uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23, 27 i 31,
(1) Komisja przyjmuje niezbędne przepisy wykonawcze w celu ustanowienia wymogów dotyczących licencji pilota balonowego ("BPL") zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, w przypadku gdy dane statki powietrzne spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) tegoż rozporządzenia.
(2) Biorąc pod uwagę specyfikę kwestii licencjonowania załóg lotniczych balonów, należy określić w osobnych przepisach wymagania dotyczące przedmiotowych licencji. Wymagania te powinny opierać się na ogólnych przepisach dotyczących licencjonowania załóg lotniczych, które zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Należy je jednak zrestrukturyzować i uprościć, aby zapewnić, by były one proporcjonalne, a ich podstawę stanowiło podejście oparte na ocenie ryzyka, przy jednoczesnym zagwarantowaniu posiadania i zachowania przez pilotów balonowych kompetencji do realizacji działań i wywiązywania się z obowiązków.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2a pkt 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 państwa członkowskie mogą nadal stosować do dnia 8 kwietnia 2020 r. krajowe przepisy dotyczące wydawania licencji, które nadają podstawowe przywileje pilota. Niektóre państwa członkowskie poinformowały Komisję oraz Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), że utrzymanie w tym kontekście wspomnianych przepisów krajowych dotyczących licencjonowania, zgodnie z którymi uczniowie-piloci korzystają z ograniczonych przywilejów bez nadzoru oraz uzyskują stopniowo kolejne podstawowe przywileje, służy promowaniu lotniczej działalności sportowo-rekreacyjnej, gdyż umożliwia łatwy i przystępny cenowo dostęp do pilotowania. Promowanie oraz umożliwianie łatwiejszego dostępu do lotnictwa ogólnego jest zgodne z celami planu działania EASA w zakresie lotnictwa ogólnego, w ramach którego dąży się do utworzenia bardziej proporcjonalnych, elastycznych i proaktywnych ram regulacyjnych 3 . Z tych względów należy pozostawić państwom członkowskim swobodę odnośnie do utrzymania wspomnianych przepisów krajowych dotyczących licencjonowania zgodnie z zasadami wprowadzonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/430 4 na potrzeby wydawania licencji pilota balonowego (BPL). Niemniej jednak państwa członkowskie powinny każdorazowo informować Komisję i EASA o zastosowaniu tego rodzaju zezwoleń. Państwa członkowskie powinny również monitorować stosowanie takich zezwoleń, aby utrzymać akceptowalny poziom bezpieczeństwa lotniczego.
(4) Aby zapewnić płynne przejście, należy zachować ważność wszelkich certyfikatów, zezwoleń i zatwierdzeń wydanych pilotom balonowym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011 przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Krajowe licencje pilota balonowego wydane przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przekształcone w licencje wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przy użyciu raportów konwersji sporządzonych przez właściwe organy państw członkowskich w konsultacji z EASA.
(5) Szkolenia pilotów balonowych, które rozpoczęły się zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, powinny być w pełni zaliczane, ponieważ uwzględniają równy, a nawet szerszy zakres wymagań szkoleniowych w stosunku do wymagań wprowadzanych niniejszym rozporządzeniem. Szkolenia, które rozpoczęły się przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej, powinny być zaliczane w oparciu o raporty zaliczenia sporządzane przez państwa członkowskie.
(6) Istniejące organizacje szkoleniowe powinny mieć odpowiednio dużo czasu, aby w razie potrzeby dostosować swoje programy szkoleń w kontekście uproszczonych wymagań szkoleniowych.
(7) Należy również uaktualnić przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2018/395 5 odnośnie do operacji wykonywanych przy użyciu balonów w celu uwzględnienia doświadczeń uzyskanych od czasu przyjęcia tego rozporządzenia oraz doprecyzowania pewnych aspektów, np. składania deklaracji w związku z działalnością zarobkową.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są oparte na opinii EASA nr 01/2019 6 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.34 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/357 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/395 w odniesieniu do licencji pilota balonowego |
Data aktu: | 04/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 08/04/2020, 25/03/2020 |