uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 2 , w szczególności jego art. 31,
(1) Komisja przyjmuje niezbędne przepisy wykonawcze w celu ustanowienia warunków dotyczących bezpiecznej eksploatacji szybowców zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, w przypadku gdy takie statki powietrzne spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) tegoż rozporządzenia.
(2) W świetle szczególnego charakteru operacji wykonywanych przy użyciu szybowców istnieje potrzeba ustanowienia specjalnych przepisów dotyczących takich operacji i ujęcia ich w odrębnym rozporządzeniu. Przepisy te powinny opierać się na ogólnych przepisach dotyczących operacji lotniczych, ustanowionych rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 3 , ale należy je zrestrukturyzować i uprościć, tak aby zapewnić, by były one proporcjonalne, a ich podstawę stanowiło podejście oparte na ocenie ryzyka, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego wykonywania operacji przy użyciu szybowców.
(3) W odniesieniu do nadzoru nad osobami i organizacjami wymagania ustanowione w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 965/2012 i w załączniku II do tegoż rozporządzenia powinny nadal mieć zastosowanie do operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu szybowców.
(4) Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami określonymi w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2018/1139 wszyscy operatorzy szybowców objęci niniejszym rozporządzeniem - z wyjątkiem organizacji projektujących lub produkujących, wykonujących określone operacje - powinni podlegać zestawowi wymagań podstawowych.
(5) Biorąc pod uwagę mniej złożony charakter i mniejszą skalę operacji zarobkowych wykonywanych przy użyciu szybowców w porównaniu z innymi formami lotnictwa komercyjnego oraz stosując podejście oparte na analizie ryzyka, w przypadku operacji zarobkowych wykonywanych przy użyciu szybowców należy wymagać jedynie uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi, jak określono w art. 30 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1139. Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady sporządzania tych deklaracji.
(6) Biorąc pod uwagę szczególny charakter niektórych operacji i podejście oparte na analizie ryzyka, niektóre operacje wykonywane przy użyciu szybowców należy zwolnić z wymogu uprzedniego zgłoszenia.
(7) Aby zapewnić płynne przejście do nowego systemu przepisów oraz aby wszystkie zainteresowane strony miały wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania tych nowych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać dopiero sześć miesięcy po jego wejściu w życie.
(8) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot i zakres stosowania
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu szybowców, a także przyznawania i utrzymywania licencji pilota oraz towarzyszących uprawnień, przywilejów i certyfikatów dotyczących szybowców, w przypadku gdy takie statki powietrzne spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się poniższe definicje oraz, o ile dane terminy nie zostały zdefiniowane inaczej w niniejszym artykule, definicje z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011:
Operacje lotnicze
Akapit pierwszy nie ma zastosowania do organizacji projektujących lub produkujących, które spełniają odpowiednio warunki art. 8 i art. 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 12 i które eksploatują szybowiec - w granicach przysługujących im przywilejów - do celów wprowadzania lub modyfikacji typów szybowców.
Akapit pierwszy nie ma zastosowania do następujących operacji wykonywanych przy użyciu szybowców:
Licencje pilotów i ich orzeczenia lekarskie
Istniejące licencje pilotów i krajowe orzeczenia lekarskie
Zaliczanie szkoleń rozpoczętych przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia
Organizacje szkoleniowe
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 9 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
DEFINICJE
Do celów niniejszego załącznika zastosowanie mają poniższe definicje oraz, o ile terminy w niniejszym załączniku nie zostały zdefiniowane inaczej, definicje z art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 i z pkt FCL.010 załącznika I (część FCL) do tego rozporządzenia:
OPERACJE LOTNICZE WYKONYWANE PRZY UŻYCIU SZYBOWCA
PODCZĘŚĆ GEN
WYMOGI OGÓLNE
SAO.GEN.100 Zakres
Zgodnie z art. 3 w niniejszej podczęści ustanawia się wymogi, które musi spełniać każdy operator szybowców niebędący organizacją projektującą ani produkującą, o której mowa w art. 3 ust. 1 akapit drugi.
