Rozporządzenie delegowane 2019/442 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 w celu określenia wymogu, zgodnie z którym ceny mają odzwierciedlać istniejące warunki rynkowe, oraz w celu zaktualizowania i skorygowania niektórych przepisów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/442
z dnia 12 grudnia 2018 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 w celu określenia wymogu, zgodnie z którym ceny mają odzwierciedlać istniejące warunki rynkowe, oraz w celu zaktualizowania i skorygowania niektórych przepisów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6, art. 14 ust. 7, art. 22 ust. 4 i art. 23 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/587 2  ustanowiono wymogi w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych. W szczególności w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 określono, że ceny kwotowane przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje mają odzwierciedlać istniejące warunki rynkowe, jak przewidziano w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w przypadku gdy ceny te są zbliżone - w momencie publikacji - do kwotowań o równorzędnej wielkości dla tego samego instrumentu finansowego na najodpowiedniejszym rynku w sensie płynności. Podmioty systematycznie internalizujące transakcje mogą zatem dokonywać kwotowań, które nie podlegają wymogowi stosowania minimalnego kroku notowania ("minimalna wielkość zmiany ceny"), a do którego stosować się muszą systemy obrotu.

(2) Zdolność podmiotów systematycznie internalizujących transakcje do oferowania kwotowań z krokami notowania mniejszymi niż te, które mogą stosować systemy obrotu, może skutkować dostępnością nieznacznie lepszych cen dla inwestorów. Kwotowania te zaburzają jednak ogólną jakość dostępnej płynności, wydajny proces wyceny i ustalania cen instrumentów finansowych oraz równe warunki działania systemów obrotu i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje. Ma to szczególne znaczenie dla akcji i kwitów depozytowych, w stosunku do których obowiązuje szerszy zakres minimalnych wielkości zmiany ceny niż ma to miejsce w przypadku innych instrumentów finansowych.

(3) Aby zapewnić skuteczne kształtowanie się cen, ogólną jakość dostępnej płynności oraz wydajną wycenę akcji i kwitów depozytowych, należy uznać, że ceny kwotowane przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje w odniesieniu do tych instrumentów odzwierciedlają istniejące warunki rynkowe tylko wówczas, gdy ceny te podawane są z zastrzeżeniem minimalnych kroków notowań odpowiadających minimalnym wielkościom zmiany ceny, które obowiązują w stosunku do cen publikowanych przez systemy obrotu.

(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1033 3  usunięto transakcje finansowane z użyciem papierów wartościowych z zakresu przepisów dotyczących przejrzystości mających zastosowanie do systemów obrotu i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje. Należy zatem usunąć odniesienia do transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych z rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/587.

(6) Szereg przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 odbiega od projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiącego podstawę tego rozporządzenia 4 . Rozbieżności te należy usunąć, o ile stanowią one błędy, które wpływają na treść tych przepisów.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5  ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 uchyla się lit. h);
2)
w art. 6 uchyla się lit. h);
3)
art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Ceny odzwierciedlające istniejące warunki rynkowe

(Art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014)

Ceny publikowane przez podmiot systematycznie internalizujący transakcje uznaje się za odzwierciedlające istniejące warunki rynkowe, w przypadku gdy są one zbliżone - w momencie publikacji - do kwotowań o równorzędnej wielkości dla tego samego instrumentu finansowego na najodpowiedniejszym rynku w sensie płynności, określonym zgodnie z art. 4, dla tego instrumentu finansowego.

Ceny publikowane przez podmiot systematycznie internalizujący transakcje w odniesieniu do akcji i kwitów depozytowych uznaje się za odzwierciedlające istniejące warunki rynkowe jednak tylko wówczas, gdy ceny te spełniają wymogi określone w akapicie pierwszym niniejszego artykułu i są zgodne z minimalnymi krokami notowań odpowiadającymi minimalnym wielkościom zmiany ceny określonym w art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/588 * .

Artykuł  2

Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące sprostowania:

1)
art. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) transakcja stanowi część transakcji portfelowej, która obejmuje co najmniej pięć różnych akcji;";

2)
art. 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wymogi w zakresie przejrzystości, o których mowa w ust. 1, stosuje się również do każdej »wykonywalnej deklaracji zainteresowania« w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 33 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 i zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia.";

3)
art. 11 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Zanim akcja, kwit depozytowy, fundusz inwestycyjny typu ETF, certyfikat lub inny podobny instrument finansowy po raz pierwszy będzie przedmiotem obrotu w systemie obrotu w Unii, właściwy organ szacuje średnią wartość transakcji na tym instrumencie finansowym, uwzględniając dotychczasową historię transakcji na tym instrumencie finansowym oraz na innych instrumentach finansowych, które uznaje się za posiadające podobne cechy, i zapewnia publikację tych szacunków.

5. Szacunkową średnią wartość transakcji, o której mowa w ust. 4, stosuje się do określenia standardowej wielkości rynkowej dla akcji, kwitu depozytowego, funduszu inwestycyjnego typu ETF, certyfikatu lub innego podobnego instrumentu finansowego w sześciotygodniowym okresie następującym po dniu, w którym akcję, kwit depozytowy, fundusz inwestycyjny typu ETF, certyfikat lub inny podobny instrument finansowy po raz pierwszy dopuszczono do obrotu lub były one po raz pierwszy przedmiotem obrotu w systemie obrotu.";

4)
art. 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwe organy, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne, w tym firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, stosują informacje opublikowane zgodnie z ust. 1 od dnia 1 kwietnia roku, w którym informacje te opublikowano.".

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 387).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1033 z dnia 23 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku oraz rozporządzenie (UE) nr 909/2014 w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych (Dz.U. L 175 z 30.6.2016, s. 1).
4 Sprawozdanie końcowe Draft Regulatory and Implementing Technical Standards MiFID II/MiFIR (Projekt regulacyjnych i wykonawczych standardów technicznych MiFID II/MiFIR) z dnia 28 września 2015 r. (ESMA/2015/1464).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84)
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/588 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie minimalnej wielkości zmiany ceny dla akcji, kwitów depozytowych i funduszy inwestycyjnych typu ETF (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 411).".

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.77.56

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/442 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 w celu określenia wymogu, zgodnie z którym ceny mają odzwierciedlać istniejące warunki rynkowe, oraz w celu zaktualizowania i skorygowania niektórych przepisów
Data aktu: 12/12/2018
Data ogłoszenia: 20/03/2019
Data wejścia w życie: 09/04/2019