lub nie jest zgodny z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub b) po upływie okresu trzech lat od rozpoczęcia stosowania środka ochronnego.
(6) Komisja wykonuje prawo do zawieszenia stosowania zasadniczo równoważnych koncesji lub innych zobowiązań, aby zrównoważyć koncesje lub inne zobowiązania w stosunkach handlowych z państwami trzecimi, na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Odpowiednie działania mają formę środków polityki handlowej, które mogą obejmować, między innymi, zawieszenie koncesji celnych oraz nałożenie nowych lub wyższych ceł.
(7) Przy opracowywaniu i dokonywaniu wyboru odpowiednich środków polityki handlowej Komisja stosuje obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, w tym w stosownych przypadkach uwzględnia proporcjonalność wszystkich środków, możliwości poprawy dzięki nim sytuacji sektorów przemysłu unijnego, których dotyczą środki ochronne, oraz cel, jakim jest ograniczenie do minimum negatywnych skutków gospodarczych dla Unii, w tym również w przypadku ważnych surowców.
(8) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwiła zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesu gospodarczego Unii w tym zakresie 3 .
(9) Środki ochronne Stanów Zjednoczonych mogą mieć znaczne negatywne skutki gospodarcze dla dotkniętych nimi sektorów przemysłu unijnego. Środki te mogłyby znacznie ograniczyć unijny wywóz produktów stalowych i aluminiowych do Stanów Zjednoczonych. Podlegający tym środkom unijny przywóz do Stanów Zjednoczonych odpowiednich produktów ze stali i aluminium w 2017 r. miał wartość co najmniej 6,41 mld EUR (z czego 5,30 mld EUR stanowił łączny przywóz stali, a 1,11 mld EUR - łączny przywóz aluminium).
(10) W związku z tym zawieszenie koncesji handlowych na niektóre produkty do poziomu, który odzwierciedla kwotę, jaka wynikałaby z zastosowania przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz z Unii do Stanów Zjednoczonych produktów ze stali i aluminium, i który nie przekracza tej kwoty, stanowi odpowiednie do sytuacji zawieszenie stosowania koncesji handlowych o zasadniczo równoważnych skutkach, zgodnie z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych.
(11) Komisja może następnie, w oddzielnym akcie wykonawczym, podjąć decyzję o wdrożeniu takiego zawieszenia stosowania koncesji handlowych, w razie potrzeby lub w zakresie, jaki uzna za niezbędny, poprzez nałożenie dodatkowych ceł na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych przywożone do Unii. Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie zakresu stosowania, która będzie również uwzględniać wymogi dotyczące harmonogramu opisane w motywie (5), w zależności od tego, czy Stany Zjednoczone wyłączą niektóre produkty lub przedsiębiorstwa ze stosowania wobec nich środków ochronnych.
(12) 4 Przy uwzględnieniu wymogów dotyczących harmonogramu, opisanych w motywie 5, dodatkowe cła powinny być stosowane, w razie potrzeby lub w niezbędnym zakresie, w dwóch etapach. Na pierwszym etapie cła ad valorem w maksymalnych stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I mogą być stosowane bezzwłocznie i do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii.
(13) Całkowita kwota należności celnych ad valorem na pierwszym etapie odzwierciedla podwyżkę stawek celnych Stanów Zjednoczonych w wysokości 25 % na przywóz "wyrobów płaskich ze stali węglowej i stali stopowej" oraz "wyrobów długich ze stali węglowej i stali stopowej" 5 z Unii do Stanów Zjednoczonych (2,83 mld EUR całkowitej wartości unijnego przywozu do Stanów Zjednoczonych w 2017 r.). Są to wyroby ze stali, w stosunku do których środki ochronne Stanów Zjednoczonych nie zostały wprowadzone w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu.
(14) Na drugim etapie kolejne dodatkowe cła ad valorem w maksymalnej stawce 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II mogą być stosowane od dnia 23 marca 2021 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.
(15) Całkowita kwota należności celnych ad valorem na drugim etapie odzwierciedla podwyżkę stawek celnych Stanów Zjednoczonych w wysokości 10 % na przywóz produktów aluminiowych 6 oraz podwyżkę w wysokości 25 % na przywóz "rur i przewodów rurowych ze stali węglowej i stali stopowej", "półproduktów ze stali węglowej i stali stopowej" i "produktów ze stali nierdzewnej" 7 z Unii do Stanów Zjednoczonych (3,58 mld EUR całkowitej wartości unijnego przywozu do Stanów Zjednoczonych w 2017 r., z czego 2,47 mld EUR stanowi przywóz stali, a 1,11 mld EUR - przywóz aluminium). Są to produkty, w przypadku których najwyraźniej nastąpił bezwzględny wzrost przywozu.
(16) Środki polityki handlowej i produkty nimi objęte zostały wybrane zgodnie z kryteriami określonymi w art. 4 ust. 2 lit. c) i ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014.
(17) Nie przekraczając wartości unijnego przywozu dotkniętego środkami ochronnymi Stanów Zjednoczonych, jak opisano w motywach 9 i 10, środki polityki handlowej są proporcjonalne do skutków środków ochronnych Stanów Zjednoczonych i nie są nadmierne. Należy również podkreślić, że początkowo objęta nimi zostanie jedynie niewielka część całkowitej dostępnej wartości, jak opisano w motywach 12 i 13.
(18) Środki polityki handlowej powinny złagodzić negatywne skutki dla unijnego przemysłu stalowego i aluminiowego dotkniętego środkami ochronnymi Stanów Zjednoczonych.
(19) Środki polityki handlowej powinny mieć zastosowanie do przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od których dostaw Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Środki polityki handlowej mogą mieć również zastosowanie w odniesieniu do przemysłu stalowego i aluminiowego. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.
(20) Produkty, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom.
(21) Produkty, dla których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii Europejskiej przed datą zastosowania dodatkowych ceł, nie podlegają dodatkowym cłom.
(22) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla kwestii zgodności środków ochronnych Stanów Zjednoczonych z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO.
(23) W świetle terminów obowiązujących w ramach WTO i z uwagi na wstępny charakter niniejszego aktu, powinien on wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.122.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/724 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki |
Data aktu: | 16/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 17/05/2018 |