SAO.GEN.105 Właściwy organ
Właściwym organem jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym operator ma główne miejsce prowadzenia działalności lub - w przypadku gdy operator nie ma głównego miejsca prowadzenia działalności - miejsce, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Organ ten podlega wymogom określonym w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 965/2012 zgodnie z art. 1 ust. 7 tegoż rozporządzenia.
SAO.GEN.110 Wykazywanie spełniania wymagań
SAO.GEN.115 Loty zapoznawcze
Loty zapoznawcze muszą być:
SAO.GEN.120 Niezwłoczne reagowanie na problem w zakresie bezpieczeństwa
Operator wdraża:
SAO.GEN.125 Wyznaczenie pilota dowódcy
Operator wyznacza pilota dowódcę, który posiada kwalifikacje do pełnienia funkcji pilota dowódcy zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
SAO.GEN.130 Obowiązki pilota dowódcy
Pilot dowódca:
SAO.GEN.135 Obowiązki członków załogi
SAO.GEN.140 Przestrzeganie przepisów, uregulowań i procedur
SAO.GEN.145 Przenośne urządzenia elektroniczne
Pilot dowódca nie zezwala żadnej osobie na korzystanie na pokładzie szybowca z przenośnych urządzeń elektronicznych, w tym elektronicznej torby pilota (EFB), negatywnie wpływających na działanie systemów i wyposażenia szybowca lub na możliwość ich obsługi.
SAO.GEN.150 Materiały niebezpieczne
SAO.GEN.155 Dokumenty, instrukcje i informacje przewożone obowiązkowo
SAO.GEN.160 Dziennik podróży
W odniesieniu do każdego lotu lub serii lotów szczegółowe dane dotyczące szybowca, jego załogi oraz każdej podróży zachowuje się w formie dziennika podróży lub równoważnego dokumentu.
PROCEDURY OPERACYJNE
Pilot dowódca korzysta wyłącznie z lotnisk i miejsc operacji lotniczych, które są odpowiednie dla danego typu szybowca i wykonywanej operacji.
SAO.OP.105 Procedury ograniczania emisji hałasu - motoszybowce
Pilot dowódca uwzględnia procedury ograniczania emisji hałasu, aby ograniczyć hałas powodowany przez motoszybowiec, zachowując nadrzędność kwestii bezpieczeństwa nad ograniczaniem hałasu.
SAO.OP.110 Instrukcje bezpieczeństwa dla pasażerów
Pilot dowódca dba, aby przed lotem oraz, w stosownych przypadkach, podczas lotu pasażerów zapoznano z procedurami stosowanymi w sytuacjach normalnych, anormalnych i awaryjnych.
SAO.OP.115 Przewóz pasażerów kategorii specjalnych
Pilot dowódca zapewnia przewożenie osób wymagających specjalnych warunków, pomocy lub urządzeń podczas przewozu na pokładzie szybowca w warunkach zapewniających bezpieczeństwo szybowca i wszelkich przewożonych nim osób lub mienia.
SAO.OP.120 Przygotowanie do lotu
Przed rozpoczęciem lotu pilot dowódca upewnia się, czy:
SAO.OP.125 Uzupełnianie paliwa i ładowanie lub wymiana akumulatorów z osobami na pokładzie - motoszybowce
Kiedy na pokładzie motoszybowca znajduje się pasażer:
SAO.OP.130 Palenie tytoniu na pokładzie
Nie wolno palić tytoniu na pokładzie szybowca w żadnej fazie lotu.
SAO.OP.135 Warunki meteorologiczne
Pilot dowódca rozpoczyna lub kontynuuje lot tylko wówczas, gdy najnowsze dostępne informacje meteorologiczne wskazują na możliwość bezpiecznego lądowania.
SAO.OP.140 Lód oraz inne zanieczyszczenia - procedury naziemne
Pilot dowódca przystępuje do startu, wyłącznie jeżeli na szybowcu nie są nagromadzone żadne substancje, mogące ujemnie wpływać na osiągi lub sterowność szybowca, z wyjątkiem przypadków dopuszczonych w AFM.
