uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 8,
(1) W dyrektywie (UE) 2018/2001 określono nowe kryteria zrównoważonego rozwoju dotyczące biomasy leśnej wykorzystywanej do produkcji energii, aby tak pozyskiwana energia była zaliczana na poczet osiągnięcia europejskich celów i wkładów krajowych, stanowiła element obowiązków stosowania energii odnawialnej, wynikających z art. 23 i 25, oraz aby kwalifikowała się do objęcia wsparciem publicznym. Ponadto zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001, opracowując systemy wsparcia na rzecz odnawialnych źródeł energii, państwa członkowskie powinny rozważyć dostępną zrównoważoną podaż biomasy i należycie uwzględnić zasady gospodarki o obiegu zamkniętym i zasady hierarchii postępowania z odpadami określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 , aby uniknąć niepotrzebnych zakłóceń na rynkach surowców.
(2) W tym kontekście biomasę leśną wykorzystywaną do produkcji energii uznaje się za zrównoważoną, jeżeli spełnia ona kryteria zrównoważonego rozwoju określone w art. 29 ust. 6 i 7 dyrektywy (UE) 2018/2001, które dotyczą odpowiednio pozyskiwania biomasy leśnej oraz emisji pochodzących z użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa ("LULUCF").
(3) Aby zapewnić spójność między celami dyrektywy (UE) 2018/2001 a unijnymi przepisami z zakresu ochrony środowiska oraz solidne i jednolite wdrożenie przez państwa członkowskie i podmioty gospodarcze nowych kryteriów zrównoważonego rozwoju dotyczących biomasy leśnej, w dyrektywie (UE) 2018/2001 określono wymóg, zgodnie z którym Komisja musi przyjąć akty wykonawcze ustanawiające operacyjne wytyczne dotyczące dowodów do celów wykazania zgodności z tymi kryteriami.
(4) Aby zminimalizować ryzyko stosowania biomasy leśnej niezgodnej z kryteriami zrównoważonego pozyskiwania, podmioty gospodarcze powinny przeprowadzać ocenę opartą na analizie ryzyka, na podstawie istniejących przepisów dotyczących zrównoważonej gospodarki leśnej, w tym systemów monitorowania i egzekwowania istniejących przepisów, obowiązujących w kraju pochodzenia biomasy leśnej. W tym celu pozyskana biomasa leśna powinna podlegać krajowym lub regionalnym przepisom ustawowym i wykonawczym, które spełniają kryteria pozyskiwania określone w art. 29 ust. 6 lit. a) dyrektywy (UE) 2018/2001. Podmioty gospodarcze powinny również ocenić, czy funkcjonują systemy monitorowania i egzekwowania istniejących przepisów, oraz czy nie istnieją dowody znacznego braku egzekwowania stosownych przepisów krajowych lub regionalnych. W tym celu podmioty gospodarcze powinny skorzystać ze sporządzonych przez Komisję Europejską 3 , międzynarodowe lub krajowe organizacje rządowe ocen prawnych i sprawozdań, które obejmują również informacje otrzymane od organizacji pozarządowych i organizacji ekspertów naukowych w dziedzinie leśnictwa. Ocena oparta na analizie ryzyka powinna również uwzględniać wszelkie stosowne toczące się postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wszczęte przez Komisję, które znajdują odzwierciedlenie w publicznie dostępnej bazie danych dotyczących naruszeń prawa UE, oraz traktować wszelkie istotne orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego jako dowód braku egzekwowania przepisów.
