uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i f),
(1) Załącznik IV do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz wymogów mających zastosowanie do celów homologacji typu WE pojazdów silnikowych. Do tych wymogów zaliczają się przepisy Unii, a w niektórych przypadkach regulaminy EKG ONZ przyjęte w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe albo alternatywne w stosunku do wymogów unijnych.
(2) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 zawiera wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe w kontekście bezpieczeństwa ogólnego pojazdów.
(3) Wykazy wymogów mających zastosowanie do celów homologacji typu WE w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE oraz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 są często aktualizowane, aby uwzględnić na poziomie Unii stosowanie nowych wymogów zawartych w odpowiednich regulaminach EKG ONZ.
(4) W ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ został niedawno przyjęty regulamin EKG ONZ nr 0 w sprawie międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 3 w celu ograniczenia barier w handlu między umawiającymi się stronami stosującymi ten regulamin EKG ONZ, do których należą Unia i jej państwa członkowskie, oraz w celu zapewnienia większego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji u tych umawiających się stron.
(5) Należy zaktualizować wykazy wymogów mających zastosowanie do celów homologacji typu WE pojazdów zawarte w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE, jak również wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, zawarty w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych regulaminem EKG ONZ nr 0.
(6) Tabela w części II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE jest nieaktualna. Z tego względu konieczna jest aktualizacja wykazu regulaminów EKG ONZ, których wymogi uznaje się za równoważne z wymogami unijnymi do celów homologacji typu WE.
(7) Konieczna jest również aktualizacja wykazu informacji do celów homologacji typu WE pojazdów zawartego w załączniku I oraz dokumentu informacyjnego w części I sekcja A załącznika III do dyrektywy 2007/46/WE poprzez umieszczenie odniesień do dźwiękowego systemu informującego o pojeździe, homologowanego zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 540/2014 4 albo regulaminu EKG ONZ nr 138 5 .
(8) Z dniem 1 września 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe regulaminy EKG ONZ nr 140 6 i nr 141 7 . Producentom należy zapewnić dostateczny czas na dostosowanie swoich pojazdów do nowych wymogów. Należy zatem sprecyzować, że do celów homologacji typu WE wymogi te mają zastosowanie jedynie w odniesieniu do nowych typów pojazdów w zakresie ich układów elektronicznej kontroli stateczności i systemów monitorowania ciśnienia w oponach.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.95.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/543 zmieniające załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 oraz załączniki I, III i IV do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do aktualizacji odesłań do niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych oraz w odniesieniu do włączenia niektórych spośród tych regulaminów |
Data aktu: | 03/04/2019 |
Data ogłoszenia: | 04/04/2019 |
Data wejścia w życie: | 24/04/2019 |