uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni 1 , w szczególności jej art. 13 ust. 5 akapit drugi,
(1) W rozdziale 3 dyrektywy 91/477/EWG określono formalności związane z transferem broni palnej między państwami członkowskimi oraz zobowiązano państwa członkowskie do wymiany odpowiednich informacji dotyczących takich transferów.
(2) Na mocy art. 13 ust. 5 dyrektywy 91/477/EWG Komisja jest zobowiązana do zapewnienia systemu umożliwiającego systematyczną wymianę informacji, o których mowa w tymże artykule. Właściwe organy państw członkowskich obecnie wymieniają te informacje pocztą elektroniczną lub faksem.
(3) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") utworzony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 mógłby stanowić skuteczne narzędzie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w art. 13 dyrektywy 91/477/EWG, a w szczególności tych przepisów, które odnoszą się do transferu broni palnej między państwami członkowskimi. W związku z powyższym przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/689 3 , tak aby te przepisy, które dotyczą transferu broni palnej, podlegały przewidzianym w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 uregulowaniom dotyczącym projektu pilotażowego. Należy zatem określić IMI jako system, z którego mają korzystać właściwe organy państw członkowskich do celów wymiany informacji dotyczących transferu broni palnej, oraz ustanowić szczegółowe zasady takiej wymiany.
(4) Zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 91/477/EWG państwa członkowskie mogą posiadać więcej niż jeden organ krajowy odpowiedzialny za przekazywanie i otrzymywanie informacji objętych zakresem niniejszego rozporządzenia. W celu ułatwienia sprawnego i efektywnego przepływu informacji między państwami członkowskimi każde państwo członkowskie, które posiada więcej niż jeden taki organ krajowy, powinno zostać zobowiązane do wyznaczenia jednego ze swoich organów krajowych jako organu centralnego, działającego jako pojedynczy punkt kontaktowy do celów otrzymywania i przekazywania informacji wymienianych za pośrednictwem IMI zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Ten organ centralny może również zostać upoważniony przez państwo członkowskie do przekazywania informacji od swoich organów krajowych innemu państwu członkowskiemu za pośrednictwem IMI.
(5) Zgodnie z art. 11 dyrektywy 91/477/EWG transfer broni palnej między państwami członkowskimi wymaga pozwolenia ze strony państwa członkowskiego, w którym znajduje się broń palna ("państwa członkowskiego wysyłki"). Ponadto każde państwo członkowskie musi dostarczyć pozostałym państwom członkowskim wykaz broni palnej, której transfer na jego terytorium jest możliwy bez konieczności wcześniejszego uzyskania pozwolenia ze strony tego państwa. Oznacza to, że w przypadku broni palnej nieujętej w wykazie danego państwa członkowskiego państwo członkowskie wysyłki powinno dokonać sprawdzenia, aby dopilnować, czy zostało wydane wcześniejsze pozwolenie, zanim przystąpi do udzielenia pozwolenia na transfer broni palnej do tego państwa członkowskiego. Obecnie jednak dokument wcześniejszego pozwolenia jest przedstawiany przez sprzedającego państwu członkowskiemu wysyłki jedynie wtedy, gdy sprzedający zwraca się o wydanie pozwolenia na transfer, lub też, w przypadku podlegającym przepisom art. 11 ust. 3 dyrektywy 91/477/EWG, gdy sprzedawca przekazuje państwu członkowskiemu wysyłki informacje szczegółowe dotyczące transferu. Aby zapewnić, by pozwolenia na transfer nie były wydawane na podstawie fałszywych dokumentów, państwo członkowskie, którego terytorium ma być miejscem docelowym transferu broni palnej ("państwo członkowskie przeznaczenia"), powinno być zobowiązane do przekazania państwu członkowskiemu wysyłki za pośrednictwem IMI informacji dotyczących wcześniejszego pozwolenia nie później niż po upływie 7 dni kalendarzowych od wydania przez nie wcześniejszego pozwolenia. Ponadto, w celu zagwarantowania lepszej możliwości śledzenia broni i większego bezpieczeństwa w odniesieniu do transferu broni palnej w Unii, kopię dokumentu wcześniejszego pozwolenia należy również załadować do IMI jednocześnie z przesłaniem wspomnianych informacji za pośrednictwem IMI.
(6) Określone informacje, do indywidualnego przekazania których za pośrednictwem IMI powinny być zobowiązane państwa członkowskie oprócz załadowania kopii odpowiedniego dokumentu, powinny ograniczać się do informacji niezbędnych do umożliwienia właściwym organom krajowym łatwego zidentyfikowania i wyszukania informacji dotyczących określonego transferu, w tym w szczególności danych identyfikacyjnych sprzedającego i kupującego lub właściciela (zarówno gdy jest nim sprzedawca, jak i inna osoba).
(7) Przez wzgląd na przejrzystość i bezpieczeństwo każde państwo członkowskie powinno załadować do IMI wykaz broni palnej, której transfer na jego terytorium jest możliwy bez konieczności wcześniejszego uzyskania pozwolenia ze strony tego państwa. Jeżeli taka broń palna nie istnieje, czyli innymi słowy, gdy konieczne jest uzyskanie wcześniejszego pozwolenia ze strony danego państwa na transfer wszystkich rodzajów broni palnej, państwo członkowskie będzie mogło zasygnalizować ten fakt w odpowiednim repozytorium w IMI.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione z grupą ekspertów ds. wymiany informacji składającą się z ekspertów z państw członkowskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.116.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/686 ustanawiające, na podstawie dyrektywy Rady 91/477/EWG, szczegółowe zasady systematycznej wymiany drogą elektroniczną informacji dotyczących transferu broni palnej w Unii |
Data aktu: | 16/01/2019 |
Data ogłoszenia: | 03/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 23/05/2019, 03/09/2019 |