Rozporządzenie wykonawcze 2022/91 określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/91
z dnia 21 stycznia 2022 r.
określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów obniżki opłat, o których mowa w art. 8 ust. 4 dyrektywy (UE) 2019/883, należy stosować kryteria określone w załączniku.

(2) Kryteria określone w sekcji 1 załącznika odzwierciedlają niezbędne wysiłki na rzecz ograniczenia ilości odpadów. W związku z tym powinny być one obowiązkowe.

(3) Dodatkowe kryteria określone w sekcji 2 załącznika można stosować w celu zachęcenia do wykorzystania konkretnych praktyk i sprzętu, które mogą być również przydatne do ograniczenia ilości odpadów. W związku z tym kryteria te powinny być nieobowiązkowe.

(4) W celu zapewnienia jednolitych warunków stosowania obniżki opłat określonej w art. 8 ust. 5 dyrektywy (UE) 2019/883 konieczne jest, by państwa członkowskie stosowały zharmonizowaną metodykę. Akty wykonawcze przyjmowane zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/883 powinny zatem mieć formę rozporządzeń wykonawczych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Kryteria określone w sekcji 1 załącznika są uwzględniane przez organy zarządzające portowymi urządzeniami do odbioru odpadów lub organy portowe przy obliczaniu obniżki opłat zgodnie z art. 8 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) dyrektywy (UE) 2019/883.
2. 
Kryteria określone w sekcji 2 załącznika mogą być uwzględniane przez organy zarządzające portowymi urządzeniami do odbioru odpadów lub organy portowe przy obliczaniu obniżki opłat zgodnie z art. 8 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) dyrektywy (UE) 2019/883.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

SEKCJA  1

Wykaz obowiązkowych kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 1

Kryteria Powiązane elementy Powiązany załącznik do konwencji MARPOL Możliwe środki weryfikacji (1)
Segregacja na statku zgodnie z rezolucją MEPC.295(71) i zapewnienie

odprowadzania do odpowiednich portowych urządzeń do odbioru odpadów, które są zgodne z art. 4 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/883.

Eksploatacja i zarządzanie Załącznik V Zielona Nagroda (ang. Green Award), norma ISO 21070, Błękitny Anioł, Green Marine, pokwitowanie

odprowadzenia odpadów, przeznaczony dla statków plan gospodarowania odpadami zatwierdzony przez

towarzystwo klasyfikacyjne statków, norma ISO 14001 System zarządzania środowiskowego.

Zrównoważona środowiskowo polityka zakupów (ograniczenie ilości

materiałów opakowaniowych, np. dzięki opakowaniom zbiorczym i unikaniu tworzyw sztucznych jednorazowego użytku)

Zarządzanie Załącznik V Zielona Nagroda, norma ISO 21070, Błękitny Anioł, Green Marine, przeznaczony dla statków plan gospodarowania odpadami

zatwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne statków, norma ISO 14001 System zarządzania

środowiskowego.

(1) Można zaakceptować dodatkowe systemy, za pomocą których można wykazać, że statki spełniają kryteria.

SEKCJA  2

Wykaz nieobowiązkowych kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 2

Kryteria Powiązane elementy Powiązany załącznik do konwencji MARPOL Możliwe środki weryfikacji (1)
Wykorzystanie paliw alternatywnych (2) i innych źródeł energii podczas rejsu do portu zawinięcia lub podczas postoju w porcie (np. energia elektryczna pobierana z lądu, wiatr, energia słoneczna) Projekt, technologia i eksploatacja statku Załącznik I Zielona Nagroda, dokument dostawy paliwa, książka zapisów olejowych, świadectwo klasy lub świadectwo ustawowe, plan zarządzania

efektywnością energetyczną statku (SEEMP).

Stosowanie systemu białej skrzynki (ang. White Box System) < 5ppm (w celu kontrolowania i monitorowania zrzutów wody zęzowej ze statku) Technologia i eksploatacja Załącznik I Świadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu
Separator wody zaolejonej(OWS) < 5 ppm Technologia i eksploatacja Załącznik I Świadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu, Zielona Nagroda, wskaźnik ekologiczności transportu morskiego (CSI), Green Marine, Błękitny Anioł
OWS < 5 ppm + system alarmowy oraz automatyczne urządzenie zatrzymujące dla statków < 10 0°0 GT Technologia i eksploatacja Załącznik I Świadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu, Zielona Nagroda, CSI, Green Marine, Błękitny Anioł
Statek nie wykorzystuje do zrzutów urządzeń filtrujących olej, lecz oddziela całą wodę zęzową i osady, a następnie odprowadza je do portowych urządzeń do odbioru odpadów. Eksploatacja Załącznik I Książka zapisów olejowych,

pokwitowania za odprowadzone odpady

System oczyszczania ścieków zgodny z rezolucją Międzynarodowej

Organizacji Morskiej MEPC.227(64) dla wszystkich statków, z wyjątkiem statków pasażerskich w czasie eksploatacji na obszarach specjalnych objętych załącznikiem IV do konwencji MARPOL

Technologia, eksploatacja i zarządzanie Załącznik IV Deklaracja zgodności UE zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE (3) lub świadectwo klasy. Ponadto regularna weryfikacja eksploatacyjna przeprowadzana przez niezależnego weryfikatora.
Statek nie dokonuje zrzutów ścieków do morza i odprowadza wszystkie nieoczyszczone lub oczyszczone ścieki lub osady ściekowe do portowych urządzeń do odbioru odpadów Eksploatacja Załącznik IV Pokwitowania za odprowadzone odpady
Ponowne użycie i recykling na statku Eksploatacja i zarządzanie Załącznik V Norma ISO 21070, Green Marine, norma

ISO 14001 System zarządzania środowiskowego.

(1) Można zaakceptować dodatkowe systemy, za pomocą których można wykazać, że statki spełniają kryteria.

(2) Zdefiniowane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1).

(3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 146).

1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 116.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.15.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/91 określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883
Data aktu: 21/01/2022
Data ogłoszenia: 24/01/2022
Data wejścia w życie: 13/02/2022