uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/191 z dnia 16 lutego 2022 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 2 ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,
1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) 16 lutego 2022 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nie
których elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("produkt objęty postępowaniem").
(2) 23 maja 2022 r. Komisja zmieniła rozporządzenie pierwotne rozporządzeniem wykonawczym Komisji
(UE) 2022/807 3 .
(3) W pierwotnym dochodzeniu wobec producentów eksportujących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.
(4) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 22,1 % do 48,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby nałożono stawkę cła w wysokości 39,6 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto na przywóz produktu objętego postępowaniem wyprodukowanego przez przedsiębiorstwa w ChRL, które się nie zgłosiły lub nie współpracowały w dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 86,5 %.
(5) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego załącznik do tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby, czyli stawki cła w wysokości 39,6 %, w przypadku gdy taki nowy producent eksportujący w ChRL dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że:
a) nie dokonywał wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, to jest od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem");
b) nie jest powiązany z żadnym eksporterem lub producentem w ChRL, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym i który współpracował lub mógł współpracować w pierwotnym dochodzeniu oraz
c) faktycznie dokonywał wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stał się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu.
2. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO
(6) 27 lipca 2022 r. przedsiębiorstwo Ningbo Londex Industrial Co., Ltd. ("Londex" lub "wnioskodawca") przedłożyło
Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła wynoszącej 39,6 %, mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w ChRL, twierdząc, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT").
(7) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnia warunki NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego, Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT.
(8) Na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawca przekazał.
(9) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnia warunki NEPT. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawcę, zapoznała się z internetową bazą danych Orbis 4 i przeprowadziła zdalne kontrole krzyżowe z wnioskodawcą. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku wnioskodawcy przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia ewentualnych uwag. Przemysł Unii przedstawił uwagi dotyczące spełnienia przez wnioskodawcę warunku określonego w art. 2 lit. a) rozporządzenia pierwotnego.
3. ANALIZA WNIOSKU
(10) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, Komisja ustaliła, że wnioskodawca rzeczywiście nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w tym okresie. Londex zostało utworzone w grudniu 2005 r. i wywoziło od tej daty produkty inne niż produkt objęty postępowaniem. Wszystkie operacje wywozu w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem zostały zweryfikowane i nie znaleziono dowodów wskazujących na możliwy wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii. Dokładniej rzecz ujmując, księga sprzedaży przedsiębiorstwa nie zawierała żadnych transakcji wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Ponadto księgi Londex w tym okresie były zgodne ze sprawozdaniem finansowym przedsiębiorstwa. Dodatkowo nie istniały żadne dalsze dowody wskazujące, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii przed lipcem 2020 r., czyli przed końcem okresu objętego pierwotnym dochodzeniem.
(11) Przemysł Unii podkreślił w swoich wstępnych uwagach, że wnioskodawca był zaangażowany w działalność wywozową od momentu jego utworzenia w 2005 r. i ponieważ wnioskodawca wystąpił o wyłączenie wkrętów kotwiących do betonu w trakcie pierwotnego dochodzenia, prawdopodobne jest, że wnioskodawca dokonywał wywozu takich elementów złącznych w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Przemysł Unii nie przedstawił jednak żadnych dowodów na to, że Londex nie spełniało pierwszego warunku NEPT.
(12) Londex faktycznie złożyło wniosek o wyłączenie wkrętów kotwiących do betonu w trakcie pierwotnego dochodzenia. W sekcji 2.3.5 rozporządzenia pierwotnego oceniono wnioski o wyłączenie produktu, m.in. wkrętów kotwiących do betonu, i stwierdzono, że wkręty kotwiące do betonu są objęte zakresem produktu. Komisja uznała je za objęte definicją produktu, ponieważ mają one takie same właściwości fizyczne jak wkręty z łbami. Ustalono jednak, że przedsiębiorstwo Londex rozpoczęło wywóz wkrętów kotwiących do betonu do Unii dopiero po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.
(13) Komisja ustaliła, że przed okresem objętym pierwotnym dochodzeniem i w jego trakcie wnioskodawca dokonywał wywozu do Unii wyłącznie produktów innych niż produkt objęty postępowaniem, w tym kotew. Kotwy nie były jednak objęte definicją produktu przez cały okres pierwotnego dochodzenia. W zawiadomieniu wszczynającym pierwotne dochodzenie 5 zdefiniowano produkt objęty dochodzeniem jako "niektóre elementy złączne z żeliwa lub stali, inne niż ze stali nierdzewnej, tj. wkręty do drewna (z wyłączeniem wkrętów do podkładów), wkręty samogwintujące, pozostałe wkręty i śruby z łbami (nawet z nakrętkami lub podkładkami, ale z wyłączeniem wkrętów i śrub do mocowania kolejowych materiałów konstrukcyjnych) oraz podkładki". Kotwy z żeliwa lub stali, objęte kodem CN 7318 19 00, nie są wkrętami ani śrubami z łbami i nie można ich uznać za objęte definicją produktu objętego postępowaniem, jak wyjaśniono w motywach 148-155 rozporządzenia pierwotnego.
(14) W związku z tym Komisja stwierdziła, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.
(15) W odniesieniu do warunku określonego w art. 2 lit. b) rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie być powiązany z żadnym eksporterem lub producentem, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, Komisja ustaliła, że Londex nie jest powiązane z żadnym chińskim producentem eksportującym, który jest objęty środkami antydumpingowymi. Według Orbis udziałowiec Londex posiada udziały w kilku przedsiębiorstwach innych niż Londex, z których żadne nie ma siedziby w ChRL, a zatem nie podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.
(16) W odniesieniu do warunku określonego w art. 2 lit. c) rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca faktycznie miał dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stać się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu, w trakcie dochodzenia Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii od lipca 2020 r., czyli po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Wnioskodawca przedstawił dokumenty potwierdzające dotyczące wysyłek znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie od lipca 2020 r. do lipca 2022 r. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.
(17) Wnioskodawca spełnia zatem wszystkie trzy warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego, określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego, w związku z czym wniosek powinien zostać przyjęty. W rezultacie wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym w wysokości 39,6 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.
4. UJAWNIANIE USTALEŃ
(18) Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec przedsiębiorstwa Londex należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.
(19) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.
(20) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2159 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2159 w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191 |
Data aktu: | 17/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 19/10/2023 |