uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 1 , w szczególności jego art. 8a ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 kierowcy transportu drogowego muszą korzystać z dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku. Niektóre z tych okresów odpoczynku są często spędzane w drodze, szczególnie w przypadku, gdy kierowcy wykonują międzynarodowe operacje transportowe na długich dystansach. Dlatego niezwykle ważne jest, aby kierowcy mieli dostęp do parkingów, na których mogą bezpiecznie odpocząć, a także do odpowiednich obiektów umożliwiających im dostęp do potrzebnych usług.
(2) W art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 określono wykaz wymogów, które muszą spełniać parkingi dostępne dla kierowców wykonujących drogowe przewozy rzeczy i osób, aby uzyskać certyfikat bezpiecznych i chronionych parkingów, w odniesieniu do poziomu usług i bezpieczeństwa takich obszarów.
(3) W badaniu Komisji z 2019 r. na temat bezpiecznych i chronionych parkingów w Unii 2 uznano, że występuje znaczny niedobór takich obiektów. Przedstawiono w nim również pewne propozycje, w tym odnoszące się do norm dotyczących bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur certyfikacji.
(4) Biorąc pod uwagę obecny niedobór bezpiecznych i chronionych parkingów w Unii, należy zachęcać na szczeblu unijnym do tworzenia takich obiektów, aby zapewnić kierowcom transportu drogowego dostęp do nich podczas postojów na drogach Unii.
(5) Aby stymulować rozwój bezpiecznych i chronionych parkingów, konieczne jest opracowanie wspólnych ram na szczeblu unijnym, aby zapewnić sektorowi dostęp do jasnych i zharmonizowanych informacji na temat bezpiecznych i chronionych parkingów w całej Unii.
(6) W celu poprawy warunków pracy kierowców transportu drogowego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, na wszystkich bezpiecznych i chronionych parkingach, niezależnie od poziomu ich ochrony, powinien być dostępny minimalny wspólny poziom bezpieczeństwa.
(7) W związku z rosnącą liczbą incydentów dotyczących przestępczości związanej z ładunkami, których ofiarami padają kierowcy transportu drogowego, należy zwiększyć bezpieczeństwo kierowców transportu drogowego, aby zapewnić im odpoczynek bez stresu i zapobiec kumulacji zmęczenia. Zapewnienie kierowcom dobrych warunków odpoczynku na bezpiecznych i chronionych parkingach ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia ryzyka wypadków spowodowanych zmęczeniem.
(8) Bezpieczne i chronione parkingi są niezbędne dla kierowców i przedsiębiorstw transportowych w celu ochrony ich ładunków przed przestępczością związaną z ładunkami. Ze względu na różnorodność przedsiębiorstw i przewożonych towarów przewoźnicy i kierowcy mogą potrzebować parkingów o różnych poziomach bezpieczeństwa, w zależności od przewożonych towarów. Normy unijne powinny zatem uwzględniać poszczególne rodzaje przedsiębiorstw, a parkingi powinny zapewniać różne minimalne poziomy bezpieczeństwa.
(9) Bezpieczeństwo parkingów należy osiągnąć poprzez zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i procedur bezpieczeństwa na ich granicach, na samym parkingu oraz w punktach wjazdu i wyjazdu. Powinny również istnieć procedury dla personelu zapewniające przyjęcie środków zapobiegania ryzyku oraz łagodzące skutki zdarzeń w przypadku ich wystąpienia.
(10) Aby zapewnić przejrzystość i pewność użytkownikom bezpiecznych i chronionych parkingów, parkingi powinny być certyfikowane przez niezależną jednostkę certyfikującą, zgodnie z procedurami określonymi na szczeblu Unii. Procedury certyfikacji dotyczące audytów, ponownych audytów i niezapowiedzianych audytów bezpiecznych i chronionych parkingów powinny być jasno określone, aby zagwarantować, że operatorzy parkingów wiedzą, jak ubiegać się o certyfikację lub ponowną certyfikację. Należy również zapewnić stosowanie odpowiednich procedur w przypadku stwierdzenia, że bezpieczny i chroniony parking nie spełnia już poziomu usług lub bezpieczeństwa, na który został certyfikowany.
(11) Użytkownicy bezpiecznych i chronionych parkingów powinni mieć dostęp do mechanizmów rozpatrywania skarg w celu zgłaszania przypadków nieprzestrzegania przepisów.
(12) Jednostki certyfikujące powinny mieć możliwość wydawania operatorom certyfikatów audytu oraz przekazywania tych informacji Komisji, tak aby na odpowiedniej oficjalnej stronie internetowej był zawsze aktualny wykaz bezpiecznych i chronionych parkingów.
(13) Aby uwzględnić szybki rozwój technologii cyfrowych i stale poprawiać warunki pracy kierowców, Komisja powinna ocenić zasadność dokonania przeglądu zharmonizowanych norm i procedur certyfikacji nie później niż cztery lata po przyjęciu niniejszego aktu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.170.27 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1012 uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustanowienia norm zawierających szczegółowe wymogi dotyczące poziomu usług i bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur ich certyfikacji |
Data aktu: | 07/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/06/2022 |
Data wejścia w życie: | 18/07/2022 |