SAO.OP.145 Zarządzanie paliwem lub innymi źródłami energii w locie - motoszybowce
W przypadku motoszybowców podczas lotu pilot dowódca regularnie sprawdza, czy ilość paliwa zużywalnego lub innej dostępnej energii nie jest mniejsza od ilości potrzebnej do zapewnienia bezpiecznego lądowania.
SAO.OP.150 Korzystanie z dodatkowego tlenu
Pilot dowódca dba, by wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie używały dodatkowego tlenu w każdym przypadku, gdy uzna, że brak tlenu na wysokości bezwzględnej zamierzonego lotu może powodować upośledzenie ich zdolności lub zaszkodzić im.
SAO.OP.155 Operacje specjalistyczne na szybowcach
OSIĄGI I OGRANICZENIA EKSPLOATACYJNE
SAO.POL.105 Osiągi - zasady ogólne
Pilot dowódca eksploatuje szybowiec tylko wówczas, gdy osiągi szybowca są zgodne z wymogami określonymi w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 923/2012 oraz wszelkimi innymi ograniczeniami mającymi zastosowanie do danego lotu, danej przestrzeni powietrznej i użytkowanych lotnisk lub miejsc operacji lotniczych, oraz dba, by wszelkie wykorzystywane plany lub mapy stanowiły najnowsze dostępne wydania.
PRZYRZĄDY, DANE I WYPOSAŻENIE
SAO.IDE.105 Lot i przyrządy nawigacyjne
SAO.IDE.110 Światła operacyjne
Szybowce eksploatowane w nocy muszą być wyposażone we wszystkie poniższe elementy:
SAO.IDE.115 Dodatkowy tlen
Szybowce eksploatowane w warunkach, w których podawanie tlenu jest wymagane zgodnie z pkt SAO.OP.150, muszą być wyposażone w urządzenia do przechowywania i podawania tlenu umożliwiające przechowywanie i podawanie wymaganych ilości tlenu.
SAO.IDE.120 Wyposażenie ratunkowe i urządzenia sygnalizacyjne - loty nad obszarami wodnymi
Pilot dowódca szybowca eksploatowanego nad obszarami wodnymi określa, przed rozpoczęciem lotu, zagrożenia dla życia wszystkich osób przewożonych na pokładzie szybowca w przypadku wodowania. W świetle tych zagrożeń określa on, czy istnieje potrzeba przewożenia wyposażenia ratunkowego i urządzeń sygnalizacyjnych.
SAO.IDE.125 Wyposażenie ratunkowe i urządzenia sygnalizacyjne - utrudnione akcje poszukiwania i ratownictwa
Szybowce eksploatowane nad obszarami, na których akcje poszukiwania i ratownictwa mogłyby być szczególnie trudne, wyposaża się w wyposażenie ratunkowe i urządzenia sygnalizacyjne odpowiednie do obszaru, nad którym będzie odbywał się lot.
SAO.IDE.130 Urządzenia łączności radiowej
Szybowce muszą być wyposażone w urządzenia łączności radiowej umożliwiające zapewnienie łączności radiowej wymaganej zgodnie z dodatkiem 4 do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 923/2012 oraz - jeżeli lot odbywa się w przestrzeni powietrznej państwa trzeciego - zgodnie z prawem tego państwa trzeciego.
SAO.IDE.135 Transponder
Szybowce muszą być wyposażone w transponder wtórnego radaru dozorowania (SSR), którego wszystkie parametry są zgodne z wymogami pkt SERA.6005 lit. b) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 923/2012 oraz - jeżeli lot odbywa się w przestrzeni powietrznej państwa trzeciego - zgodne z prawem tego państwa trzeciego.
OŚWIADCZENIE
SAO.DEC.105 Zmiany w oświadczeniu i zaprzestanie prowadzenia operacji zarobkowych
WYMAGANIA DOTYCZĄCE LICENCJONOWANIA ZAŁÓG LOTNICZYCH SZYBOWCÓW
PODCZĘŚĆ GEN
WYMAGANIA OGÓLNE
SFCL.001 Zakres
Niniejszy załącznik ustanawia wymagania dotyczące wydawania licencji pilota szybowcowego (SPL) oraz towarzyszących przywilejów, uprawnień i certyfikatów, a także warunków ich ważności i wykorzystania.
