uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał ołowiu.
(2) Pkt 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE przewiduje wyłączenie stosowania ołowiu w komponentach elektrycznych i elektronicznych zawierających ołów w szklanych lub ceramicznych dielektrycznych elementach kondensatorów, np. w urządzeniach piezoelektrycznych lub w szklanych bądź ceramicznych składnikach matryc do dnia 21 lipca 2016 r. Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia w odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 przed dniem 21 stycznia 2015 r. zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Ponadto w listopadzie 2014 r. Komisja otrzymała wniosek o nowe wyłączenie (wniosek nr 2015-1) dla zastosowania ołowiu w cienkowarstwowych elementach czujników elektronicznych, takich jak czujniki piroelektryczne lub czujniki piezoelektryczne, które to zastosowanie jest objęte pkt 7c)-I. Podczas kolejnych konsultacji z zainteresowanymi stronami uzgodniono z wnioskodawcą ocenę wniosku o wyłączenie nr 2015-1 w szerszym kontekście wyłączenia 7c)-I.
(3) W przypadku ceramiki ołów nadaje szczególne właściwości dielektryczne, piezoelektryczne, piroelektryczne, ferroelektryczne, półprzewodnikowe i magnetyczne w szerokim zakresie temperatur, napięć czy częstotliwości. W przypadku szkła ołów nadaje kluczowe właściwości, takie jak obniżenie temperatury topnienia i mięknienia, poprawa plastyczności, przydatności do obróbki mechanicznej, stabilności chemicznej i inne. Szkło zawierające ołów można wykorzystywać do wielu zastosowań, w tym do izolacji, ochrony, rezystancji, zgrzewania lub hermetycznego uszczelniania.
(4) Obecnie zastąpienie lub wyeliminowanie ołowiu w szkle lub ceramice jest wciąż technicznie lub naukowo niewykonalne.
(5) Ponieważ w przypadku przedmiotowych zastosowań w kategoriach 1-7 i 10 nie są dostępne na rynku niezawodne alternatywy ani najprawdopodobniej nie będą one dostępne na rynku w najbliższej przyszłości, uzasadnione jest przedłużenie wyłączenia na okres ważności do dnia 21 lipca 2021 r., podczas gdy zbędne rozbicie brzmienia wyłączenia i jego krótszy okres ważności mogłyby stworzyć niepotrzebne obciążenia administracyjne. Aby uniknąć nakładania się na siebie zakresów wyłączeń w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE, w proponowanym brzmieniu precyzuje się, że zastosowania objęte wyłączeniem 34 są wyłączone z zakresu wyłączenia 7c)-I. W odniesieniu do kategorii innych niż kategorie 1-7 i 10 obecne wyłączenie pozostaje ważne w okresach określonych w art. 5 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.123.94 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2018/736 zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia niektórych komponentów elektrycznych i elektronicznych zawierających ołów w szkle lub ceramice |
Data aktu: | 27/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 07/06/2018 |