uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 2 akapit czwarty oraz art. 31 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 2 ustanowiono zharmonizowaną klasyfikację substancji jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR), w oparciu o ocenę naukową Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów. Substancje te sklasyfikowano jako substancje CMR kategorii 1 A, substancje CMR kategorii 1B lub substancje CMR kategorii 2 w zależności od poziomu dowodów wskazujących na ich właściwości CMR.
(2) W art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 zakazuje się stosowania w produktach kosmetycznych substancji sklasyfikowanych jako substancje CMR kategorii 1 A, 1B lub 2 na podstawie części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 (substancji CMR). Substancję CMR można jednak stosować w produktach kosmetycznych, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 15 ust. 1 zdanie drugie lub art. 15 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1223/2009. Niniejsze rozporządzenie wdraża rozporządzenie (WE) nr 1223/2009. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest uprawniony do dokonywania wykładni prawa Unii, w tym art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(3) W celu jednolitego wdrożenia zakazu stosowania substancji CMR w obrębie rynku wewnętrznego, zapewnienia pewności prawa, w szczególności dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów krajowych, a także w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi, wszystkie substancje CMR powinny zostać włączone do wykazu substancji zabronionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz, w stosownych przypadkach, usunięte z wykazów substancji objętych ograniczeniami lub dozwolonych w załącznikach III i V do tego rozporządzenia. W przypadku gdy spełnione są warunki określone w art. 15 ust. 1 zdanie drugie lub art. 15 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, należy odpowiednio zmienić wykazy substancji objętych ograniczeniami lub substancji dozwolonych w załącznikach III i V do tego rozporządzenia.
(4) Niniejsze rozporządzenie obejmuje substancje, które zostały sklasyfikowane jako substancje CMR zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 na dzień 1 grudnia 2018 r., kiedy to weszło w życie rozporządzenie Komisji (UE) 2017/776 3 .
(5) Jeśli chodzi o niektóre substancje CMR, w odniesieniu do których złożono wniosek o stosowanie w produktach kosmetycznych w drodze wyjątku, nie wykazano, że wszystkie warunki przewidziane w art. 15 ust. 1 zdanie drugie lub art. 15 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 zostały spełnione. Dotyczy to substancji: quaternium-15, chloroacetamide, dichlorometan, formaldehyd, kwas nadborowy i nadborany sodu.
(6) Substancja chlorek 3-chloroallilometenaminy, której nazwa zgodnie z Międzynarodowym nazewnictwem składników kosmetycznych (INCI) to quaternium-15, jest obecnie wymieniona w pozycji 31 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 jako dozwolona w stężeniu nieprzekraczającym 0,2 % w preparacie gotowym do użycia. Quaternium-15 jest mieszaniną izomerów cis i trans, w której izomer cis został sklasyfikowany jako substancja CMR kategorii 2 na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 790/2009 4 . Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 grudnia 2010 r. Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 substancja sklasyfikowana w kategorii 2 może być stosowana w produktach kosmetycznych, jeśli została oceniona przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) i uznana za bezpieczną do stosowania w produktach kosmetycznych. W dniach 13 i 14 grudnia 2011 r. SCCS wydał opinię naukową w sprawie quaternium-15 (izomeru cis) 5 , w której stwierdzono, że na podstawie dostępnych danych nie można ustalić bezpieczeństwa quaternium-15 do stosowania w produktach kosmetycznych. W świetle klasyfikacji izomeru cis obecnego w quaternium-15 jako substancji CMR kategorii 2 oraz opinii SCCS quaternium-15 należy usunąć z wykazu substancji konserwujących dozwolonych w produktach kosmetycznych znajdującego się w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i dodać do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(7) Substancja 2-chloroacetamid, której nazwa INCI to chloroacetamide, jest obecnie wymieniona w pozycji 41 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 jako dozwolona w stężeniu nieprzekraczającym 0,3 % w preparacie gotowym do użycia. Substancja chloroacetamide została sklasyfikowana jako substancja CMR kategorii 2 na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Klasyfikacja weszła w życie przed dniem 1 grudnia 2010 r., kiedy to tytuły II, III i IV rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zaczęły obowiązywać w odniesieniu do substancji. Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 substancja sklasyfikowana w kategorii 2 może być stosowana w produktach kosmetycznych, jeśli została oceniona przez SCCS i uznana za bezpieczną do stosowania w takich produktach. W dniu 22 marca 2011 r. SCCS wydał opinię naukową w sprawie substancji chloracetamide 6 , w której stwierdzono na podstawie dostępnych danych, że substancja nie jest bezpieczna dla konsumentów, jeśli stosuje się ją w stężeniu nieprzekraczającym 0,3 % w/w produktach kosmetycznych. W świetle klasyfikacji jako substancja CMR kategorii 2 oraz opinii SCCS substancję chlorace- tamide należy usunąć z wykazu substancji konserwujących dozwolonych w produktach kosmetycznych znajdującego się w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i dodać do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(8) Substancja dichlorometan jest obecnie wymieniona w pozycji 7 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 jako dozwolona w produktach kosmetycznych w stężeniu nieprzekraczającym 35 % w preparacie gotowym do użycia. Dichlorometan został sklasyfikowany jako substancja CMR kategorii 2 na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Klasyfikacja weszła w życie przed dniem 1 grudnia 2010 r. Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 substancja sklasyfikowana w kategorii 2 może być stosowana w produktach kosmetycznych, jeśli została oceniona przez SCCS i uznana za bezpieczną do stosowania w takich produktach. W dniu 11 grudnia 2012 r. SCCS wydał opinię naukową w sprawie dichlorometanu 7 . W dniu 25 marca 2015 r. SCCS wydał nową opinię 8 , która została zmieniona w dniu 28 października 2015 r. W zmienionej opinii SCCS uznał, że stosowanie dichlorometanu w stężeniu do 35 % w lakierach do włosów i stosowanie go w formach użytkowych rozpylanych ogólnie nie jest uznawane za bezpieczne dla konsumentów. W świetle klasyfikacji jako substancja CMR kategorii 2 oraz opinii SCCS, oraz ponieważ nie są znane żadne inne zastosowania dichlorometanu w produktach kosmetycznych i nie zostały one objęte opinią SCCS, należy usunąć przedmiotową substancję z wykazu substancji objętych ograniczeniami znajdującego się w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i dodać do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(9) Substancja formaldehyd jest obecnie wymieniona w pozycji 13 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 jako dozwolona w produktach do utwardzania paznokci w stężeniu nieprzekraczającym 5 % w preparacie gotowym do użycia. Jest ona także obecnie wymieniona w pozycji 5 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 jako dozwolona w produktach do jamy ustnej w stężeniu nieprzekraczającym 0,1 % i w pozostałych produktach w stężeniu nieprzekraczającym 0,2 %. Formaldehyd został sklasyfikowany jako substancja CMR kategorii 1B na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 605/2014 9 . Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 stycznia 2016 r. Zgodnie z art. 15 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, substancje sklasyfikowane jako substancje CMR kategorii 1 A lub 1B mogą być stosowane w produktach kosmetycznych w drodze wyjątku, jeżeli po ich klasyfikacji jako substancje CMR spełnione są pewne warunki, m. in. jeżeli nie są dostępne odpowiednie substancje alternatywne, jeżeli złożony został wniosek dla określonego zastosowania w kategorii produktu o znanym poziomie narażenia oraz jeżeli substancja została oceniona przez SCCS i uznana za bezpieczną. W dniu 7 listopada 2014 r. SCCS stwierdził w swej opinii 10 , że "produkty do utwardzania paznokci w maksymalnym stężeniu 2,2 % wolnego formaldehydu mogą być bezpiecznie stosowane do utwardzania lub wzmacniania paznokci". Jednak ponieważ nie zostało wykazane, że nie istnieją odpowiednie substancje alternatywne do celów utwardzania paznokci, formaldehyd należy usunąć z wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009. Z uwagi na fakt, że nie złożono żadnego wniosku w odniesieniu do innych zastosowań formaldehydu, substancja ta powinna zostać usunięta z wykazu substancji konserwujących dopuszczonych do stosowania w produktach kosmetycznych znajdującego się w załączniku V do tego rozporządzenia. Formaldehyd powinien również zostać dodany do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(10) Kwas nadborowy i nadborany sodu należą do substancji uwalniających nadtlenek wodoru, obecnie wymienionych w pozycji 12 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009. Zostały one sklasyfikowane jako substancje CMR kategorii 1B na podstawie rozporządzenia (WE) nr 790/2009. Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 grudnia 2010 r. Złożono wniosek o zastosowanie art. 15 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania tych substancji w utleniających preparatach do farbowania włosów. W dniu 22 czerwca 2010 r. SCCS stwierdził w swej opinii 11 , że ogólne ograniczenia mające zastosowanie do substancji uwalniających nadtlenek wodoru należy stosować w odniesieniu do nadboranu sodu i kwasu nadborowego oraz że stosowanie nadboranów sodu jako składników w utleniających preparatach do farbowania włosów w maksymalnym stężeniu 3 % na skórze głowy nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia konsumenta. Jednak ponieważ nie zostało wykazane, że nie istnieją odpowiednie substancje alternatywne do celów utleniania włosów, kwas nadborowy i nadborany sodu powinny zostać usunięte z wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i dodane do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(11) W odniesieniu do niektórych substancji, które zostały zaklasyfikowane jako substancje CMR na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, w odniesieniu do których złożono wniosek dotyczący zastosowania art. 15 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, ustalono, że warunek przewidziany w tym przepisie jest spełniony. Dotyczy to substancji: trimethylbenzoyl diphenylphosphine oxide, furfural i polyaminopropyl biguanide.
