(Dz.U.UE L z dnia 14 sierpnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie i czwarte,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE 2 przewiduje kontrolę zdrowia roślin i środki, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin. Artykuy 1-4 tej decyzji tracą moc z dniem 31 lipca 2018 r.
(2) Z kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych przez państwa członkowskie na podstawie przedmiotowej decyzji, a także art. 13a dyrektywy 2000/29/WE wynika, że drewniany materiał opakowaniowy stosowany w transporcie niektórych towarów pochodzących z Białorusi i Chin ("określonych towarów") był niezgodny z wymogami Unii dotyczącymi oznakowania drewnianego materiału opakowaniowego określonymi w części A sekcja I pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE, a w niektórych przypadkach również zakażony przez organizmy szkodliwe wymienione w części A załącznika I do tej dyrektywy
(3) Aby zapewnić lepsze przygotowanie organów przeprowadzających odpowiednie kontrole zdrowia roślin, władze lotniska, portu, inne organy odpowiedzialne za kontrolę przemieszczania towarów lub każdy podmiot zawodowy zaangażowany w przywóz określonych towarów, którym towarzyszy drewniany materiał opakowaniowy, powinny niezwłocznie po uzyskaniu wiadomości o rychłym przybyciu drewnianego materiału opakowaniowego powiadomić o tym urząd celny miejsca wprowadzenia oraz odpowiedzialny organ urzędowy miejsca wprowadzenia.
(4) Drewniany materiał opakowaniowy stosowany w przypadku dostaw określonych towarów powinien podlegać regularnym kontrolom zdrowia roślin. Państwa członkowskie powinny ustalić wskaźnik drewnianego materiału opakowaniowego stosowanego w transporcie określonych towarów, który podlega regularnym kontrolom zdrowia roślin. W celu zapewnienia, aby kontrolowana próba była reprezentatywna, wskaźnik ten nie powinien być niższy niż 1 % przywożonego drewnianego materiału opakowaniowego określonych towarów.
(5) W celu zapewnienia, aby swobodny przepływ drewnianych materiałów opakowaniowych, jak również określonych towarów w obrębie terytorium Unii nie stwarzał zagrożeń fitosanitarnych, do momentu zakończenia kontroli zdrowia roślin powinny one podlegać przepisom unijnym dotyczącym nadzoru.
(6) Kontrole zdrowia roślin powinny odbywać się w miejscu wprowadzenia na terytorium Unii lub w miejscu przeznaczenia zatwierdzonym do tego celu przez odpowiedzialny organ urzędowy, aby zapewnić prowadzenie takich kontroli w najbardziej odpowiednich obiektach.
(7) Jeśli kontrole zdrowia roślin prowadzone są w miejscu przeznaczenia i wykazują, że nie zachowano wymogów ustalonych w części A sekcja I pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE lub że drewniany materiał opakowaniowy jest zakażony szkodliwymi organizmami wymienionymi w części A załącznika I do wspomnianej dyrektywy, odnośne państwo członkowskie powinno odpowiednio zająć się drewnianym materiałem opakowaniowym i niezwłocznie go zniszczyć, aby zapewnić ochronę fitosanitarną na terytorium Unii.
(8) Państwa członkowskie powinny zawiadomić Komisję za pośrednictwem specjalnego elektronicznego formularza sprawozdawczego o liczbie i wynikach kontroli zdrowia roślin prowadzonych zgodnie z niniejszą decyzją.
(9) Z doświadczenia w zakresie przeprowadzonych dotychczas kontroli zdrowia roślin wynika, że aby dostarczyć krajowym organizacjom ochrony roślin przedmiotowych państw trzecich dalsze szczegółowe informacje na temat odnotowanych przypadków zatrzymania drewnianych materiałów opakowaniowych, konieczne jest, by państwa członkowskie zgłaszały wszelkie informacje potrzebne do identyfikacji źródeł niewiarygodnego lub niewłaściwego oznakowania.
(10) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 października 2018 r., aby odpowiedzialne organy urzędowe i podmioty zawodowe miały wystarczający czas na dostosowanie do nowych przepisów.
(11) Aby uniknąć powstania do tego momentu próżni prawnej, art. 1-4 decyzji wykonawczej 2013/92/UE, które tracą moc z dniem 31 lipca 2018 r., powinny mieć zastosowanie do dnia 30 września 2018 r.
(12) W celu zachowania jasności prawa należy uchylić decyzję wykonawczą 2013/92/UE z dniem 1 października 2018 r., czyli z dniem rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
(13) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do dnia 30 czerwca 2020 r., aby umożliwić przyjęcie do tego czasu właściwych niezbędnych środków.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.205.54 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1137 w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie towarów pochodzących z niektórych państw trzecich |
Data aktu: | 10/08/2018 |
Data ogłoszenia: | 14/08/2018 |
Data wejścia w życie: | 14/08/2018, 01/10/2018 |