uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,
(1) W art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania okrężnic w odległości do 300 metrów od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) W dniu 20 czerwca 2016 r. Komisja otrzymała od Chorwacji wniosek o przyznanie odstępstwa od art. 13 ust. 3 tego rozporządzenia w odniesieniu do stosowania tradycyjnej okrężnicy "ciplarica" do połowów ryb z rodziny mugilowatych (Mugilidae); tradycyjnej okrężnicy "palamidara" do połowów bonito (Sarda sarda), tazara maruna (Auxis rochei), tunka atlantyckiego (Euthynnus alletteratus) i serioli olbrzymiej (Seriola dumerili); tradycyjnej okrężnicy "oližnica" do połowów aterynki śródziemnomorskiej (Atherina boyeri); oraz tradycyjnej okrężnicy "igličara" do połowów belony (Belone belone) w obrębie wód terytorialnych Chorwacji.
(4) Wniosek dotyczy działań połowowych już dozwolonych przez Chorwację i obejmuje statki i narzędzia połowowe, co do których istnieje udokumentowanie prowadzenia działalności połowowej przez ponad pięć lat i które są ujęte w planie zarządzania wprowadzonym przez Chorwację rozporządzeniem ministerialnym 2 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w dniu 30 marca 2018 r. (chorwacki plan zarządzania).
(5) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny proponowanego przez Chorwację odstępstwa i związanego z nim projektu planu zarządzania w kwietniu, lipcu i październiku 2016 r. oraz marcu 2017 r. STECF podkreślił potrzebę wyjaśnień na temat używanych narzędzi połowowych, przyłowów, monitorowania i danych naukowych. Chorwacja przedstawiła Komisji odpowiednie wyjaśnienia i wprowadziła stosowne zmiany do planu zarządzania poprzez dodanie dodatkowych środków dotyczących kontroli, zarządzania flotą, gromadzenia danych i monitorowania.
(6) Odstępstwo, o które wystąpiła Chorwacja, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(7) W szczególności występują pewne specyficzne ograniczenia geograficzne, zarówno z uwagi na odrębną strukturę morfologiczną Chorwacji (długa linia brzegowa z licznymi wyspami), jak i rozmieszczenie gatunków docelowych, które występują wyłącznie w konkretnych miejscach i strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach do 50 m. W związku z tym obszar przedmiotowych łowisk jest ograniczony.
(8) Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie okrężnice posiadają właściwości techniczne, umożliwiające ich prowadzenie.
(9) Ponadto połowy te nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ okrężnice są wysoce selektywne, nie dotykają dna morskiego i nie można ich stosować nad skupiskami trawy morskiej Posidonia oceanica.
(10) Przedmiotowy wniosek obejmuje 52 statki. Odstępstwo, o które wystąpiła Chorwacja, dotyczy zatem ograniczonej liczby statków w porównaniu z dużym obszarem rozmieszczenia floty poławiającej przy użyciu okrężnic, która stanowi mniej niż 1 % całej chorwackiej floty rybackiej i której pojemność brutto (GT) wynosi 16 825,84 ton.
(11) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(12) W chorwackim planie zarządzania ustanowiono wszystkie właściwe definicje na temat odnośnych połowów oraz gwarancje niezwiększania nakładu połowowego w przyszłości zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie 52 określonym statkom, które uzyskały od Chorwacji upoważnienia do połowów. W tym względzie należy zauważyć, że zgodnie z chorwackim planem zarządzania i rozporządzeniem ministerialnym zezwala się na stosowanie okrężnicy "oližnica" jedynie na łowiskach w obszarze pomiędzy przylądkiem Lako i przylądkiem Crna Punta oraz w podobszarach połowowych określanych jako "E4" i "F2", natomiast stosowanie tradycyjnych okrężnic ("ciplarica", "palamidara", "igličara" i "oližnica") jest surowo zabronione na łowiskach znajdujących się na obszarach uznanych za parki narodowe lub siedliska specjalne, jak na przykład w obszarze na południowy wschód od przylądka św. Piotra.
(13) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które zabraniają połowów nad wspomnianymi siedliskami. Okrężnice wybiera się mianowicie w toni wodnej i nie dotykają one dna morskiego.
(14) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania, ponieważ dotyczą one trawlerów.
(15) W odniesieniu do wymogu zapewnienia zgodności z art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ustanawiającym minimalny rozmiar oczek sieci, Komisja stwierdza, że zgodnie z art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia takiego odstępstwa nie można przyznać w przypadku okrężnic. Komisja odnotowuje, że Chorwacja nie zezwala na odstępstwo od tych przepisów w swoim planie zarządzania.
(16) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków.
(17) W planie zarządzania zapewniono, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 były na minimalnym poziomie, gdyż gatunkami docelowymi są: ryby z rodziny mugilowatych (Mugilidae), bonito (Sarda sarda), tazar marun (Auxis rochei), tunek atlantycki (Euthynnus alletteratus), seriola olbrzymia (Seriola dumerili), aterynka śródziemnomorska (Atherina boyeri) oraz belona (Belone belone), których nie ujęto w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(18) Przedmiotowa działalność połowowa jest wysoce selektywna, a jej celem nie jest połów głowonogów.
(19) Plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 3 .
(20) Chorwacki plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej określone w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(21) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(22) Chorwacja powinna przedstawiać Komisji sprawozdania w regularnych odstępach czasu oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w chorwackim planie zarządzania.
(23) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa umożliwi niezwłoczne zastosowanie środków naprawczych w przypadku, gdy ze sprawozdania dla Komisji wyniknie, że stan ochrony eksploatowanego stada jest zły, a jednocześnie zapewni rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.264.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1585 ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza w odniesieniu do połowów przy użyciu okrężnicy na wodach terytorialnych Chorwacji |
Data aktu: | 22/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 23/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 26/10/2018 |