uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 175 akapit trzeci i art. 177,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Niedawna agresja zbrojna Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie i toczący się konflikt zbrojny zmieniły zasadniczo sytuację w zakresie bezpieczeństwa w Europie. W wyniku tej agresji zbrojnej Unia, a w szczególności jej wschodnie regiony, stoją w obliczu znacznego napływu osób. Stanowi to dodatkowe wyzwanie w chwili, gdy gospodarki państw członkowskich są nadal na etapie odbudowy po pandemii COVID-19.
(2) Aby sprostać wyzwaniom migracyjnym, państwa członkowskie mają już możliwość finansowania szerokiego zakresu inwestycji w ramach swoich programów polityki spójności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zwanego dalej "EFRR") i Europejskiego Funduszu Społecznego (zwanego dalej "EFS"), w tym w ramach dodatkowych zasobów udostępnionych jako wsparcie na rzecz odbudowy służącej spójności oraz terytoriom Europy (zwane dalej "REACT-EU") w celu zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. Działania mogą obejmować inwestycje w obszarze włączenia społecznego, zdrowia, edukacji, zatrudnienia, mieszkalnictwa i opieki nad dziećmi, w tym inwestycje w infrastrukturę, rewitalizację zdegradowanych obszarów miejskich, działania w celu ograniczenia przestrzennej i edukacyjnej izolacji migrantów, a także rozpoczęcie działalności gospodarczej. Państwa członkowskie mogą przekierować pozostałe zasoby w ramach swoich programów na działania mające sprostać tym wyzwaniom migracyjnym. Ponadto do dostarczania żywności i podstawowej pomocy materialnej ofiarom agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej, w tym obywatelom państw trzecich, może być wykorzystywany Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (zwany dalej "FEAD").
(3) O ile w przypadku dodatkowych zasobów udostępnionych w ramach REACT-EU można już korzystać z szeregu mechanizmów elastyczności wdrażania, konieczne jest jednak zwiększenie elastyczności, jeżeli chodzi o korzystanie z zasobów EFRR, EFS i FEAD należących do wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. Ze względu na pilną potrzebę sprostania wyzwaniom migracyjnym wynikającym z agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie, wydatki na operacje mające na celu sprostanie tym wyzwaniom powinny być kwalifikowalne od daty rozpoczęcia tej agresji zbrojnej. Należy ponadto zwiększyć elastyczność wykorzystywania EFRR i EFS w odniesieniu do takich operacji, tak aby można było szybko wykorzystać dostępne środki finansowe w ramach programów, o ile dana operacja jest zgodna z programem operacyjnym, w razie potrzeby zmienionym. Elastyczność ta powinna być dodatkowym narzędziem oprócz istniejących już możliwości uzupełniającego finansowania operacji. Należy uprościć też wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie danych dotyczących uczestników tych operacji.
(4) Aby osoby potrzebujące wsparcia mogły niezwłocznie skorzystać z pomocy w ramach FEAD, należy umożliwić państwom członkowskim zmianę pewnych elementów programów operacyjnych wspieranych przez FEAD bez konieczności przyjmowania decyzji Komisji.
(5) Wsparcie w ramach polityki spójności powinno mieć charakter uzupełniający, w szczególności w odniesieniu do działań finansowanych z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, aby zmaksymalizować oddziaływanie dostępnego finansowania.
(6) Państwa członkowskie zostały w sposób bezprecedensowy dotknięte skutkami pandemii COVID-19. Pandemia ta wywarła ogólnie ogromną presję na budżety państw członkowskich ze względu na nagły i znaczący wzrost inwestycji publicznych potrzebnych w systemach ochrony zdrowia tych państw i w innych sektorach ich gospodarek. Nastąpiło również ryzyko zakłócenia wsparcia udzielanego osobom najbardziej potrzebującym. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymagało użycia szczególnych środków.
(7) W odpowiedzi na epidemię COVID-19 zmieniono rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 3 i (UE) nr 1303/2013 4 w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/460 5 w celu zapewnienia większej elastyczności we wdrażaniu programów wspieranych przez EFRR, EFS i Fundusz Spójności (zwanych dalej "funduszami"), a także z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. Jednak z uwagi na fakt, iż poważne negatywne skutki tego kryzysu dla gospodarek i społeczeństw Unii uległy dalszemu pogorszeniu, oba rozporządzenia zostały ponownie zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/558 6 .
Ponadto, aby złagodzić skutki kryzysu związanego z COVID-19 dla osób najbardziej potrzebujących, zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 7 w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/559 8 , aby wprowadzić szczególne środki dla FEAD w celu reagowania na epidemię COVID-19. Te zmiany zapewniły nadzwyczajną dodatkową elastyczność pozwalającą państwom członkowskim na skupienie się na niezbędnej reakcji na bezprecedensowy kryzys poprzez zwiększenie możliwości mobilizacji niewykorzystanych środków wsparcia z funduszy oraz uproszczenie wymogów proceduralnych związanych z wdrażaniem programów, aby umożliwić szybką reakcję na kryzys. Kolejna zmiana rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, wprowadzona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2221 9 , udostępniła znaczne dodatkowe zasoby jako REACT-EU w celu zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność.
