uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 oraz art. 77 ust. 1 i 2 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy o współpracy (zwanej dalej "umową") między Unią a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (zwaną dalej "Interpolem"). Celem umowy będzie uregulowanie współpracy między Unią a Interpolem w obszarze ścigania przestępstw, współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz współpracy w obszarze bezpieczeństwa granic (w ramach zarządzania granicami).
(2) Umowa powinna ustanawiać niezbędne zabezpieczenia i gwarancje niezbędne w celu upoważnienia państw członkowskich i agencji Unii do uzyskania kontrolowanego dostępu do bazy Interpolu zawierającej dane skradzionych lub utraconych dokumentów podróży (zwanej dalej "SLTD") oraz bazy danych dokumentów podróży powiązanych z notami Interpolu (zwanej dalej "TDAWN"), za pośrednictwem europejskiego portalu wyszukiwania, w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań oraz zgodnie z przysługującymi im prawami dostępu.
(3) Umowa powinna ustanawiać niezbędne zabezpieczenia i gwarancje w celu upoważnienia państw członkowskich i jednostki centralnej ETIAS ustanowionej w Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej podlegającej przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 1 ("Frontex") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 2 do uzyskania dostępu do baz Interpolu SLTD oraz TDAWN za pośrednictwem ESP.
(4) Umowa powinna ustanawiać zabezpieczenia i gwarancje potrzebne do wdrożenia zmienionego rozporządzenia w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego, które upoważnia państwa członkowskie do uzyskania dostępu do baz danych Interpolu za pośrednictwem europejskiego portalu wyszukiwania podczas rozpatrywania wniosków o wydanie wizy lub zezwolenia na pobyt.
(5) Art. 9 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 3 oraz art. 12 rozporządzenia (UE) 2018/1240 stanowi, że przeszukiwania baz danych Interpolu są realizowane w taki sposób, by żadne informacje nie zostały ujawnione właścicielowi wpisu w bazie Interpolu. Art. 65 rozporządzenia (UE) 2018/1240 stanowi, że dane osobowe nie są przekazywane ani udostępniane państwom trzecim, organizacjom międzynarodowym ani podmiotom prywatnym z wyjątkiem przekazywania danych do Interpolu na potrzeby automatycznego przeszukiwania baz Interpolu SLTD i TDAWN; stanowi on także, że takie przekazywanie podlega przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(6) Umowa powinna stanowić podstawę prawną do upoważnienia personelu statutowego stałej służby Fronteksu (personel kategorii 1) do uzyskania dostępu do odpowiednich baz danych Interpolu w celu wykonywania ich zadań.
(7) W art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1896 ustanowiono możliwość współpracy Fronteksu z organizacjami międzynarodowymi, do których w szczególności należy Interpol. Zgodnie z art. 82 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1896 członkowie zespołów ze stałej służby Fronteksu mogą wykonywać wszelkie zadania i korzystać z wszelkich uprawnień w zakresie kontroli granicznej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 5 (kodeks graniczny Schengen). Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. e) i art. 8 ust. 3 lit. a) pkt (i) i (ii) oraz art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2016/399 obejmuje to sprawdzanie obywateli państw trzecich w bazach Interpolu (w szczególności w bazie Interpolu SLTD) na granicach zewnętrznych państw członkowskich i państw trzecich uczestniczących we wdrażaniu, stosowaniu i rozwijaniu dorobku Schengen w odniesieniu do kontroli osób na granicach zewnętrznych.
(8) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 6 , powinna wspierać techniczne wdrażanie dostępu do baz danych Interpolu w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 7 oraz rozporządzeń (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/817, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726.
(9) W art. 94 rozporządzenia (UE) 2018/1725 określono warunki przekazywania operacyjnych danych osobowych organizacjom międzynarodowym.
(10) Umowa powinna być w pełni zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony danych określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 , rozporządzeniu (UE) 2018/1725 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 9 .
(11) Umowa powinna być w pełni zgodna z prawami podstawowymi i nie naruszać zasad uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), w szczególności prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego uznanego w art. 7 Karty, prawa do ochrony danych osobowych uznanego w art. 8 Karty oraz prawa do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu uznanego w art. 47 Karty. Umowa powinna być stosowana zgodnie ze wszystkimi prawami i zasadami zapisanymi w Karcie.
(12) Umowa nie powinna naruszać praw i obowiązków państw członkowskich w ich stosunkach z Interpolem, które nie wchodzą w zakres umowy.
(13) Zgodnie z art. 1, 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(14) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 10 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(15) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 25 maja 2021 r. 11 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
J. PODGORŠEK | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.287.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/1313 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem) |
Data aktu: | 19/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/08/2021 |