Rozporządzenie delegowane 2021/1351 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1351
z dnia 6 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy zapewnić skuteczność i adekwatność wykrywania manipulacji lub prób manipulacji wskaźnikami referencyjnymi. Konieczne jest zatem, aby systemy i środki kontroli administratora wskaźnika referencyjnego były proporcjonalne do charakteru i złożoności opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, a także aby to ryzyko manipulacji było szacowane na podstawie obiektywnej oceny uwzględniającej pochodzenie, charakter, cechy szczególne i wagę takiego ryzyka.

(2) W celu zapewnienia skuteczności wykrywania wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym, konieczne jest zapewnienie odpowiednich zautomatyzowanych systemów monitorowania danych wejściowych. Same zautomatyzowane systemy nie są jednak wystarczające, aby zapewnić skuteczne wykrywanie zachowań manipulacyjnych. Zautomatyzowane systemy należy zatem uzupełnić odpowiednim poziomem analizy przeprowadzanej przez odpowiednio przeszkolony personel.

(3) W celu zapewnienia, aby właściwe organy mogły skutecznie oceniać środki wprowadzone w celu identyfikacji i zgłaszania niewłaściwego zachowania, administratorzy powinni, na żądanie właściwego organu, przedstawić mu informacje na temat charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, oraz uzasadnić stosowność wybranego poziomu automatyzacji i analizy przeprowadzanej przez człowieka.

(4) Pracownicy administratora wskaźnika referencyjnego, którzy są odpowiedzialni za obsługę systemów i kontroli administratora, powinni przejść odpowiednie szkolenie mające nauczyć ich przeprowadzania analizy, czy dane wprowadzenie danych jest podejrzane. Takie szkolenie powinno sprawić, by pracownicy ci byli świadomi, jakie są cechy właściwego przekazywania danych wejściowych oraz rozbieżności w danych wejściowych, które mogą być spowodowane manipulacją lub próbą manipulacji. Skutecznie szkolenie powinno być dostosowane do charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem.

(5) Wykonywanie zadań związanych z systemami i kontrolami administratorzy mogą zlecić na zasadzie outsourcingu. Takie zlecanie na zasadzie outsourcingu powinno być możliwe wyłącznie w takim zakresie, aby nie miało to istotnego niekorzystnego wpływu na kontrolę administratora nad opracowywaniem wskaźnika referencyjnego ani na zdolność odpowiedniego właściwego organu do sprawowania nadzoru nad danym wskaźnikiem referencyjnym, a w każdym razie podlega wymogom określonym w art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 14 ust. 4 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole

1. 
Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, muszą być:
a)
odpowiednie i proporcjonalne do charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem;
b)
regularnie, co najmniej raz w roku, poddawane przeglądowi i w razie potrzeby aktualizowane w celu zapewnienia, aby te systemy i kontrole cały czas spełniały wymóg określony w lit. a);
c)
udokumentowane na piśmie w jasny i zrozumiały sposób, z uwzględnieniem wszelkich zmian lub aktualizacji tych systemów i kontroli.

Do celów akapitu pierwszego lit. a) administrator regularnie, co najmniej raz w roku, ocenia ryzyko manipulacji opracowywanym wskaźnikiem referencyjnym, uwzględniając następujące elementy:

a)
przewidywane operacje wymagane do opracowywania wskaźnika referencyjnego;
b)
potencjalne pochodzenie, charakter, cechy szczególne i wagę ryzyka manipulacji;
c)
środki przewidziane w celu przeciwdziałania ryzyku manipulacji, w tym zabezpieczenia, środki bezpieczeństwa i procedury wewnętrzne.
2. 
Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują - w stopniu odpowiednim do charakteru i złożoności opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem - wszystkie następujące elementy:
a)
oprogramowanie umożliwiające opóźniony odczyt automatyczny oraz odtwarzanie i analizę danych wejściowych;
b)
przeprowadzaną przez człowieka analizę przy wykrywaniu i identyfikacji zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym.
3. 
Administrator, na wniosek właściwego organu, przekazuje właściwemu organowi informacje, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c), oraz uzasadnia stosowność wybranego poziomu automatyzacji i analizy przeprowadzanej przez człowieka, o których mowa w ust. 2.
Artykuł  2

Szkolenia

1. 
Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, obsługują pracownicy administratora, którzy są odpowiednio i regularnie szkoleni, aby:
a)
wykrywać i identyfikować podejrzane dane wejściowe, które mogłyby być wynikiem manipulacji lub próby manipulacji wskaźnikiem referencyjnym;
b)
niezwłocznie zgłaszać wszelkie takie przypadki w ramach swojej wewnętrznej struktury raportowania.
2. 
Określając treść szkolenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, administrator bierze pod uwagę charakter i złożoność opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz ryzyko manipulacji tym wskaźnikiem, jak określono w art. 1 ust. 1 lit. a).
Artykuł  3

Zasady dotyczące rzetelności danych wejściowych

Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, muszą zostać udokumentowane w ramach zasad dotyczących rzetelności danych wejściowych z uwzględnieniem:

a)
ryzyka manipulacji wskaźnikiem referencyjnym;
b)
ogólnego opisu odpowiednich systemów i skutecznych kontroli, w tym ich zgodności z wymogami określonymi w art. 1;
c)
ogólnego opisu szkoleń pracowników administratora zajmujących się obsługą odpowiednich systemów i skutecznych kontroli, o których mowa w art. 2;
d)
imienia i nazwiska oraz danych kontaktowych osób odpowiedzialnych za odpowiednie systemy i skuteczne kontrole.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.291.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1351 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 13/08/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 02/09/2021