SFCL.005 Właściwy organ
Do celów niniejszego załącznika za właściwy organ uważa się organ wyznaczony przez państwo członkowskie, do którego dana osoba zwraca się o wydanie licencji SPL lub towarzyszących przywilejów, uprawnień lub certyfikatów.
SFCL.015 Występowanie z wnioskiem o licencję SPL oraz towarzyszące przywileje, uprawnienia i certyfikaty, a także ich wydawanie, przedłużanie i wznawianie
SFCL.030 Egzamin praktyczny
Wnioskodawca ubiegający się o przystąpienie do egzaminu praktycznego jest kierowany na ten egzamin przez ATO lub DTO odpowiedzialną za szkolenie podjęte przez wnioskodawcę, po jego ukończeniu. Dokumentacja szkolenia jest udostępniana egzaminatorowi przez ATO lub DTO.
SFCL.035 Zaliczanie czasu lotu
Wnioskodawcy ubiegającemu się o licencję SPL lub towarzyszące przywileje, uprawnienia lub certyfikaty zalicza się w pełni cały czas lotu samodzielnego, czas lotu szkolnego z instruktorem lub czas lotu jako pilot dowódca na szybowcach na poczet całkowitego czasu lotu wymaganego do licencji, przywileju, uprawnienia lub certyfikatu.
SFCL.045 Obowiązek noszenia i okazywania dokumentów
SFCL.050 Rejestrowanie czasu lotu
Posiadacze licencji SPL muszą prowadzić rzetelny zapis szczegółów wszystkich wykonanych lotów, zgodny w formie i sposobie prowadzenia z wymogami ustalonymi przez właściwy organ.
SFCL.065 Ograniczenie przywilejów posiadaczy licencji SPL w wieku 70 lat i starszych w zarobkowych operacjach pasażerskich wykonywanych szybowcem
Posiadacze licencji SPL, którzy osiągnęli wiek 70 lat, nie mogą pełnić funkcji pilota szybowca uczestniczącego w zarobkowych operacjach pasażerskich na szybowcach.
SFCL.070 Ograniczenie, zawieszenie oraz cofnięcie licencji, przywilejów, uprawnień i certyfikatów
PODCZĘŚĆ SPL
LICENCJA PILOTA SZYBOWCOWEGO (SPL)
SFCL.115 SPL - Przywileje i warunki
SFCL.120 SPL - Minimalny wiek
Wnioskodawca ubiegający się o licencję SPL musi mieć ukończone 16 lat.
SFCL.125 SPL - Uczeń-pilot
SFCL.130 SPL - Wymagania dotyczące szkolenia i doświadczenia
SFCL.135 SPL - Egzamin z wiedzy teoretycznej
Wnioskodawca ubiegający się o licencję SPL musi wykazać podczas egzaminów, że posiada wiedzę teoretyczną odpowiednią do przywilejów, o które się ubiega, w zakresie następujących przedmiotów:
Pozytywny wynik egzaminu z wiedzy teoretycznej pozostaje ważny przez okres 24 miesięcy, licząc od dnia, w którym wnioskodawca zdał egzamin z wiedzy teoretycznej, zgodnie z lit. c) pkt 2.
