uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej ("AWP"), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 43 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową UPG") stosuje się tymczasowo od dnia 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe. Stosuje się ją również tymczasowo od dnia 7 lutego 2019 r. między Unią Europejską a Związkiem Komorów.
(2) Decyzją nr 1/2020 Komitetu UPG z dnia 14 stycznia 2020 r. zmieniono protokół 1 do przejściowej UPG UE-AWP dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej ze skutkiem od dnia 31 marca 2020 r. 2 .
(3) Zgodnie z art. 44 ust. 1 protokołu 1 Komitet Współpracy Celnej AWP-UE może przyjąć decyzję przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w tym protokole.
(4) W dniu 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 2/2017 przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 2 października 2017 r. do dnia 1 października 2018 r.
(5) W dniu 14 stycznia 2019 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2019 przyznającą drugie odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 14 stycznia 2019 r. do dnia 13 stycznia 2020 r.
(6) W dniu 5 maja 2020 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2020 przyznającą trzecie odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna przywożonego do Unii Europejskiej w okresie od dnia 5 maja 2020 r. do dnia 4 maja 2021 r.
(7) W dniu 31 marca 2021 r. Mauritius złożył, zgodnie z art. 44 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej UPG, czwarty wniosek o odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do 120 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, które mają być przywożone do Unii w okresie od czerwca 2021 r. do czerwca 2022 r. W dniu 17 maja 2021 r. Mauritius przedstawił dodatkowe informacje w odpowiedzi na pismo Komisji.
(8) W swoim wniosku Mauritius przypomina o powtarzających się problemach związanych z pozyskiwaniem surowców uniemożliwiających spełnienie reguł pochodzenia. Powołuje się w szczególności na niedostępność atuna pochodzącego z Unii lub z Mauritiusu oraz na nieopłacalność inwestowania w statki w celu spełnienia warunków określonych w art. 6 ust. 2 protokołu 1 w odniesieniu do atuna połowowego. Mauritius twierdzi, że atun z innych państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku objętych umową o partnerstwie gospodarczym (zwanych dalej "innymi państwami AKP objętymi UPG"), z którymi możliwa jest kumulacja, jest zbyt drogi (np. atun z Namibii) lub nie spełnia wymogów dotyczących jakości i regularnych dostaw. Mauritius stwierdza, że na potrzeby swojego przemysłu przetwórczego może jedynie zaopatrywać się w surowce o innym pochodzeniu, w szczególności atuna przywożonego z Nowej Zelandii. Według danych przedstawionych przez Mauritius wartość dodana na Mauritiusie stanowi zaledwie 17,5 % wartości produktów gotowych.
(9) Art. 44 ust. 1 protokołu 1 stanowi, że Komitet Współpracy Celnej może przyjąć odstępstwa od protokołu, jeżeli uzasadniają to rozwój istniejącego przemysłu lub tworzenie nowych gałęzi przemysłu w państwach AWP, oraz że Unia powinna pozytywnie odpowiedzieć na wszystkie należycie uzasadnione wnioski państw AWP zgodnie z tym artykułem, które nie mogą spowodować poważnego zagrożenia dla istniejącego przemysłu Unii.
(10) W art. 44 ust. 3 i 5 protokołu 1 dodano, że rozpatrywanie wniosków uwzględnia w szczególności: położenie geograficzne danego państwa AWP, z korzyścią dla wyspiarskich państw AWP oraz przypadki, w których stosowanie istniejących reguł pochodzenia miałoby znaczny wpływ na zdolność przemysłu istniejącego w państwie AWP do kontynuowania wywozu do Unii.
(11) Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że stosowanie istniejących reguł pochodzenia w odniesieniu do przedmiotowych produktów wpłynęłoby na zdolność istniejącego małego przemysłu produkującego solonego atuna na Mauritiusie do kontynuowania wywozu do Unii; należy wziąć pod uwagę położenie geograficzne Mauritiusu, będącego małą wyspą oddaloną od jego rynków eksportowych i źródeł przywozu; odstępstwo, którego dotyczy wniosek, nie spowodowałoby poważnego zagrożenia dla istniejącego przemysłu Unii; a wcześniej przyznane odstępstwa nie przekraczały pięciu lat.
(12) Odstępstwa przewidziane w art. 44 protokołu 1 powinny jednak pozostać rozwiązaniami tymczasowymi i nie powinny być wykorzystywane jako sposób trwałej zmiany uzgodnionych reguł pochodzenia.
(13) Niemniej jednak wniosek i dalsze wyjaśnienia przedstawione przez Mauritius nie wskazują żadnych konkretnych kroków, które zostałyby podjęte w celu przezwyciężenia obecnej sytuacji i trwałego przestrzegania uzgodnionych reguł pochodzenia. Mauritius wskazuje, że rozwój własnej floty w celu połowu atuna jest niewykonalny oraz że przestrzeganie reguł pochodzenia w przyszłości zależy od możliwości zawarcia umów handlowych z dostawcami z Namibii lub przekonania floty UE działającej w regionie do połowu atuna.
(14) Z tych powodów odstępstwo to powinno być ostatnim odstępstwem przyznanym tym samym produktom i na tych samych warunkach.
(15) Mauritius złożył wniosek o przyznanie odstępstwa w odniesieniu do 120 ton solonego atuna na lata 2021-2022. Z uwagi na rzeczywiste wykorzystanie poprzedniego odstępstwa wynikającego z decyzji 1/2020, nie wydaje się właściwe zwiększenie kontyngentu na okres, którego dotyczy wniosek, w porównaniu z kontyngentem przyznanym na lata 2020-2021. W związku z tym należy przyznać Mauritiusowi odstępstwo na okres dodatkowego jednego roku w odniesieniu do 100 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, które to odstępstwo pozwala istniejącemu przemysłowi na kontynuację wywozu do Unii.
(16) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przy- znaje odstępstwo.
(17) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Mauritiusu powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach świadectw przewozowych EUR.1 lub deklaracji na fakturze wystawianych dla przedmiotowych produktów,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Beryl Shirley SAMSON | Jean-Michel GRAVE |
Przedstawiciel państw AWP | Komisja Europejska |
w imieniu państw AWP | w imieniu Unii Europejskiej |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.287.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/1 (2021/1316) w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusu w odniesieniu do solonego atuna |
Data aktu: | 02/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 02/08/2021 |