uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 określa środki w zakresie monitorowania handlu prekursorami narkotykowymi w Unii, natomiast rozporządzenie (WE) nr 111/2005 reguluje handel prekursorami narkotyków między Unią a państwami trzecimi. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.
(2) Decyzjami 65/4, 65/5 i 65/6 Komisji ds. Środków Odurzających Organizacji Narodów Zjednoczonych, podjętymi podczas sześćdziesiątej piątej sesji w dniach 14-18 marca 2022 r., substancje N-fenylopiperydyno-4-amina (4-AP), 4-anilinopiperydyno-1-karboksylan tert-butylu (1-boc-4-AP) i N-fenylo-N-(piperydyn-4-ylo)propanamid (norfentanyl) zostały dodane do tabeli I Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi sporządzonej w Wiedniu dnia 19 grudnia 1988 r. i zatwierdzonej decyzją Rady 90/611/EWG 3 (zwanej dalej "konwencją ONZ z 1988 r.").
(3) 4-AP jest zastępczą substancją chemiczną N-fenetylo-4-piperydonu (NPP) do syntezy 4-anilino-N fenetylopipery- dyny (ANPP), która z kolei jest bezpośrednim prekursorem do produkcji fentanylu i niektórych jego analogów.
(4) 1-boc-4-AP jest chemicznie chronioną pochodną 4-AP, którą można przekształcić w 4-AP, norfentanyl lub szereg analogów norfentanylu.
(5) Norfentanyl jest bezpośrednim prekursorem fentanylu i szeregu analogów fentanylu.
(6) NPP i ANPP są substancjami już sklasyfikowanymi w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005. Fentanyl i analogi fentanylu są bardzo silnymi środkami odurzającymi, zwykle 10 do 100 razy silniejszymi niż heroina. Ich wysoka siła działania wciąż powoduje wśród użytkowników śmierć z przedawkowania.
(7) Właściwe organy krajowe zaleciły konfiskowanie propanodionianu dietylu (fenyloacetylu) (DEPAPD) i 3-(2H-1,3-benzodioksol-5-ilo)-2-metylooksirano-2-karboksylanu etylu (glicydan etylu PMK).
(8) DEPAPD wykorzystuje się do produkcji 1-fenylo-2-propanonu (P-2-P), znanego również jako benzylometyloketon (BMK). BMK jest prekursorem amfetaminy i metamfetaminy, dwóch z najpowszechniejszych narkotyków nielegalnie produkowanych w Unii. Obie te substancje mają poważne konsekwencje dla zdrowia ludzkiego.
(9) Glicydan etylu PMK jest prekursorem 3,4-metylenodioksyfenylopropan-2-onu (PMK), który z kolei jest wykorzystywany do produkcji 3,4-metylenodioksymetamfetaminy (MDMA), powszechnie znanej jako "ekstazy".
(10) BMK, a także niektóre z jego innych preprekursorów, które są bardzo podobne do DEPAPD (takie jak alfa-fenyloace- tylooctan metylu (MAPA) lub alfa-fenyloacetoacetamid (APAA)), oraz PMK są substancjami już sklasyfikowanymi w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.
(11) Amfetamina, metamfetamina oraz MDMA należą do najpowszechniejszych narkotyków nielegalnie produkowanych w Unii. Mają one groźne skutki dla zdrowia ludzkiego i stwarzają poważne problemy społeczne i problemy w zakresie zdrowia publicznego w niektórych regionach Unii.
(12) Organizacje przestępcze opracowały substancje 4-AP, 1-boc-4-AP, norfentanyl, DEPAPD i glicydan etylu PMK, aby uniknąć ścisłej kontroli substancji sklasyfikowanych przewidzianej w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005. W związku z tym należy na poziomie Unii sklasyfikować również 4-AP, 1-boc-4-AP, norfentanyl, DEPAPD i glicydan etylu PMK, aby wzmocnić kontrolę nad tymi substancjami oraz ich monitorowanie.
(13) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu. Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania mają zastosowanie do kategorii 1.
(14) 4-AP, 1-boc-4-AP i norfentanyl należy sklasyfikować jako substancje kategorii 1, ponieważ mogą one być łatwo przekształcane i wykorzystywane do produkcji fentanylu i jego analogów i mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia społecznego i publicznego w Unii.
(15) DEPAPD i glicydan etylu PMK należy sklasyfikować jako substancje kategorii 1, ponieważ mogą one być łatwo przekształcane i wykorzystywane do produkcji metamfetaminy, amfetaminy i MDMA i mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia społecznego i publicznego w Unii.
(16) 4-AP, 1-boc-4-AP, norfentanyl, DEPAPD i glicydan etylu PMK nie mają znanych legalnych zastosowań, produkcji ani handlu, z wyjątkiem do celów badawczych. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz do kategorii 1 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 byłoby zatem adekwatnym działaniem zapobiegającym ich stosowaniu do nielegalnego wytwarzania środków odurzających, a równocześnie nie wiązałoby się ze znacznym dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.
(18) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1832 z dnia 12 października 2021 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej 4 zmieniono klasyfikację ANPP i NPP w Nomenklaturze scalonej. Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.
(19) Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 wspólnie wdrażają postanowienia konwencji ONZ z 1988 r. dotyczące prekursorów narkotyków. Ze względu na ścisły materialny związek między uprawnieniami zawartymi w tych rozporządzeniach należy przyjąć zmiany w drodze jednego aktu delegowanego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.27.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/196 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych |
Data aktu: | 25/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 20/02/2023 |