SFCL.140 SPL - Zaliczanie wiedzy teoretycznej
Wnioskodawca ubiegający się o wydanie licencji SPL otrzymuje pełne zaliczenie wymagań dotyczących szkolenia z wiedzy teoretycznej w zakresie przedmiotów wspólnych określonych w pkt SFCL.135 lit. a) pkt 1, jeżeli:
SFCL.145 SPL - Egzamin praktyczny
SFCL.150 SPL - Przywileje szybowcowe i przywileje związane z motoszybowcami turystycznymi (TMG)
SFCL.155 SPL - Metody startu
SFCL.160 SPL - Wymagania dotyczące bieżącej praktyki
Posiadacz licencji SPL korzysta z przywilejów wynikających z licencji SPL, z wyłączeniem motoszybowców turystycznych wyłącznie wówczas, gdy w ciągu ostatnich 24 miesięcy przed planowanym lotem:
Posiadacz licencji SPL korzysta z przywilejów TMG wyłącznie wówczas, gdy w ciągu ostatnich 24 miesięcy przed planowanym lotem:
Posiadacze licencji SPL mogą przewozić pasażerów wyłącznie wówczas, gdy w okresie poprzednich 90 dni wykonali w charakterze pilota dowódcy, co najmniej:
PODCZĘŚĆ ADD
DODATKOWE UPRAWNIENIA I PRZYWILEJE
SFCL.200 Przywileje akrobacyjne
SFCL.205 Uprawnienie do holowania szybowców i holowania banerów
SFCL.210 Uprawnienie do wykonywania lotów nocnych na motoszybowcach turystycznych
SFCL.215 Przywileje dotyczące wykonywania lotów chmurowych na szybowcach
PODCZĘŚĆ FI
INSTRUKTORZY SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO
Wymagania ogólne
Instruktor prowadzi szkolenie w locie na szybowcu wyłącznie wówczas, gdy:
Certyfikat instruktora szybowcowego szkolenia praktycznego - FI(S)
SFCL.320 Certyfikat FI(S) - Warunki wstępne i wymagania
Wnioskodawca ubiegający się o certyfikat FI(S) musi:
SFCL.325 Kompetencje i ocena instruktora FI(S)
Wnioskodawcy ubiegający się o certyfikat FI(S) są szkoleni, aby uzyskać następujące kompetencje:
SFCL.330 FI(S) - Szkolenie
SFCL.345 FI(S) - Ocena kompetencji
SFCL.350 FI(S) - Ograniczenie przywilejów
SFCL.360 Certyfikat FI(S) - Wymagania dotyczące bieżącej praktyki
PODCZĘŚĆ FE
PILOCI EGZAMINATORZY
Wymagania ogólne
Egzaminator przeprowadza egzaminy praktyczne, kontrole umiejętności lub oceny kompetencji zgodnie z niniejszym załącznikiem wyłącznie wówczas, gdy:
SFCL.405 Ograniczenie przywilejów w przypadku konfliktu interesów
Egzaminator szybowcowy nie może przeprowadzać:
SFCL.410 Przeprowadzanie egzaminów praktycznych, kontroli umiejętności i ocen kompetencji
Upoważnienie pilota egzaminatora szybowcowego - FE(S)
Z zastrzeżeniem spełnienia przez wnioskodawców wymagań pkt SFCL.420 oraz poniższych warunków, wydaje się upoważnienie FE(S) z przywilejami dotyczącymi przeprowadzania:
SFCL.420 Upoważnienie FE(S) - Warunki wstępne i wymagania
Wnioskodawca ubiegający się o upoważnienie FE(S) musi:
SFCL.430 Upoważnienie FE(S) - Kurs standaryzacyjny
SFCL.445 Upoważnienie FE(S) - Ocena kompetencji
Wnioskodawca ubiegający się o pierwsze wydanie upoważnienia FE(S) musi wykazać się kompetencjami egzaminatora FE (S) przed inspektorem właściwego organu lub starszym egzaminatorem specjalnie w tym celu upoważnionym przez właściwy organ odpowiedzialny za wydanie upoważnienia FE(S). Ocena kompetencji polega na przeprowadzeniu przez wnioskodawcę egzaminu praktycznego, kontroli umiejętności lub oceny kompetencji, z uwzględnieniem odprawy po locie, sposobu przeprowadzania egzaminu praktycznego, kontroli umiejętności lub oceny kompetencji, a także oceny osoby, której dotyczy egzamin, kontrola lub ocena, oraz prowadzenia odpraw i dokumentacji.
SFCL.460 Upoważnienie FE(S) - Ważność oraz przedłużenie i wznowienie ważności
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.326.64 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1976 ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące eksploatacji szybowców na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 |
Data aktu: | 14/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2018 |
Data wejścia w życie: | 09/07/2019, 09/01/2019 |