(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 sierpnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2007/2/WE wymaga, aby państwa członkowskie monitorowały wdrażanie swoich infrastruktur informacji przestrzennej i korzystanie z tych infrastruktur oraz aby składały sprawozdania w tym zakresie. Decyzja Komisji 2009/442/WE 2 wdraża dyrektywę 2007/2/WE w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Doświadczenia z poprzednich sprawozdań i wniosków z ostatnich ocen (ocena REFIT dyrektywy 2007/2/WE 3 , ocena adekwatności sprawozdawczości i monitorowania polityki UE w zakresie ochrony środowiska 4 ) wykazały potrzebę uproszczenia i usprawnienia monitorowania i sprawozdawczości, wsparcia w zakresie lepszego porównywania postępów we wdrażaniu dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich oraz umożliwienia dokonywania przeglądów krajowych i ogólnounijnych przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych związanych z monitorowaniem i sprawozdawczością. Zaktualizowane informacje należy gromadzić w sposób prostszy, porównywalny i mniej uciążliwy dla wszystkich podmiotów sprawozdających. Ponadto znaczna liczba wskaźników uniemożliwiała jasny wgląd w postępy we wdrażaniu. Wskaźników było zbyt wiele i nie wszystkie były właściwe. W związku z tym należy zastąpić decyzję 2009/442/WE.
(2) Monitorowanie powinno opierać się na zestawie wskaźników obliczonych na podstawie danych zebranych od organów publicznych. Wskaźniki te posłużą do oceny postępów we wdrażaniu dyrektywy 2007/2/WE w państwach członkowskich i zostaną wykorzystane do oceny skuteczności dyrektywy w realizowaniu jej celów. W związku z tym wskaźniki określone w niniejszym akcie zostały wybrane zgodnie z ogólną logiką interwencji dyrektywy 2007/2/WE i dotyczą wymogów w zakresie identyfikacji potrzebnych danych przestrzennych (art. 3), dokumentowania zidentyfikowanych danych przestrzennych poprzez metadane (art. 4), zapewnienia, aby udokumentowane dane przestrzenne były dostępne online za pośrednictwem usług sieciowych umożliwiających ich wyszukiwanie, przeglądanie i pobieranie (art. 6 i 7), a także w zakresie organizacji danych przestrzennych w interoperacyjnych modelach danych ze wspólnym słownictwem (art. 5).
(3) Aby zminimalizować obciążenia administracyjne związane z monitorowaniem, wskaźniki należy obliczać na podstawie metadanych ze zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych stworzonych i opublikowanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2007/2/WE, aby państwa członkowskie nie musiały obliczać wskaźników ręcznie oraz przedstawiać wykazu zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych odpowiadających tematom wymienionym w załącznikach I, II i III do dyrektywy 2007/2/WE każdego roku zgodnie z decyzją 2009/442/WE. Przy obliczaniu wskaźników monitorowania uwzględniane będą jedynie metadane publikowane przez państwa członkowskie. Metadane, które nie zostały opublikowane, nie są wyszukiwane i nie stanowią wkładu do infrastruktury informacji przestrzennej, będą pomijane przy obliczaniu wskaźników do celów monitorowania.
(4) W celu zminimalizowania obciążenia administracyjnego związanego ze sprawozdawczością państwa członkowskie powinny składać sprawozdania dotyczące wyłącznie tych aspektów swojej infrastruktury informacji przestrzennej, które uległy zmianie od czasu przedłożenia ostatniego sprawozdania zgodnie z art. 21 ust. 3 dyrektywy 2007/2/WE.
(5) Aby zapewnić spójne i porównywalne podejście do monitorowania i sprawozdawczości w całej Unii, państwa członkowskie powinny monitorować co najmniej wspólny podzbiór zbiorów danych przestrzennych i składać sprawozdania na temat możliwości ich uzyskania, dostępności i interoperacyjności. Tym wspólnym podzbiorem powinny być zbiory danych przestrzennych używane już przez państwa członkowskie do celów sprawozdawczości na podstawie przepisów UE w zakresie ochrony środowiska określonych w sprawozdaniu Komisji 5 "Działania usprawniające sprawozdawczość w dziedzinie środowiska" w następstwie kompleksowej oceny adekwatności sprawozdawczości i monitorowania w zakresie polityki ochrony środowiska UE 6 .
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 22 dyrektywy 2007/2/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Karmenu VELLA | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.220.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1372 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania i sprawozdawczości |
Data aktu: | 19/08/2019 |
Data ogłoszenia: | 23/08/2019 |
Data wejścia w życie: | 23/08/2019 |