uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa z dniem wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po tej notyfikacji, to znaczy z dniem 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Wobec braku umowy o wystąpieniu ze Zjednoczonym Królestwem i nieprzedłużenia okresu dwóch lat, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE porozumienie finansowe w odniesieniu do zobowiązań finansowych wynikających z członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii należy uzgodnić w przyszłej umowie międzynarodowej między Zjednoczonym Królestwem a Unią.
(2) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków Unii i Zjednoczonego Królestwa wynikających z całego okresu członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.
(3) Konieczne jest zatem określenie zasad dotyczących stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2019 r.
(4) Jeżeli chodzi o przyjmowanie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii, Traktaty nie przewidują innych uprawnień niż te, o których mowa w art. 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 203 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(5) Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczą w szeregu unijnych programów lub działań na podstawie członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii. Uczestnictwo to odbywa się w oparciu o umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub w oparciu o decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, które to umowy i decyzje stanowią zobowiązania prawne.
(6) W przypadku wielu z tych umów i decyzji zasady dotyczące kwalifikowalności wymagają, aby beneficjent był państwem członkowskim lub też osobą lub podmiotem z siedzibą w państwie członkowskim. Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie jest w takich przypadkach powiązana z faktem, że Zjednoczone Królestwo jest państwem członkowskim. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii pociąga zatem za sobą utratę kwalifikowalności przez takich beneficjentów unijnego finansowania na podstawie umów i decyzji. Nie dotyczy to jednak przypadków, w których osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczyłyby w działaniu w ramach odnośnych unijnych przepisów dotyczących osób i podmiotów z siedzibą w państwie trzecim oraz z zastrzeżeniem warunków mających zastosowanie w ramach tych przepisów.
(7) Wykonanie budżetu na 2019 r. w takiej formie, w jakiej został on na ten rok przyjęty, byłoby korzystne zarówno dla Unii i jej państw członkowskich, jak i dla Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie. Korzystne byłoby również, gdyby zobowiązania prawne podpisane i przyjęte przed datą wystąpienia mogły być w dalszym ciągu realizowane przez cały 2019 r.
(8) Należy zatem określić warunki, na których Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mogłyby nadal kwalifikować się do finansowania w 2019 r. w odniesieniu do umów, jakie z nimi podpisano, i decyzji, jakie w odniesieniu do nich przyjęto, przed dniem, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia"). Warunki te byłyby następujące: Zjednoczone Królestwo przekazuje Komisji pisemne potwierdzenie zobowiązania do dalszego wnoszenia wkładu obliczonego na podstawie szacowanych zasobów własnych Zjednoczonego Królestwa w ostatecznie przyjętej wersji budżetu na 2019 r.; pierwsza rata zostaje wpłacona przez Zjednoczone Królestwo i Zjednoczone Królestwo przekazuje Komisji pisemne potwierdzenie, że zobowiązuje się umożliwić przeprowadzanie w całości przez Unię kontroli i audytów zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. Z uwagi na potrzebę pewności należy ograniczyć czas na spełnienie tych warunków. Komisja powinna przyjąć decyzję w sprawie spełnienia warunków.
(9) Warunek dotyczący wkładu Zjednoczonego Królestwa opiera się na przyjętej wersji budżetu na 2019 r. A zatem jest uzasadnione, aby po przyjęciu niniejszego rozporządzenia żadne państwo członkowskie nie znalazło się w mniej korzystnej sytuacji, jeśli chodzi o swój wkład, niż zostało to ustanowione w przyjętej wersji budżetu na 2019 r. W związku z tym, aby zapewnić pozytywny skutek niniejszego rozporządzenia dla wszystkich państw członkowskich, od kwoty wkładu Zjednoczonego Królestwa, która ma zostać zapisana w budżecie ogólnym Unii, należy odjąć określoną kwotę. Taka określona kwota powinna przynieść korzyści państwom członkowskim, które w przeciwnym razie znalazłyby się w niekorzystnej sytuacji po przyjęciu niniejszego rozporządzenia, jak zostało to doprecyzowane w specjalnych uzgodnieniach praktycznych określających podział należnych płatności i powierzających Komisji wypłatę określonej kwoty.
(10) Dopóki warunki kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie ustanowione na podstawie niniejszego rozporządzenia będą spełniane, należy także przyjąć kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie w 2019 r. do celów warunków określonych w zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, z wyjątkiem szczególnych przypadków związanych z bezpieczeństwem oraz utratą członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także zapewniać im unijne finansowanie. Takie unijne finansowanie powinno być ograniczone do wydatków kwalifikowalnych poniesionych w 2019 r., z wyjątkiem umów w sprawie zamówień publicznych podpisanych przed końcem 2019 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), które są nadal wykonywane zgodnie ze swoimi warunkami, oraz z wyjątkiem rolnych płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2019, które powinny być wyłączone z kwalifikowalności. Zgodnie z rozporządzeniem finansowym zaproszenia, przetargi, konkursy lub inne procedury, a także wszelkie wynikające z nich umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mają określać warunki kwalifikowalności i warunki kontynuacji kwalifikowalności poprzez odniesienie do niniejszego rozporządzenia.
(11) Należy ponadto uznać, że Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie będą nadal spełniać kryterium kwalifikowalności, pod warunkiem że Zjednoczone Królestwo będzie nadal wnosić wkład na 2019 r., a kontrole i audyty będą mogły być skutecznie przeprowadzane. Jeżeli warunki te przestaną być spełniane, Komisja powinna podjąć decyzję stwierdzającą ich niespełnianie. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie powinny przestać kwalifikować się do otrzymywania finansowania unijnego.
(12) Należy również zapewnić kontynuację w 2019 r. kwalifikowalności działań, w ramach których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują finansowanie z Unii i które są powiązane ze Zjednoczonym Królestwem. Ewentualne nieprzyjęcie przez Zjednoczone Królestwo kontroli i audytów powinno stanowić fakt, który będzie wymagać uwzględnienia do celów należytego zarządzania finansami przy ocenie realizacji takich działań.
(13) Należy kontynuować wdrażanie działań zgodnie z odnośnymi zasadami regulującymi takie działania, w tym z rozporządzeniem finansowym. Do celów stosowania takich zasad konieczne jest zatem traktowanie Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.
(14) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż dotyczą one budżetu Unii oraz programów i działań realizowanych przez Unię, natomiast możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(15) W celu zapewnienia ograniczonej elastyczności należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ewentualnego przedłużenia terminów określonych w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) oraz zmian w harmonogramie płatności na miesiące następujące po sierpniu 2019 r. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. Jeżeli, w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2019 r., jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, akt delegowany powinien wejść w życie bezzwłocznie i powinien mieć zastosowanie, dopóki Parlament Europejski lub Rada nie wyrażą sprzeciwu.
(16) Aby uniknąć wszelkich zbędnych zakłóceń dla beneficjentów unijnych programów wydatkowania i innych działań w dniu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od następnego dnia po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że do tego dnia wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem. Biorąc pod uwagę, że przyjęty budżet Unii, który przewiduje udział Zjednoczonego Królestwa w jego finansowaniu, obejmuje w dniu wystąpienia jedynie rok 2019, powinien mieć on zastosowanie jedynie w odniesieniu do kwalifikowalności na rok 2019,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
M. LINTILÄ | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.189.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/1197 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii |
Data aktu: | 09/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2019 |