Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1470
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0087/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa 5 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A8-0133/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI
Klaus WELLE
Przewodniczący
Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1471

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A8-0133/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2017 wyniósł 17 113 000 EUR, co stanowi wzrost o 71,70 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że wzrost ten, związany głównie z tytułem III (budżet operacyjny), w którym wyniósł 295 %, miał na celu kolejne czartery zasobów przez Agencję (nowe zadanie: europejska straż przybrzeżna); mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2017 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1.
zauważa z satysfakcją, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,9 %, co oznacza spadek o 0,7 % w porównaniu z rokiem 2016; ubolewa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 73,8 %, co oznacza spadek o 14,7 % w porównaniu z rokiem 2016;

Anulowane środki przeniesione

2.
z zaniepokojeniem zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 53 595 EUR, co stanowi 5,22 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza wzrost o 0,5 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
zauważa z zadowoleniem, że Agencja wykorzystuje pewną liczbę kluczowych wskaźników skuteczności działania do wspierania wieloletnich celów strategicznych i do oceny wartości dodanej swoich działań oraz do usprawnienia zarządzania budżetem;
4.
odnotowuje, że Agencja zrealizowała 93 % działań w terminie oraz że w 90 % wdrożyła roczny plan w zakresie strategii komunikacyjnej;
5.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego przyjęły trójstronne porozumienie robocze określające współpracę między tymi agencjami oraz współpracę z organami krajowymi wykonującymi zadania straży przybrzeżnej; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o przyszłych planach i o postępach w tej współpracy;
6.
zgadza się, że utrzymanie równie wysokiego poziomu inspekcji jak w 2016 r. stanowiło wyzwanie w kontekście współpracy w zakresie funkcji europejskiej straży przybrzeżnej;
7.
zwraca uwagę, że polityka Unii w dziedzinie migracji, a w szczególności utworzenie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej w ramach ogólnych ulepszeń w funkcjonowaniu straży przybrzeżnej, oznacza dla Agencji nowe zadania z zakresu inspekcji oraz skuteczniejszą współpracę, co będzie wymagało zwiększonego finansowania oraz większych zasobów technicznych i kadrowych;
8.
podkreśla, że Agencji należy zapewnić odpowiednie zasoby na prowadzenie nowego rodzaju operacji służących likwidowaniu szlaków przemytu ludzi oraz na wykorzystanie danych pozyskiwanych z systemów informowania o ruchu statków do wykrywania łodzi przewożących migrantów;
9.
niemniej jednak podkreśla ogromne znaczenie podstawowej działalności kontrolnej w kontekście wykonywania obowiązku wyładunku;
10.
zauważa, że wyniki drugiej pięcioletniej niezależnej oceny zewnętrznej Agencji za lata 2012-2016 przedstawiono 20 czerwca 2017 r.; z zadowoleniem odnotowuje, że sprawozdanie potwierdza pozytywne wyniki Agencji według wszystkich kryteriów oceny;

Polityka kadrowa

11.
stwierdza, że na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,72 % i przyjęto 59 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 61 stanowisk dla pracowników na czas określony (w 2016 r. - 51 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2017 r. Agencja zatrudniała 8 pracowników kontraktowych i 5 oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że ze względu na zmianę w rozporządzeniu ustanawiającym w planie zatrudnienia na 2017 r. przyznano Agencji 13 stanowisk na nowe zadania, z których trzy przeznaczono do puli realokacji na potrzeby agencji;
12.
odnotowuje, że Agencja przyjęła wzorcową decyzję Komisji w sprawie polityki ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu oraz że w 2017 r. ogłoszono nabór na zaufanych doradców, a w 2018 r. zakończono szkolenia;
13.
zwraca się do Agencji o dalszą konsolidację polityki w zakresie równowagi płci, aby przełamać tradycyjną dominację mężczyzn jako ekspertów w tej dziedzinie, gdyż mimo że dyrektorowi wykonawczemu podlegają w większości kobiety, których przewaga utrzymuje się także w dziale zasobów ludzkich i w dziale informatycznym, jedynie 22 % pracowników w grupie zaszeregowania AD 8 lub wyższej to kobiety;

Zamówienia

14.
podkreśla, że główna działalność w zakresie zamówień publicznych w 2017 r. skoncentrowała się na ogłoszeniu procedury otwartej na czarter jednostki patrolującej rybołówstwo morskie (20 mln EUR), która zakończyła się sukcesem i podpisaniem umowy ramowej;
15.
z zadowoleniem stwierdza, że zgodnie z celem agencji Unii, jakim jest wspólne organizowanie zamówień, Agencja ogłosiła w 2017 r. pierwszą międzyinstytucjonalną procedurę otwartą, a dwie inne agencje przystąpiły do tej procedury; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przebiegu wspólnych procedur udzielania zamówień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
docenia już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; z zadowoleniem stwierdza, że eksperci, którzy nie podpiszą deklaracji interesów, nie mogą być zatrudnieni na mocy umowy szczegółowej oraz że Agencja regularnie monitoruje składanie deklaracji;

Kontrole wewnętrzne

17.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Agencja opracowała i wdrożyła scentralizowany monitoring wszystkich zaleceń pokontrolnych Trybunału i Służby Audytu Wewnętrznego, tak aby je skonsolidować i monitorować, jak również usprawnić realizację odpowiednich planów działania;

Inne uwagi

18.
odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz stworzenia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zwraca jednak uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 109.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 109.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 158.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.209

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019