Rozporządzenie delegowane 2019/888 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/888
z dnia 13 marca 2019 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych po raz pierwszy w Unii.

(2) W części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 w pkt 2 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez producentów pojazdów ciężkich dla każdego nowego pojazdu ciężkiego.

(3) Od dnia 1 lipca 2019 r. producenci pojazdów określają i zgłaszają dodatkowe dane dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  i przepisami wykonawczymi do niego. W celu skutecznego wdrożenia przepisów dotyczących CO2 w odniesieniu do pojazdów ciężkich ważne jest zapewnienie kompleksowego, przejrzystego i odpowiedniego gromadzenia danych dotyczących konfiguracji floty pojazdów ciężkich w Unii, jej rozwoju w czasie oraz potencjalnego wpływu na emisje CO2. Producenci pojazdów ciężkich powinni zatem monitorować te dane i zgłaszać je Komisji.

(4) Aby umożliwić dokładną analizę takich dodatkowych danych, w szczególności w celu identyfikacji pojazdów specjalistycznych, właściwe organy państw członkowskich powinny również monitorować i zgłaszać uzupełniające informacje rejestracyjne.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) 2018/956,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części A wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) dla pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2019 r., o ile jest dostępny, i dla pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2020 r., we wszystkich przypadkach, kod nadwozia określony w pozycji 38 świadectwa zgodności, w tym, w stosownych przypadkach, cyfry uzupełniające, o których mowa w dodatku 2 do załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE;";

b)
dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) dla pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2020 r. maksymalna prędkość pojazdu określona w pozycji 29 świadectwa zgodności.";

2)
w pkt 2 części B wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja 5 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"5 Numer certyfikacji osi 1.7.2 Specyfikacje osi"
b)
pozycja 15 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"15 Marka (nazwa handlowa producenta) - Specyfikacje pojazdu"
c)
pozycja 21 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"21 Rodzaj paliwa (olej napędowy CI/sprężony gaz ziemny PI/skroplony gaz ziemny PI...) 1.2.7 Specyfikacje silnika"
d)
pozycja 73 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"73 Skrót kryptograficzny dokumentacji producenta 3.1.4 Informacje o oprogramowaniu"
e)
dodaje się pozycje 79-100 w brzmieniu:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE)

2017/2400, chyba że określono inaczej

Opis
"79 Model pojazdu 1.1.2 Specyfikacje pojazdu
80 Pojazd specjalistyczny (tak/nie) 1.1.9
81 Bezemisyjny pojazd ciężki (tak/nie) 1.1.10
82 Hybrydowy pojazd ciężki z napędem elektrycznym (tak/nie) 1.1.11
83 Pojazd dwupaliwowy (tak/nie) 1.1.12
84 Kabina sypialna (tak/nie) 1.11.13
85 Model silnika (*) 1.2.1 Specyfikacje silnika
86 Model przekładni (*) 1.3.1 Specyfikacje przekładni
87 Model zwalniacza (*) 1.4.1 Specyfikacje zwalniacza
88 Numer certyfikacji zwalniacza 1.4.2
89 Opcja certyfikacji stosowana do stworzenia mapy strat (wartości standardowe/pomiar) 1.4.3
90 Model przemiennika momentu obrotowego (*) 1.5.1 Specyfikacje przemiennika momentu obrotowego
91 Numer certyfikacji przemiennika momentu obrotowego 1.5.2
92 Opcja certyfikacji stosowana do stworzenia mapy strat (wartości standardowe/pomiar) 1.5.3
93 Model napędu kątowego (*) 1.6.1 Specyfikacje napędu kątowego
94 Numer certyfikacji napędu kątowego 1.6.2
95 Model osi (*) 1.7.1 Specyfikacje osi
96 Model oporu powietrza (*) 1.8.1 Aerodynamika
97 System wyłączania-włączania silnika podczas postojów pojazdu (tak/nie) 1.12.1 Nowoczesne systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
98 System eco-roll bez systemu wyłączania-włączania silnika (tak/nie) 1.12.2
99 System eco-roll z systemem wyłączania-włączania silnika (tak/nie) 1.12.3
100 Tempomat przewidujący (tak/nie) 1.12.4
(*) Pozycje 85, 86, 87, 90, 93, 95 i 96 nie są podawane do wiadomości publicznej w Centralnym rejestrze danych dotyczących pojazdów ciężkich.".
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.142.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/888 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
Data aktu: 13/03/2019
Data ogłoszenia: 29/05/2019
Data wejścia w życie: 18/06/2019