(5) Jeżeli nie ma dowodów na zgodność na poziomie krajowym z co najmniej jednym z kryteriów pozyskiwania określonych w art. 29 ust. 6 lit. a) dyrektywy (UE) 2018/2001, należy uznać, że dana biomasa leśna stanowi biomasę wysokiego ryzyka. W takich przypadkach podmioty gospodarcze powinny przedstawić bardziej szczegółowe dowody na to, że kryteria pozyskiwania określone w art. 29 ust. 6 lit. b) dyrektywy (UE) 2018/2001 są spełnione za sprawą systemów zarządzania na poziomie obszaru pozyskiwania. W tym względzie należy określić dowody potwierdzające zrównoważoność - które powinny zostać przedstawione przez podmioty gospodarcze w ramach systemów zarządzania na poziomie leśnego obszaru pozyskiwania - o wyższym poziomie szczegółowości w porównaniu z dowodami wymaganymi w ramach oceny zgodności na poziomie krajowym i regionalnym. Zapewni to skuteczne spełnienie kryteriów pozyskiwania, w szczególności kryteriów dotyczących regeneracji lasu, ochrony obszarów chronionych, zminimalizowania wpływu pozyskiwania na jakość gleby i różnorodność biologiczną, a także utrzymania lub poprawy długoterminowej zdolności produkcyjnej lasu.
(6) W celu zapewnienia prawidłowego uwzględniania emisji i pochłaniania substancji biogenicznych w związku z pozyskiwaniem biomasy leśnej taka biomasa musi spełniać kryteria LULUCF na poziomie krajowym. W szczególności państwo lub regionalna organizacja integracji gospodarczej pochodzenia biomasy leśnej powinny być stronami porozumienia paryskiego. Ponadto odpowiednie państwo lub odpowiednia regionalna organizacja integracji gospodarczej powinny wnieść ustalony na poziomie krajowym wkład (national determined contribution "NDC"), w kontekście porozumienia paryskiego, obejmujący emisje i pochłanianie z rolnictwa, leśnictwa i użytkowania gruntów, dzięki czemu zmiany w zasobach węgla powiązane z pozyskiwaniem biomasy są zaliczane na poczet zobowiązania danego państwa lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej do redukcji lub ograniczenia emisji gazów cieplarnianych zgodnego z NDC. Ewentualnie takie państwo lub taka organizacja powinny posiadać krajowe lub regionalne przepisy mające zastosowanie w obszarze pozyskiwania w celu ochrony i zwiększenia zasobów węgla i pochłaniaczy dwutlenku węgla. Ponadto należy zapewnić dowody, że zgłoszone emisje w sektorze LULUCF nie przewyższają pochłaniania, a poziom pochłaniaczy dwutlenku węgla w ekosystemach leśnych został utrzymany lub wzmocniony w stosownym okresie odniesienia.
(7) Jeżeli nie można wykazać zgodności z kryteriami LULUCF określonymi w art. 29 ust. 7 lit. a) dyrektywy (UE) 2018/2001, podmioty gospodarcze muszą przedstawić dodatkowe dowody na istnienie systemów zarządzania na poziomie obszaru pozyskiwania, dzięki którym długoterminowo utrzymany lub wzmocniony jest poziom zarówno zasobów węgla, jak i pochłaniaczy dwutlenku węgla w ekosystemach leśnych. Takie systemy powinny obejmować przynajmniej informacje pochodzące z wybiegającego w przyszłość planowania i okresowego monitorowania rozwoju leśnych zasobów węgla i pochłaniaczy dwutlenku węgla na poziomie leśnego obszaru pozyskiwania.
(8) Aby zapewnić solidną weryfikację nowych kryteriów zrównoważonego rozwoju dotyczących biomasy leśnej, informacje przedstawiane przez podmioty gospodarcze powinny być przejrzyste, dokładne, wiarygodne i zabezpieczone przed nadużyciami, a podmioty gospodarcze powinny móc polegać na wiarygodnych zasadach certyfikacji. Takie zasady powinny uwzględniać rolę dobrowolnych krajowych lub międzynarodowych systemów certyfikacji, uznanych przez Komisję, zgodnie z art. 30 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001.
(9) Aby zminimalizować obciążenie administracyjne, państwa członkowskie powinny ułatwiać pracę podmiotów gospodarczych udostępniając do celów planowania i monitorowania dane, w tym dane przestrzenne i wykazy.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw i Biopłynów i Paliw z Biomasy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.320.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/2448 ustanawiające operacyjne wytyczne dotyczące dowodów do celów wykazania zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju dotyczącymi biomasy leśnej i określonymi w art. 29 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 |
Data aktu: | 13/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 14/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 03/01/2023 |