uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,
(1) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wiarygodna perspektywa rozszerzenia dla Bałkanów Zachodnich oraz zwiększone zaangażowanie UE w tym regionie" 2 przyjętym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 3 przewidziano plan działania na rzecz między innymi ściślejszej współpracy w dziedzinie edukacji, młodzieży i sportu, w tym działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego Bałkanów Zachodnich, zwalczania nielegalnego handlu dobrami kultury oraz promowania sektora kultury i sektora kreatywnego tego regionu, w tym współpracy w dziedzinie kultury i polityki audiowizualnej.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2013/776/UE 4 Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwanej dalej "Agencją") powierzono zarządzanie programem "Kreatywna Europa". Zapewnienie finansowania umożliwiającego uczestnictwo w tym samym rodzaju działań, jak te realizowane w ramach programów, którymi Agencja już zarządza, jest skutecznym i efektywnym sposobem dotarcia do grup docelowych przy pomocy instrumentów współpracy międzynarodowej. Takie działania są nadal finansowane w ramach instrumentów współpracy międzynarodowej, jednak zasady realizacji są takie same jak w programach zarządzanych przez Agencję.
(3) Agencja wykazała zdolność do skutecznego podejścia do zarządzania programami unijnymi. Przez kilka lat udało jej się zgromadzić kompetencje, umiejętności i potencjał w zakresie zarządzania przekazanymi jej programami.
(4) We wspólnym komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady "W stronę strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych" 5 podkreślono rolę kontaktów międzyludzkich jako część unijnej dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz wyraźnie odniesiono się do programów zarządzanych przez EACEA.
(5) Analizy kosztów i korzyści przeprowadzone zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 uwidoczniły zarówno ilościowe oszczędności, jak i jakościowe korzyści wynikające z przekazania Agencji zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na umożliwianie uczestnictwa w takich działaniach. Ponadto przekazanie to nie ma skutków finansowych dla budżetu administracyjnego Agencji.
(6) Działania wykonywane przez Agencję są zgodne z jej obecnym mandatem i misją. Stanowią one kontynuację jej dotychczasowej działalności poprzez zwykłe rozszerzenie zakresu zaproszeń, co ma na celu umożliwienie uczestnictwa beneficjentów, którzy są grupą docelową instrumentów współpracy międzynarodowej. Rozwiązanie polegające na zarządzaniu wewnętrznym byłoby natomiast problematyczne, ponieważ zadania przewidziane do przekazania nigdy nie były zarządzane wewnętrznie przez nadrzędne dyrekcje generalne, którym brakuje zdolności do zarządzania nimi we własnym zakresie.
(7) W związku z tym należy powierzyć Agencji odpowiedzialność za wdrażanie środków finansowych pochodzących z instrumentów współpracy międzynarodowej w celu umożliwiania uczestnictwa w tych samych działaniach jak te w ramach programów już powierzonych Agencji i w związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/776/UE.
(8) W art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) określono, że Agencji powierza się "projekty w dziedzinie szkolnictwa wyższego" w ramach instrumentów współpracy zewnętrznej. Aby konsekwentnie umożliwiać Agencji zarządzanie uczestnictwem w instrumentach współpracy międzynarodowej w dziedzinie edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu oraz wspierać sektor kultury i sektora audiowizualnego, należy zmienić brzmienie przywołanego wyżej przepisu.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji wykonawczej są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.285.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1855 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/776/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego |
Data aktu: | 05/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 06/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 07/11/2019 |