uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,
(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2031 2 ma być stosowana od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że umowa o wystąpieniu wejdzie w życie przed tą datą. W decyzji tej przewidziano jej wygaśnięcie w dniu 30 marca 2020 r.
(2) W dniu 29 października 2019 r., w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, Rada Europejska przyjęła decyzję (UE) 2019/1810 3 przedłużającą okres przewidziany w art. 50 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej do dnia 31 stycznia 2020 r. Z powodu tego dalszego przedłużenia okres stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 nie byłby wystarczająco długi, aby zapewnić członkom rozliczającym i klientom mającym siedzibę w Unii niezbędną pewność i przewidywalność prawa w przypadku, gdyby Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii bez umowy.
(3) Na dzień 31 grudnia 2018 r. wartość nominalna nierozliczonych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wynosiła w skali ogólnoświatowej ponad 500 bln EUR, z czego instrumenty pochodne na stopę procentową stanowiły ponad 75 %, tej kwoty a walutowe instrumenty pochodne - niemal 20 %. Około 30 % wszystkich instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest denominowanych w euro i innych walutach Unii. Rynek centralnego rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest wysoce skoncentrowany, co dotyczy w szczególności rynku centralnego rozliczania instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro, z których ponad 90 % jest rozliczanych w jednym CCP mającym siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W 2017 r. w tym CCP rozliczono 97 % instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro, co wskazuje, że uczestnicy rynku podejmują kroki w celu przygotowania się do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.
(4) Przyczyny leżące u podstaw decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 pozostają jednak aktualne. W szczególności utrzymują się potencjalne zagrożenia dla stabilności finansowej Unii i jej państw członkowskich w przypadku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, które to zagrożenia będą prawdopodobnie nadal aktualne po dniu 30 marca 2020 r. Ponadto członkowie rozliczający i klienci mający siedzibę w Unii potrzebują pewności i przewidywalności prawa przez wystarczająco długi okres po ewentualnym wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy. Nadal jednak pozostają aktualne również powody, dla których wspomnianą decyzję ograniczono czasowo, w szczególności jeśli chodzi o niepewność co do przyszłych stosunków między Zjednoczonym Królestwem a Unią, a także potencjalny wpływ na stabilność finansową Unii i jej państw członkowskich oraz na integralność jednolitego rynku. Należy zatem utrzymać w mocy decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 przez określony czas.
(5) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031, aby zapewnić jej stosowanie przez okres jednego roku.
(6) Komisja będzie w dalszym ciągu monitorować, czy warunki leżące u podstaw decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 są nadal spełniane w okresie obowiązywania tej decyzji wykonawczej.
(7) Biorąc ponadto pod uwagę zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 przyjęte przez Parlament Europejski i Radę, które wejdą w życie, zanim niniejsza decyzja przestanie mieć zastosowanie, wszelkie potencjalne dalsze decyzje będą uwzględniać warunki panujące na rynkach finansowych i zmiany zaistniałe na tych rynkach, a także ekspozycję członków rozliczających i klientów mających siedzibę w Unii na ryzyko koncentracji stwarzane przez CCP z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie. W przypadku uznania takiej ekspozycji za szkodliwą dla stabilności finansowej Unii ewentualne kolejne decyzje mogą mieć na celu złagodzenie ryzyka systemowego dla Unii poprzez ograniczenie dostępu tych członków rozliczających i klientów do niektórych produktów, rodzajów działalności lub usług oferowanych przez CCP mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W związku z tym Komisja planuje ogłosić swój zamiar najpóźniej na sześć miesięcy przed datą wygaśnięcia.
(8) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić pewność prawa członkom rozliczającym i klientom mającym siedzibę w Unii.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.332.157 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2211 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 stwierdzającą, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 |
Data aktu: | 19/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 24/12/2019 |