(12) Substancja tlenek difenylo(2,4,6-trimetylobenzoilo)fosfiny, o nazwie INCI trimethylbenzoyl diphenylphosphine oxide (TPO), nie jest obecnie uwzględniona w załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009. Substancja TPO została sklasyfikowana jako substancja CMR kategorii 2 na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 618/2012 12 . Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 grudnia 2013 r. W dniu 27 marca 2014 r. SCCS wydał opinię naukową 13 , w której stwierdził, że TPO można bezpiecznie stosować jako produkt do modelowania paznokci w stężeniu do 5,0 %, ale że substancja ta działa umiarkowanie uczulająco na skórę. Biorąc pod uwagę właściwości TPO w zakresie uczulającego działania na skórę oraz wysokie ryzyko narażenia poprzez kontakt ze skórą w przypadku samodzielnego stosowania produktów do paznokci, stosowanie TPO powinno być zastrzeżone wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych. W świetle powyższego TPO powinno zostać dodane do wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do profesjonalnego wykorzystania w preparatach do sztucznych paznokci w maksymalnym stężeniu 5 %.
(13) Substancja aldehyd 2-furylowy o nazwie INCI furfural jest stosowana jako składnik zapachowy lub smakowy w produktach kosmetycznych i nie jest obecnie uwzględniona w załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009. Została ona sklasyfikowana jako substancja CMR kategorii 2 na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Klasyfikacja weszła w życie przed dniem 1 grudnia 2010 r. W dniu 27 marca 2012 r. SCCS stwierdził w swej opinii 14 , że stosowanie furfuralu w stężeniu do 10 ppm (0,001 %) w preparacie gotowym do użycia, w tym produktach do jamy ustnej, nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów. W świetle klasyfikacji furfuralu jako substancji CMR kategorii 2 oraz opinii SCCS, furfural należy dodać do wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w maksymalnym stężeniu wynoszącym 0,001 %.
(14) Substancja chlorowodorek poli(heksametylenobiguanidu) (PHMB) o nazwie INCI polyaminopropyl biguanide jest obecnie wymieniona jako substancja konserwująca w pozycji 28 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w maksymalnym stężeniu wynoszącym 0,3 %. Została sklasyfikowana jako substancja CMR kategorii 2 na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 944/2013 15 . Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. W dniu 18 czerwca 2014 r. SCCS przyjął opinię 16 , w której stwierdził, że na podstawie dostępnych danych PHMB nie jest bezpieczny dla konsumentów w zastosowaniach jako substancja konserwująca we wszystkich produktach kosmetycznych w maksymalnym stężeniu wynoszącym 0,3 %. Jednak w opinii SCCS stwierdzono także, że można by zapewnić bezpieczeństwo stosowania przy niższym stężeniu lub wprowadzeniu ograniczeń w odniesieniu do kategorii produktów kosmetycznych oraz że niezbędne są badania wchłaniania przez skórę na dodatkowych reprezentatywnych produktach kosmetycznych. W dniu 7 kwietnia 2017 r. SCCS przyjął nową opinię 17 , w której stwierdził, że w oparciu o dostarczone dane stosowania PHMB jako substancji konserwującej we wszystkich produktach kosmetycznych w stężeniu do 0,1 % jest bezpieczne, ale jego stosowanie w formach użytkowych rozpylanych nie jest zalecane. W świetle klasyfikacji PHMB jako substancji CMR kategorii 2 i nowej opinii SCCS, należy zezwolić na stosowanie PHMB jako substancji konserwującej we wszystkich produktach kosmetycznych, z wyłączeniem zastosowań, które mogą prowadzić do narażenia płuc użytkownika końcowego na kontakt poprzez wdychanie, w maksymalnym stężeniu 0,1 %. Warunki określone w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 powinny zostać odpowiednio dostosowane.