W ramach tego samego pakietu zmieniono również rozporządzenie (UE) nr 223/2014 w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/177 10 , aby umożliwić państwom członkowskim uruchomienie tych dodatkowych zasobów na rzecz osób najbardziej potrzebujących w kontekście wdrażania FEAD.
(8) Elastyczność i dodatkowe zasoby zapewnione w odniesieniu do okresu programowania 2014-2020 pomogły państwom członkowskim w ich reakcji na kryzys i działaniach na rzecz odbudowy, jednak pojawienie się nowych wariantów koronawirusa, w szczególności wariantu omikron, jak również powszechne zaostrzenie ograniczeń w ostatnim kwartale 2021 r. nadal wywierały poważny negatywny wpływ na gospodarki i społeczeństwa państw członkowskich oraz utrudniały normalne wprowadzanie programów polityki spójności i programów wspieranych przez FEAD. Niedawna agresja zbrojna Federacji Rosyjskiej oraz spowodowane nią przepływy migracyjne spotęgowały te skutki i ryzyko, jeszcze bardziej hamując odbudowę gospodarki Unii. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2020/558 należy zatem umożliwić wyjątkowe przedłużenie jednego ze środków wprowadzonych tym rozporządzeniem, a mianowicie możliwości ubiegania się o zastosowanie stopy dofinansowania w wysokości 100 % wprowadzonej w odniesieniu do roku obrachunkowego 2020/2021 również w odniesieniu do kolejnego roku obrachunkowego.
(9) Mając na celu złagodzenie obciążenia budżetów publicznych, które wynika z konieczności odpowiedzi na obecny kryzys, przyspieszenie wdrażania programów i umożliwienie koniecznych inwestycji w celu odbudowy regionów, państwom członkowskim należy zatem wyjątkowo umożliwić ubieganie się o zastosowanie stopy dofinansowania w wysokości 100 % w programie wspieranym przez EFRR, EFS, Fundusz Spójności lub FEAD również w odniesieniu do roku obrachunkowego 2021/2022.
(10) Aby przestrzegać pułapów płatności na 2022 r. i 2023 r. określonych w wieloletnich ramach finansowych, w odniesieniu do tych lat należy ustanowić pułap dla płatności wynikających z zastosowania stopy dofinansowania w wysokości 100 % w ramach EFRR, Funduszu Spójności lub EFS. Płatności, których Komisja nie może dokonać wskutek zastosowania tych pułapów, powinny być przez nią zrealizowane w najwcześniejszym możliwym terminie, z zastrzeżeniem dostępności finansowania, w ramach zatwierdzenia zestawienia wydatków albo w drodze kolejnych płatności. Takie odroczenie płatności nie powinno mieć wpływu na zatwierdzenie zestawienia wydatków ani pociągać za sobą żadnych innych skutków.
(11) Zważywszy, że zastosowanie stopy dofinansowania w wysokości 100 % nie wpłynie znacząco na samą treść programów operacyjnych, należy umożliwić jego szybkie wdrożenie bez konieczności przyjęcia przez Komisję decyzji przyjmującej wprowadzone przez państwa członkowskie zmiany w tabelach finansowych programu operacyjnego. Jednakże przed złożeniem ostatecznego wniosku o płatność za dany rok obrachunkowy państwa członkowskie powinno powiadomić o zmienionych tabelach finansowych. Możliwych późniejszych zmian, w tym zmian wartości wskaźników, można dokonywać przy okazji późniejszej zmiany programu po zakończeniu roku obrachunkowego.
(12) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia - a mianowicie wprowadzenie środków elastyczności w odniesieniu do zapewniania wsparcia z funduszy - nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki proponowanych działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz (UE) nr 223/2014.
(14) Z uwagi na pilną potrzebę sprostania wyzwaniom migracyjnym wynikającym z niedawnej agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej oraz trwający kryzys w dziedzinie zdrowia publicznego spowodowany pandemią COVID-19, należy zastosować wyjątek od terminu ośmiu tygodni, przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(15) Z uwagi na konieczność umożliwienia państwom członkowskim terminowej zmiany swych programów, tak aby mogły skorzystać ze stopy dofinansowania w wysokości 100 % w roku obrachunkowym 2021/2022, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodnicząca |
R. METSOLA | C. BEAUNE |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.109.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2022/562 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i (UE) nr 223/2014 w odniesieniu do działań polityki spójności na rzecz uchodźców w Europie (CARE) |
Data aktu: | 06/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/04/2022 |
Data wejścia w życie: | 09/04/2022 |