uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są produkowane w Unii w niewystarczających ilościach, oraz aby w ten sposób zapobiec wszelkim zakłóceniom na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) nr 1388/2013 otwarto autonomiczne kontyngenty taryfowe 1 . W ramach tych kontyngentów taryfowych produkty mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie wystarczających dostaw niektórych produktów przemysłowych oraz uwzględniając fakt, że produkty identyczne, porównywalne lub substytucyjne nie są produkowane w Unii w wystarczających ilościach, niezbędne jest otwarcie nowych kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych od 09.2586 do 09.2593 włącznie z zastosowaniem zerowych stawek celnych dla odpowiednich ilości tych produktów.
(3) W przypadku kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2594, 09.2595, 09.2596, 09.2597, 09.2598, 09.2599, 09.2738, 09.2742 i 09.2872 należy zwiększyć wielkość kontyngentu, gdyż zwiększenie to leży w interesie Unii.
(4) Dla kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2738 odniesienie do "cyny" w opisie produktu należy zastąpić odniesieniem do "cynku".
(5) Dla kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2595, 09.2596, 09.2597, 09.2598 i 09.2599 okres obowiązywania kontyngentu należy przedłużyć z sześciu miesięcy do jednego roku.
(6) Ponieważ zakres kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2652 stał się nieadekwatny do zaspokojenia potrzeb przedsiębiorców w Unii, należy zmienić opis produktu objętego tym kontyngentem.
(7) Produkty objęte kontyngentem taryfowym o numerze porządkowym 09.2740 należy zaklasyfikować do kodu TARIC 2309 90 31 87, a nie do kodu tArIC 2309 90 96 97. Należy zatem zmienić oznaczenie mającego zastosowanie kodu CN i podpozycji TARIC w odniesieniu do tych produktów.
(8) Ponieważ utrzymanie kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2690, 09.2850, 09.2878, 09.2906, 09.2909, 09.2929 i 09.2932 nie leży już w interesie Unii, należy je zamknąć ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2020 r.
(9) W odniesieniu do kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2828 w interesie Unii leży stosowanie tego kontyngentu wyłącznie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października - w miesiącach, w których występuje największe zapotrzebowanie na dane produkty, a także zmniejszenie objętości kontyngentu o połowę.
(10) Kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.2722 został zastosowany jednocześnie z zawieszeniem należności celnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1387/2013 2 w okresie od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Z uwagi na fakt, że zawieszenie zostanie zamknięte ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2020 r., w interesie Unii leży zwiększenie wielkości kontyngentu.
(11) Substancje siarczan dimetylu (CAS RN 77-78-1), 2-metyloanilina (CAS RN 95-53-4) i 4,4'-metanodiylodianilina (CAS RN 101-77-9) są umieszczone na kandydackiej liście substancji, o której mowa w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , a substancja o numerze CAS RN 101-77-9 jest wymieniona w załączniku XIV do tego rozporządzenia. Z tego powodu istniejące kontyngenty taryfowe na takie produkty będą stopniowo zamykane, a wszelkie nowo otwarte kontyngenty taryfowe będą stosowane przez ograniczony okres. W związku z tym kontyngenty taryfowe o numerach porządkowych 09.2648 i 09.2730 powinny być stosowane wyłącznie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., a odpowiednie wielkości kontyngentów powinny zostać zmniejszone proporcjonalnie. Kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.2590 powinien zostać otwarty jedynie w tym samym okresie.
(12) Szybkie wyczerpanie kontyngentu o numerze porządkowym 09.2872 wykazało, że popyt na produkt objęty tym kontyngentem jest wysoki, a moce produkcyjne w Unii są niewystarczające, aby ten popyt zaspokoić. W celu zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw unijnych wielkość kontyngentu powinna zostać zwiększona z mocą wsteczną, tak aby obejmował on okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
(13) Biorąc pod uwagę zmiany, które mają zostać wprowadzone, oraz w celu zapewnienia jasności należy zastąpić załącznik do rozporządzenia (UE) nr 1388/2013.
(14) Aby uniknąć jakichkolwiek przerw w stosowaniu systemu kontyngentów taryfowych oraz aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do kontyngentów taryfowych dla odnośnych produktów powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r., a dla kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2872 - od dnia 1 stycznia 2019 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
K. MIKKONEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.333.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2220 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1388/2013 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe |
Data aktu: | 19/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 27/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 28/12/2019, 01/01/2020, 01/01/2019 |