uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) Druzgocące skutki obecnej pandemii COVID-19 dla międzynarodowego i europejskiego lotnictwa cywilnego drastycznie ograniczają zdolności państw członkowskich i całej Unii Europejskiej do utrzymania skutecznego i efektywnego łańcucha dostaw przychodzących. Ciągłość i brak zakłóceń w przewozach ładunków mają pierwszorzędne znaczenie strategiczne dla Unii i odgrywają zasadniczą rolę w dostarczaniu podstawowych towarów, w tym leków, sprzętu medycznego oraz innych substancji i produktów.
(2) Unijny system ochrony przychodzących ładunków i poczty lotniczej, określony w pkt 6.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 , nakłada wymóg wyznaczania co pięć lat przewoźników lotniczych przewożących ładunki i pocztę do Unii Europejskiej jako "przewoźników ładunków lotniczych lub poczty lotniczej prowadzących przewozy z państwa trzeciego do Unii" (ACC3) i wyznaczania co trzy lata ich dostawców usług naziemnych jako "zarejestrowanych agentów z państwa trzeciego zatwierdzonych pod względem unijnych środków ochrony lotnictwa" (RA3) lub "znanych nadawców z państwa trzeciego zatwierdzonych pod względem unijnych środków ochrony lotnictwa" (KC3).
(3) Wymaganym elementem procesu zatwierdzenia unijnych środków ochrony lotnictwa w celu wyznaczenia przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 jest przeprowadzenie przez unijny podmiot zatwierdzający ds. ochrony lotnictwa wizji lokalnej w siedzibie podmiotu w celu potwierdzenia skutecznego wdrożenia środków.
(4) Podczas obecnej pandemii COVID-19 wykonywanie wizji lokalnych na potrzeby wyznaczenia oraz ponownego wyznaczenia przewoźników lotniczych i operatorów towarowych przewozów lotniczych w państwach trzecich jest poważnie zagrożone lub utrudnione z powodu obiektywnych przyczyn, które wykraczają poza zakres odpowiedzialności lub kontroli takich przewoźników lub operatorów.
(5) Duża liczba wyznaczeń jako przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 wygasa w najbliższych miesiącach lub już wygasła, bez możliwości przeprowadzenia koniecznych weryfikacyjnych wizji lokalnych. W przypadku braku odpowiedniego statusu unijnego podmioty te nie będą już mogły prowadzić działalności w ramach bezpiecznego łańcucha dostaw do Unii, co uniemożliwi kontynuację wykonywania niezbędnych operacji w tym krytycznym okresie.
(6) Konieczne jest przyjęcie pilnych środków ustanawiających właściwą podstawę prawną na potrzeby wdrożenia alternatywnego i przyspieszonego procesu zatwierdzania unijnych środków ochrony lotnictwa w odniesieniu do podmiotów w łańcuchu dostaw do Unii, których dotyczy obecna sytuacja.
(7) W rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2019/103 3 i (UE) 2019/1583 4 , zmieniających rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998, wprowadzono wymogi regulacyjne mające zastosowanie od dnia 31 grudnia 2020 r. odpowiednio w obszarach sprawdzania przeszłości personelu w lotnictwie cywilnym i cyberbezpieczeństwa. Skutki ograniczeń nałożonych w wyniku pandemii COVID-19 tak drastycznie ograniczyły zdolność organów i podmiotów gospodarczych do przygotowania terminowego wdrożenia tych wymogów, że należy odroczyć datę rozpoczęcia ich stosowania.
(8) W pkt 12.4.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 określono, że termin ważności systemów wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) spełniających normę 2 upływa w dniu 1 września 2020 r. Ograniczenia nałożone w wyniku pandemii COVID-19 mają tak drastyczny wpływ na zdolność szeregu portów lotniczych w Unii do zrealizowania procesu instalacji i uruchomienia urządzeń EDS spełniających normę 3, że datę utraty ważności należy odroczyć. Ponieważ urządzenia EDS odpowiadające normie 3 zapewniają lepsze parametry i oferują wyższą wydajność i zdolność w zakresie wykrywania, co może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, Komisja i państwa członkowskie pozostają zdecydowane, aby zakończyć wdrażanie tej technologii bez dalszych opóźnień.
(9) W pkt 12.6.3 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 określono, że dzień 1 lipca 2020 r. będzie datą, do której właściwy organ może zezwolić na stosowanie urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD), które nie są zgodne z dodatkiem 12-L. Ograniczenia nałożone w wyniku pandemii COVID-19 mają tak drastyczny wpływ na zdolność szeregu portów lotniczych w Unii do zrealizowania procesu wprowadzania urządzeń ETD, że powyższy termin należy odroczyć w celu uniknięcia skutków prawnych, ale bez stwarzania niepotrzebnego zagrożenia dla ochrony lotnictwa.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1998, (UE) 2019/103 oraz (UE) 2019/1583.
(11) Ponieważ unijny status niektórych przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 już wygasł w czasie pierwszej fazy obecnej pandemii COVID-19 lub w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch pandemii, kiedy należało zainicjować i przeprowadzić odpowiednie zatwierdzenie unijnych środków ochrony lotnictwa, niniejsze rozporządzenie powinno działać z mocą wsteczną, umożliwiając operatorom, których status już wygasł, korzystanie ze środków w nim przewidzianych.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie mają wpływu na prawnie uzasadnione interesy i prawa ani nie ograniczają oczekiwań wobec innych przewoźników lotniczych, podmiotów gospodarczych, podmiotów lub państw.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby dać państwom członkowskim podstawę prawną do natychmiastowego rozpoczęcia alternatywnego i przyspieszonego procesu zatwierdzania i wyznaczania podmiotów łańcucha dostaw do Unii, niezbędnego do wznowienia przewozów ładunków do Unii.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 19 rozporządzenia (WE) 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.208.43 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/910 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1998, (UE) 2019/103 i (UE) 2019/1583 w odniesieniu do ponownego wyznaczania przedsiębiorstw lotniczych, operatorów i podmiotów oferujących środki kontroli w zakresie ochrony ładunków i poczty przywożonych z państw trzecich, a także odroczenia stosowania niektórych wymogów regulacyjnych w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, sprawdzenia przeszłości, norm systemu wykrywania materiałów wybuchowych oraz urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych z powodu pandemii COVID-19 |
Data aktu: | 30/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 01/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 02/07/2020 |