Decyzja 2022/568 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu

DECYZJA RADY (UE) 2022/568
z dnia 4 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony 1  (zwana dalej "Umową") została podpisana przez Unię i jej państwa członkowskie w dniu 10 czerwca 2016 r. Umowę stosuje się tymczasowo od dnia 10 października 2016 r. między Unią i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Botswaną, Lesotho, Namibią, Eswatini i Republiką Południowej Afryki, z drugiej strony, oraz od dnia 4 lutego 2018 r. między Unią i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Mozambikiem, z drugiej strony.

(2) Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu został ustanowiony na mocy art. 50 ust. 1 Umowy.

(3) Zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. f) Umowy Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przyjmuje swój własny regulamin wewnętrzny.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu, ponieważ decyzja w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego będzie miała skutki prawne dla Unii.

(5) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego powinno być oparte na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy art. 50 Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego, oparte jest na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 4 kwietnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
R. BACHELOT-NARQUIN

Projekt

DECYZJA nr [...] KOMITETU SPECJALNEGO DS. CELNYCH I UŁATWIEŃ W HANDLU

z dnia ...

w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

KOMITET SPECJALNY DS. CELNYCH I UŁATWIEŃ W HANDLU

uwzględniając Umowę o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony (zwaną dalej "Umową"), podpisaną w Kasane w dniu 10 czerwca 2016 r., a w szczególności jej art. 50 ust. 2 lit. f),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Ustanawia się regulamin wewnętrzny Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu w brzmieniu określonym w załączniku.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem ... r.

Sporządzono w ...

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU SPECJALNEGO DS. CELNYCH I UŁATWIEŃ W HANDLU

ROZDZIAŁ  I

ORGANIZACJA

Artykuł  1

Skład i przewodniczący

1. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowiony na mocy art. 50 Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony (zwanej dalej "Umową"), wykonuje swoje obowiązki zgodnie z art. 50 Umowy.
2. 
Odniesienie do "Stron" w niniejszym regulaminie wewnętrznym jest zgodne z definicją zawartą w art. 104 Umowy.
3. 
Zgodnie z art. 50 ust. 1 Umowy Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu składa się z przedstawicieli Stron.
4. 
Zgodnie z art. 50 ust. 4 Umowy Komitetowi Specjalnemu ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przewodniczą na zmianę urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik państw SADC UPG. Pierwszemu posiedzeniu Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przewodniczą wspólnie urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik państw SADC UPG.
5. 
Pierwsza kadencja rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia Komitet Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu, a kończy się w dniu 31 grudnia tego samego roku.
Artykuł  2

Posiedzenia

1. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu zbiera się raz w roku lub na wniosek jednej ze Stron. Posiedzenia odbywają się naprzemiennie w Brukseli i na terytorium jednego z państw SADC UPG, o ile Strony nie postanowią inaczej.
2. 
O ile Strony nie postanowią inaczej, posiedzenia Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu zwołuje Strona przewodnicząca, po konsultacji z drugą Stroną.
Artykuł  3

Obserwatorzy

Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu może podjąć decyzję o doraźnym zaproszeniu obserwatorów i określić, które punkty porządku obrad będą omawiane w ich obecności.

Artykuł  4

Sekretariat

1. 
Strona będąca gospodarzem posiedzenia Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu pełni funkcję Sekretariatu.
2. 
Jeżeli posiedzenie odbywa się z użyciem elektronicznych środków łączności, funkcję Sekretariatu pełni Strona przewodnicząca.

ROZDZIAŁ  II

ZASADY DZIAŁANIA

Artykuł  5

Dokumenty

Jeżeli obrady Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu prowadzone są w oparciu o dokumenty pisemne, dokumenty takie są numerowane i przekazywane przez Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu jako dokumenty Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu.

