uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 126 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych, w tym w celu ustanowienia wymogów, które należy spełnić w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek zwierząt i towarów z państw trzecich lub ich regionów, oraz kontroli urzędowych takich przesyłek przeznaczonych do spożycia przez ludzi w celu zapewnienia ich zgodności z prawodawstwem Unii w dziedzinie żywności i bezpieczeństwa żywności.
(2) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stanowi podstawę prawną aktów delegowanych, które mają zostać przyjęte w celu uzupełnienia warunków określonych w tym rozporządzeniu w odniesieniu do wprowadzania do Unii niektórych zwierząt i towarów. Te dodatkowe wymogi obejmują gwarancje dotyczące sprawdzenia zgodności:
- ze środkami monitorowania substancji i grup pozostałości u zwierząt i w towarach przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE( 2 );
- z przepisami dotyczącymi zapobiegania pasażowalnym encefalopatiom gąbczastym (TSE) u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz kontroli i zwalczania tych encefalopatii zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001( 3 );
- z ogólnymi zasadami i wymogami dotyczącymi żywności ogólnie i bezpieczeństwa żywności w szczególności na poziomie unijnym i krajowym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady( 4 );
- z ogólnymi przepisami obowiązującymi podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze, dotyczącymi higieny środków spożywczych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady( 5 );
- ze szczególnymi przepisami obowiązującymi podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze, dotyczącymi higieny żywności pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady( 6 );
- ze szczególnymi przepisami dotyczącymi kontroli urzędowych i działań podejmowanych przez właściwe organy w odniesieniu do produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/624( 7 ) i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 8 .
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ustanowiono szczególne warunki dotyczące wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, natomiast w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ustanowiono ogólne warunki wprowadzania żywności do Unii. Rozporządzenie (UE) 2017/625 ustanawia przepisy w obszarach uregulowanych obecnie tymi dwoma rozporządzeniami i uchyla te rozporządzenia, zastępując je ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r.
(4) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić kontynuację wymogów ustanowionych w rozporządzeniach (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004 w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia oraz w celu uniknięcia zakłóceń we wprowadzaniu do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Jednocześnie doświadczenie zdobyte przy stosowaniu przepisów określonych w obu wymienionych rozporządzeniach powinno zostać uwzględnione z zastosowaniem podejścia opartego na analizie ryzyka.
(5) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się przywozem do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego. W związku z tym dodatkowe wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do kontroli urzędowych powinny być spójne z wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004.
(6) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/185 11 przewiduje odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 854/2004 w odniesieniu do wymogów w zakresie zdrowia publicznego dotyczących przywozu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego (takich jak owady i mięso gadów) i żywności zawierającej zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego (produkty złożone) do dnia 31 grudnia 2020 r. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia, należy również przed wygaśnięciem środków przejściowych ustanowić wymogi dotyczące wprowadzania takich produktów do Unii w celu sprawdzania zgodności z przepisami unijnymi dotyczącymi tych produktów.
(7) Coraz bardziej popularna jest produkcja owadów do celów spożycia przez ludzi. Należy zapewnić, by owady pochodzące z przywozu spełniały unijne wymogi w zakresie żywności i bezpieczeństwa żywności. Dodatkowe wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego powinny mieć zatem zastosowanie również do owadów. Owady mogą również podlegać zezwoleniu na nową żywność zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 12 .
(8) W dniu 18 października 2007 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjął opinię w sprawie ryzyka dla zdrowia publicznego związanego ze spożyciem przez ludzi mięsa gadów 13 . Zidentyfikowano szereg zagrożeń, takich jak salmonella i włośnica. Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii powinny obejmować sprawdzanie zgodności z wymogami unijnymi w celu zmniejszenia ryzyka związanego z tymi zagrożeniami w przesyłkach mięsa gadów.
(9) Skład produktów złożonych wpływa na właściwości fizykochemiczne takich środków spożywczych, co prowadzi do różnych rodzajów ryzyka. Z tego względu należy zezwolić na wprowadzanie do Unii wyłącznie przesyłek produktów złożonych, które spełniają mające zastosowanie wymogi, w szczególności dotyczące pochodzenia produktów przetworzonych pochodzenia zwierzęcego wchodzących w skład takiej żywności, pochodzenia samej żywności lub gwarancji, które towarzyszą wysyłkom produktów złożonych. W niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć odstępstwa od kontroli w punktach kontroli granicznej w odniesieniu do produktów złożonych stwarzających niskie ryzyko dla zdrowia ludzi.
