uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, w szczególności art. 4 protokołu 3 do niego dotyczącego definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej,
(1) Art. 28 Układu eurośródziemnomorskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, (zwanego dalej "Układem") odnosi się do protokołu 3 do niego dotyczącego definicji pojęcia "produktów pochodzących" i metod współpracy administracyjnej (zwanego dalej "Protokołem 3"), który określa reguły pochodzenia.
(2) Art. 4 Protokołu 3 stanowi, że Rada Stowarzyszenia ustanowiona w art. 89 Układu może zadecydować o wprowadzeniu zmian do Protokołu 3.
(3) W następstwie przyjęcia decyzji Rady (UE) 2020/2067 1 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Stowarzyszenia w odniesieniu do zmiany Układu w drodze zastąpienia Protokołu nr 3, Rada Stowarzyszenia przyjęła dezycję nr 1/2021 2 o zastąpieniu Protokołu 3 nowym tekstem.
(4) Protokół 3 zawiera z jednej strony dynamiczne odesłanie do Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemno- morskich preferencyjnych reguł pochodzenia 3 (zwanej dalej "Konwencją paneurośródziemnomorską"), dzięki któremu Konwencja paneurośródziemnomorska ma zastosowanie w stosunkach między Unią a Jordanią, a z drugiej strony zawiera reguły przejściowe mające zastosowanie od dnia 1 września 2021 r. jako alternatywny zestaw reguł pochodzenia w stosunku do reguł pochodzenia określonych w obecnej Konwencji paneurośródziemnomorskiej.
(5) W ramach wsparcia Unii dla Jordanii w kontekście kryzysu uchodźczego w Syrii, w lipcu 2016 r. Unia i Jordania uzgodniły tymczasowe złagodzenie reguł pochodzenia mających zastosowanie do wywozu produktów jordańskich do Unii na podstawie Układu.
(6) W związku z tym Komitet Stowarzyszenia UE-Jordania przyjął decyzję nr 1/2016 4 zmieniającą postanowienia Protokołu 3 dotyczące definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz uzupełniającą wykaz procesów obróbki lub przetwarzania, którym należy poddać materiały niepochodzące, aby niektóre kategorie produktów, wytworzone na terytorium Jordanii i związane z tworzeniem miejsc pracy dla uchodźców syryjskich i Jordańczyków, mogły uzyskać status pochodzenia.
(7) W grudniu 2017 r. Jordania przedstawiła pierwsze sprawozdanie roczne z wdrażania systemu reguł pochodzenia ustanowionego dezyzją nr 1/2016 i złożyła szereg wniosków o dalsze złagodzenie tego systemu. W grudniu 2018 r., po przeanalizowaniu wniosków Jordanii, Rada, w imieniu Unii, uznała je za uzasadnione i zgodziła się na dalsze złagodzenie niektórych wymogów systemu reguł pochodzenia, na przykład poprzez odejście od wymogu dotyczącego strefy, poprzez ustanowienie wymogu aby dla każdego zakładu produkcyjnego 15 % całkowitej siły roboczej stanowili Syryjczycy i poprzez przedłużenie okresu obowiązywania systemu do dnia 31 grudnia 2030 r.
(8) Komitet Stowarzyszenia UE-Jordania przyjął decyzję nr 1/2018 5 zmieniającą postanowienia Protokołu 3 poprzez dalsze złagodzenie systemu reguł pochodzenia i przedłużenie okresu obowiązywania systemu ustanowionego decyzją nr 1/2016 do dnia 31 grudnia 2030 r. Decyzja nr 1/2018 weszła w życie z dniem 4 grudnia 2018 r.
(9) Decyzja nr 1/2021 nie utrzymuje wprowadzonych decyzjami nr 1/2016 i nr 1/2018 środków stanowiących odstępstwo dotyczących tymczasowego złagodzenia reguł pochodzenia mających zastosowanie do wywozu produktów jordańskich do Unii na podstawie Układu.
(10) Aby zapewnić dalsze stosowanie decyzji nr 1/2016 i decyzji nr 1/2018, konieczne jest powiązanie tych decyzji z regułami przejściowymi, które mają zastosowanie od dnia 1 września 2021 r.
(11) Zmiana Protokołu 3 jest konieczna w celu utrzymania systemu reguł pochodzenia ustanowionych decyzją nr 1/2016 poprzez powiązanie ich z regułami przejściowymi określonymi w Protokole 3, ostatnio zmienionym decyzją nr 1/2021.
(12) Należy zatem zmienić Protokół 3 przez dodanie dodatku B zawierającego dodatkowy wykaz procesów obróbki lub przetwarzania, którym należy poddać materiały niepochodzące, aby wytworzony w Jordanii produkt uzyskał status pochodzenia.
(13) Stosowaniu dodatku B do Protokołu 3 powinny towarzyszyć odpowiednie obowiązki w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Ponadto powinna istnieć możliwość zawieszenia stosowania dodatku B do Protokołu 3, jeżeli warunki jego stosowania nie są już spełniane lub jeżeli spełnione będą warunki wprowadzenia środków ochronnych.
(14) Aby zapewnić ciągłość stosowania decyzji nr 1/2016 i decyzji nr 1/2018, w tym przewidzianych w nich odstępstw, a tym samym umożliwić upoważnionym eksporterom uniknięcie na podstawie decyzji nr 1/2016 ponoszenia strat gospodarczych, niniejsza decyzja powinna być stosowana z mocą wsteczną od dnia 1 września 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.232.37 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1/2022 (2022/1476) w sprawie zmiany Protokołu 3 do Układu eurośródziemnomorskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, dotyczącego definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej |
Data aktu: | 15/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/09/2022 |
Data wejścia w życie: | 15/03/2022, 01/09/2021 |