Artykuł  6

Powiadomienie o posiedzeniu i porządek obrad posiedzenia

1. 
Sekretariat powiadamia Strony o zwołaniu posiedzenia i zwraca się o zgłoszenie punktów do porządku obrad najpóźniej w terminie 30 dni przed posiedzeniem. W przypadku konieczności rozpatrzenia pilnych kwestii lub nieprzewidzianych okoliczności posiedzenie można zwołać w trybie przyspieszonym.
2. 
Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu sporządza wstępny porządek obrad każdego posiedzenia. Sekretariat przekazuje go przewodniczącemu i członkom Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
3. 
Wstępny porządek obrad obejmuje punkty, które Strony zgłosiły Sekretariatowi Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu w celu wprowadzenia do porządku obrad.
4. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przyjmuje porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Za zgodą Stron w porządku obrad można umieścić punkty, które nie znajdowały się we wstępnym porządku obrad.
5. 
Przewodniczący Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu może, w porozumieniu ze wszystkimi Stronami, zaprosić ekspertów do uczestnictwa w posiedzeniach w celu uzyskania informacji na konkretne tematy.
Artykuł  7

Sprawozdanie z posiedzenia

O ile Strony nie postanowią inaczej, Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu sporządza sprawozdanie z każdego posiedzenia, które przyjmuje się na końcu każdego posiedzenia.

Artykuł  8

Decyzje i zalecenia

1. 
Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu przyjmuje w drodze konsensusu decyzje lub zalecenia w przypadkach określonych w Umowie lub w przypadku gdy takie uprawnienie zostało mu przekazane przez Wspólną Radę lub Komitet ds. Handlu i Rozwoju.
2. 
W przypadku gdy Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu jest uprawniony na mocy Umowy do przyjmowania decyzji lub zaleceń lub w przypadku gdy takie uprawnienie zostało mu przekazane przez Wspólną Radę lub Komitet ds. Handlu i Rozwoju, akty takie noszą odpowiednio nazwy "decyzja" lub "zalecenie" w sprawozdaniu z posiedzenia. Sekretariat Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu nadaje każdej zatwierdzonej decyzji lub zaleceniu numer porządkowy, podaje datę ich przyjęcia oraz opis ich przedmiotu. Każda decyzja lub zalecenie wskazuje datę swojego wejścia w życie.
3. 
Jeżeli państwo SADC UPG nie mogło uczestniczyć w posiedzeniu, decyzje lub zalecenia przyjęte na tym posiedzeniu są mu przekazywane przez Sekretariat. Państwo SADC UPG udziela pisemnej odpowiedzi w terminie 10 dni kalendarzowych od daty wysłania decyzji lub zaleceń, wskazując, z którymi decyzjami lub zaleceniami się nie zgadza, oraz podając uzasadnienie. W przypadku braku takiej pisemnej odpowiedzi w terminie 10 dni kalendarzowych decyzje lub zalecenia uważa się za przyjęte. W przypadku gdy państwo SADC UPG, które nie uczestniczyło w posiedzeniu, nie zgadza się z decyzjami lub zaleceniami, zastosowanie ma procedura określona w ust. 4.
4. 
W okresie pomiędzy posiedzeniami Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu może przyjmować decyzje lub zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli obie Strony wyrażą na to zgodę. Procedura pisemna polega na wymianie not między przedstawicielami Stron.
5. 
Decyzje i zalecenia przyjęte przez Komitet Specjalny ds. Celnych i Ułatwień w Handlu są uwierzytelniane przez sporządzenie autentycznego egzemplarza podpisanego przez przedstawiciela Unii Europejskiej i przedstawiciela państw SADC UPG.
Artykuł  9

Jawność

1. 
Posiedzenia Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu są niejawne, o ile nie postanowiono inaczej.
2. 
Każda Strona może podjąć decyzję o publikacji decyzji i zaleceń Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  10

Wydatki

1. 
Każda Strona pokrywa wszelkie poniesione przez siebie wydatki związane z uczestnictwem w posiedzeniach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu, zarówno dotyczące kosztów personelu, podróży i pobytu, jak i opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.
2. 
Wydatki związane z organizacją posiedzeń, tłumaczeniami ustnymi oraz powielaniem dokumentów ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  11

Zmiany w regulaminie wewnętrznym

Niniejszy regulamin wewnętrzny może zostać zmieniony jedynie na piśmie decyzją Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu zgodnie z art. 8.

1 Dz.U. L 250 z 16.9.2016, s. 3.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.109.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/568 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu ustanowionego na mocy Umowy o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwami SADC UPG, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Specjalnego ds. Celnych i Ułatwień w Handlu
Data aktu: 04/04/2022
Data ogłoszenia: 08/04/2022