(10) Ustanawiając wymogi dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, należy odnieść się do kodów Nomenklatury scalonej zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 14 w celu dokładnego zidentyfikowania tych towarów i zwierząt.
(11) Przesyłki niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi powinny być dopuszczone do wprowadzenia do Unii - w oparciu o analizę ryzyka - tylko wówczas, gdy państwa trzecie lub ich regiony, z których pochodzą te zwierzęta i towary, mogą zapewnić zgodność z wymogami w zakresie bezpieczeństwa tych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi i są należycie wymienione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/626 15 .
(12) Oprócz wymogów określonych w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 należy ustanowić szczególne wymogi w odniesieniu do niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi w celu zapewnienia gwarancji skuteczności kontroli urzędowych w zakresie bezpieczeństwa żywności w państwach trzecich lub ich regionach. Państwa trzecie lub ich regiony powinny figurować w wykazach po przedstawieniu dowodów i gwarancji, że dane zwierzęta i towary z państw trzecich lub ich regionów spełniają wymogi unijne dotyczące bezpieczeństwa żywności (lub wymogi uznawane za równoważne z nimi) ustanowione w dyrektywie 96/23/WE, rozporządzeniach: (WE) nr 999/2001, (WE) nr 178/2002, (WE) nr 852/2004, (WE) nr 853/2004, (UE) 2017/625 oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/624 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627.
(13) Przesyłki niektórych towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi powinny być dopuszczone do wprowadzenia do Unii tylko wówczas, gdy towary te są wysyłane z zakładów, które figurują w wykazach sporządzonych i aktualizowanych zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625, oraz gdy przesyłki te są przyjmowane lub przygotowywane w tych zakładach. Ponadto w celu zapewnienia zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi higieny żywności lub z przepisami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi należy przewidzieć, że przy sporządzaniu i aktualizowaniu wykazów takich zakładów, o których mowa w art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625, państwo trzecie powinno udzielić gwarancji dodatkowych w stosunku do tych, o których mowa w art. 127 ust. 3 lit. e) ppkt (i) i (iv) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(14) Komisja powinna udostępniać publicznie wykazy zakładów przewidziane w art. 127 rozporządzenia (UE) 2017/625, tak aby podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze i konsumenci mieli przejrzyste informacje, z których zakładów takie towary mogą być wprowadzane do Unii w celu wprowadzenia do obrotu. W celu zapewnienia skuteczności tych wymogów państwa członkowskie powinny zezwolić na wprowadzanie przesyłek takich towarów, pod warunkiem że świadectwa urzędowe, które muszą towarzyszyć takim przesyłkom na podstawie mających zastosowanie przepisów unijnych, są wydawane przez właściwe organy państwa trzeciego począwszy od daty opublikowania przez Komisję tych wykazów.
(15) Wymogi dotyczące zakładów nie powinny być ustanawiane w odniesieniu do towarów przeznaczonych do tranzytu, ponieważ stanowią one niskie ryzyko z punktu widzenia bezpieczeństwa żywności i nie ma miejsca wprowadzenie do obrotu zwierząt i towarów w Unii. Ponadto wymogów takich nie należy ustanawiać dla zakładów prowadzących wyłącznie działalność w zakresie produkcji podstawowej, transportu, przechowywania produktów pochodzenia zwierzęcego, które nie wymagają warunków przechowywania w kontrolowanej temperaturze, lub produkcji wysoko przetworzonych: siarczanu chondroityny, kwasu hialuronowego, innych produktów z hydrolizowanych chrząstek, chitozanu, glukozaminy, podpuszczki, karuku i aminokwasów, o których mowa w sekcji XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(16) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 210/2013 16 zawiera wymóg, aby zakłady produkujące kiełki były zatwierdzone przez właściwe organy zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 852/2004. W celu zapewnienia zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi higieny żywności lub z przepisami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi należy zezwolić na wprowadzanie kiełków do Unii tylko wówczas, gdy są one produkowane w zakładach, które figurują w wykazach sporządzonych i uaktualnianych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(17) Aby zapewnić zgodność z unijnymi przepisami dotyczącymi higieny żywności lub z przepisami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi, produkty pochodzące z zakładów wytwarzających świeże mięso, mięso mielone, surowe wyroby mięsne, produkty mięsne, mięso oddzielone mechanicznie i surowce przeznaczone do produkcji żelatyny i kolagenu należy dopuścić do wprowadzenia do Unii tylko wówczas, gdy zakłady te figurują w wykazach sporządzonych i uaktualnianych zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625 i publikowanych przez Komisję. Ponadto surowce, z których produkty te są wytwarzane, powinny pochodzić z zakładów (rzeźnie, zakłady obróbki dziczyzny, zakłady rozbioru mięsa i zakłady prowadzące działalność związaną z produktami rybołówstwa), które figurują w wykazach sporządzonych i uaktualnianych zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625 i publikowanych przez Komisję.