(15) W odniesieniu do obszernej grupy substancji, które zostały zaklasyfikowane jako substancje CMR na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, nie złożono żadnego wniosku o stosowanie w produktach kosmetycznych w drodze wyjątku. Substancje te powinny zostać włączone do wykazu substancji zakazanych zawartego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz, w stosownych przypadkach, usunięte z wykazów substancji objętych ograniczeniami lub dozwolonych w załącznikach III i V do tego rozporządzenia. Dotyczy to między innymi niektórych związków boru obecnie wymienionych w pozycjach 1a i 1b załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(16) Niektóre związki boru, obecnie wymienione w pozycjach 1a i 1b załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, oraz wodoroortoboran dibutylocyny zostały sklasyfikowane jako substancje CMR kategorii 1B rozporządzeniem (WE) nr 790/2009. Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 grudnia 2010 r. Zgodnie z art. 15 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 substancje sklasyfikowane jako substancje CMR kategorii 1 A lub 1B mogą być stosowane w produktach kosmetycznych w drodze wyjątku, jeżeli po ich klasyfikacji jako substancje CMR spełnione są pewne warunki. W dniu 22 czerwca 2010 r. SCCS wydał opinię 18 , w której stwierdził, że niektóre związki boru, obecnie wymienione w pozycjach 1a i 1b załącznika III do tego rozporządzenia, są bezpieczne do stosowania w produktach kosmetycznych pod pewnymi warunkami. Jednak ponieważ nie złożono wniosku dla określonego zastosowania oraz nie zostało wykazane, że nie istnieją odpowiednie substancje alternatywne do celów określonych zastosowań wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, przedmiotowe związki boru powinny zostać usunięte z wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i dodane do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia. Jeśli chodzi o wodoroortoborany dibutylocyny, nie złożono wniosku dla określonego zastosowania i nie został on uznany za bezpieczny przez SCCS. substancja ta powinna zostać dodana do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(17) Art. 31 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 stanowi, że jeżeli stosowanie określonych substancji w produktach kosmetycznych stanowi potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi, któremu należy zaradzić na poziomie Wspólnoty, Komisja może, po skonsultowaniu się z SCCS, odpowiednio zmienić załączniki II-VI do tego rozporządzenia. Komisja skonsultowała się z SCCS w sprawie bezpieczeństwa niektórych substancji, które są zbliżone z chemicznego punktu widzenia do substancji sklasyfikowanych jako substancje CMR kategorii 1 A, 1B lub 2. Dotyczy to niektórych związków boru oraz paraformaldehydu i glikolu metylenowego.
(18) Niektóre związki boru, obecnie wymienione w pozycjach 1a i 1b załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, inne niż związki, o których mowa w motywie 16, nie zostały sklasyfikowane jako substancje CMR. W dniu 12 grudnia 2013 r. SCCS wydał opinię na temat boranów, tetraboranów i oktaboranów 19 , w której stwierdził, że substancje te, jak również inne sole lub estry kwasu borowego, takie jak "2-aminoetanol, monoester kwasu borowego (MEA-borate)", "diwodoro ortoboran (2-hydroksypropylo)amoniowy (MIPA-borate)", boran potasu, "kwas borowy, triester oktylododecylu" i boran cynku, tworzą kwas borowy w roztworach wodnych, a zatem ogólne ograniczenia mające zastosowanie do kwasu borowego powinny mieć zastosowanie do całej grupy boranów, tetraboranów i oktaboranów. Substancja została sklasyfikowana jako substancja CMR kategorii 1B na podstawie rozporządzenia (WE) nr 790/2009. Klasyfikacja weszła w życie w dniu 1 grudnia 2010 r. W świetle opinii SCCS całą grupę boranów, tetraboranów i oktaboranów, z wyjątkiem substancji należących do tej grupy, które sklasyfikowano jako substancje CMR, jak również pozostałe sole lub estry kwasu borowego, należy usunąć z wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i dodać do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(19) Substancja paraformaldehyd jest obecnie wymieniona w pozycji 5 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, ale w przeciwieństwie do formaldehydu nie została sklasyfikowana jako substancja CMR. Substancja glikol metylenowy nie jest obecnie uwzględniona w załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009. W dniach 26-27 czerwca 2012 r. SCCS wydał opinię w sprawie glikolu metylenowego 20 , w której ustalono, że w różnych warunkach glikol metylenowy łatwo ulega reakcji odwracalnej tworząc formaldehyd w roztworze wodnym, a paraformaldehyd może zostać zdepolimeryzowany na formaldehyd w wyniku ogrzewania lub suszenia. W świetle opinii SCCS istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania tych substancji w produktach kosmetycznych. Paraformaldehyd należy zatem usunąć z wykazu substancji konserwujących dozwolonych w produktach kosmetycznych znajdującego się w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, a paraformaldehyd i glikol metylenowy należy dodać do wykazu substancji zakazanych w produktach kosmetycznych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1223/2009.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.137.29 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/831 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych |
Data aktu: | 22/05/2019 |
Data ogłoszenia: | 23/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 12/06/2019 |