(18) Przesyłki żywych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich powinny być dopuszczone do wprowadzenia do Unii wyłącznie z obszarów produkcyjnych w państwach trzecich lub ich regionach, które figurują w wykazach sporządzonych i uaktualnianych zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625 i publikowanych przez Komisję, w celu zapewnienia zgodności z mającymi zastosowanie szczególnymi wymogami dotyczącymi tych produktów określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 lub z przepisami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi. Publikacja tych wykazów powinna zapewnić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze i konsumentom przejrzyste informacje, z których obszarów produkcyjnych żywe małże, szkarłupnie, osłonice i ślimaki morskie mogą być wprowadzane do Unii.
(19) Przesyłki produktów rybołówstwa powinny być dopuszczone do wprowadzenia do Unii tylko wówczas, gdy są wysyłane z zakładu na lądzie, ze statków chłodni, statków przetwórni lub statków zamrażalni pływających pod banderą państwa trzeciego, które figuruje w wykazach sporządzonych i uaktualnianych zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625 i publikowanych przez Komisję, w celu zapewnienia zgodności z wymogami unijnymi, zwłaszcza ze szczególnymi wymogami dotyczącymi produktów rybołówstwa określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 lub z przepisami uznawanymi za co najmniej równoważne z nimi oraz gdy przesyłki te są przyjmowane lub przygotowywane w tych zakładach lub na tych statkach. Publikacja tych wykazów powinna zapewnić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze i konsumentom przejrzyste informacje, z których statków produkty rybołówstwa mogą być wprowadzane do Unii.
(20) Warunki wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 nie mają zastosowania do produktów złożonych. Rozporządzenie to zawiera jednak wymóg, by podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się przywozem do Unii produktów złożonych zapewniały, aby produkty przetworzone pochodzenia zwierzęcego wchodzące w skład takiej żywności spełniały wymogi ustanowione w tym rozporządzeniu.
(21) Ryzyko związane z produktami złożonymi zależy od rodzaju składników i warunków ich przechowywania. Należy zatem ustanowić wymogi dotyczące przesyłek produktów złożonych, aby zapewnić, by te produkty złożone, które stanowią ryzyko, były wywożone z państw trzecich, z których dozwolony jest wywóz do Unii na podstawie decyzji Komisji 2007/777/WE 17 , decyzji Komisji 2006/766/WE 18 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 798/2008 19 , rozporządzenia Komisji (UE) nr 605/2010 20 i decyzji Komisji 2011/163/UE 21 .
(22) W oparciu o liczbę powiadomień otrzymanych w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 przesyłki niektórych zwierząt i towarów wprowadzanych do obrotu w celu spożycia przez ludzi stwarzają podwyższone ryzyko niezgodności z wymogami unijnymi w zakresie bezpieczeństwa żywności. Przesyłki takich zwierząt i towarów wprowadzanych do obrotu w celu spożycia przez ludzi powinny zatem podlegać indywidualnej certyfikacji w odniesieniu do każdej przesyłki przeznaczonej do wprowadzenia do Unii w celu wprowadzenia do obrotu. Certyfikacja zgodności z wymogami unijnymi może również przyczynić się do przypomnienia podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze oraz właściwym organom państw trzecich lub ich regionów o mających zastosowanie wymogach unijnych. W przypadku tranzytu należy utrzymać stosowanie obecnych specjalnych świadectw tranzytowych zawierających poświadczenie zdrowia zwierząt.
(23) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty. Środki przejściowe przewidujące odstępstwa od rozporządzeń (WE) nr 853/2004 i (WE) nr 854/2004 w odniesieniu do wymogów w zakresie zdrowia publicznego dotyczących przywozu produktów złożonych ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2017/185 i zostaną one przedłużone do dnia 20 kwietnia 2021 r. zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/759 22 . Wymogi dotyczące przywozu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem mieć zastosowanie od dnia 20 kwietnia 2021 r. w odniesieniu do produktów złożonych w celu zapewnienia płynnego przejścia do nowej sytuacji prawnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 573/2021 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.120.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2022/887 z dnia 28 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.154.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 573/2021 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.120.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2022/887 z dnia 28 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.154.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.131.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/625 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
Data aktu: | 04/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 06/06/2019, 14/12/2019, 21/04/2021 |