Decyzja 2024/1254 w sprawie zmiany dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE, 2009/33/WE i (UE) 2022/1999 oraz dyrektywy Rady 96/67/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości w dziedzinach transportu drogowego i lotnictwaTekst mający znaczenie dla EOG

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1254
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE, 2009/33/WE i (UE) 2022/1999 oraz dyrektywy Rady 96/67/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości w dziedzinach transportu drogowego i lotnictwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, art. 100 ust. 2 i art. 192 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie takich wymogów w celu zapewnienia, aby spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.

(2) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE 3 , 2009/33/WE 4  i (UE) 2022/1999 5  oraz dyrektywa Rady 96/67/WE 6  zawierają szereg wymogów sprawozdawczych w dziedzinie transportu drogowego i lotnictwa, które należy uprościć zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".

(3) Dyrektywa 2009/12/WE ma zastosowanie do wszystkich portów lotniczych położonych na terytorium, na którym stosuje się Traktat, otwartych dla ruchu handlowego i obsługujących rocznie ponad pięć milionów pasażerów oraz do portu lotniczego o największym ruchu pasażerskim w każdym państwie członkowskim. Dyrektywa ta nakłada na państwa członkowskie obowiązek publikowania oraz corocznego aktualizowania wykazu portów lotniczych na ich terytorium, do których ma ona zastosowanie. Ze względu na fakt, że informacje zawarte w tym wykazie są publicznie dostępne, a zainteresowane strony mogą je w łatwy sposób uzyskać od portów lotniczych, stowarzyszeń portów lotniczych i Eurostatu, oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, należy znieść ten obowiązek publikacji.

(4) W dyrektywie 2009/33/WE określono minimalne poziomy docelowe w zakresie zamówień na ekologicznie czyste pojazdy, wyrażone jako minimalny odsetek ekologicznie czystych pojazdów w łącznej liczbie pojazdów transportu drogowego objętych zamówieniami udzielonymi w dwóch okresach odniesienia. Pierwszy z tych okresów odniesienia trwa od dnia 2 sierpnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., a drugi od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.

(5) W dyrektywie 2009/33/WE nałożono na państwa członkowskie obowiązek przedkładania sprawozdań z wdrażania tej dyrektywy do dnia 18 kwietnia 2026 r., a następnie co trzy lata. Sprawozdania państw członkowskich mają zawierać informacje o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami w ramach dyrektywy 2009/33/WE. Ponadto w dyrektywie 2009/33/WE nałożono na Komisję obowiązek przedkładania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdań z wdrażania tej dyrektywy do dnia 18 kwietnia 2027 r., a następnie co trzy lata, w oparciu o sprawozdania przedkładane przez państwa członkowskie zgodnie z tą dyrektywą.

(6) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zracjonalizować harmonogram sprawozdawczości, należy zmniejszyć częstotliwość składania sprawozdań przez państwa członkowskie na podstawie dyrektywy 2009/33/WE, a także w pełni dostosować ją do pięcioletnich okresów odniesienia przewidzianych w tej dyrektywie. Mając na uwadze tę zmianę częstotliwości składania sprawozdań, nie jest już zasadne wymaganie, aby taki obowiązek sprawozdawczy towarzyszył sprawozdaniom, o których mowa w art. 83 ust. 3 akapit drugi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 7  oraz w art. 99 ust. 3 akapit drugi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE 8 , które przewidują składanie sprawozdań co trzy lata. Ponieważ sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady opierają się na sprawozdaniach krajowych państw członkowskich, należy również odpowiednio dostosować częstotliwość tych sprawozdań.

(7) W dyrektywie (UE) 2022/1999 nałożono na państwa członkowskie obowiązek przesyłania Komisji sprawozdania dotyczącego stosowania tej dyrektywy za każdy rok kalendarzowy. Biorąc pod uwagę ograniczone korzyści płynące ze składania sprawozdań co roku, a także w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz racjonalizacji harmonogramu sprawozdawczości, należy ograniczyć częstotliwość składania takich sprawozdań do dwóch lat kalendarzowych.

(8) Jeżeli chodzi o treść sprawozdań dotyczących jej stosowania, dyrektywa (UE) 2022/1999 nakłada na państwa członkowskie obowiązek uwzględnienia, jeżeli jest to możliwe, faktycznej lub szacunkowej objętości towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym w tonach transportowanych lub w tonokilometrach. Ze względu na fakultatywny charakter tego wymogu państwa członkowskie nie zbierają odpowiednich danych lub nie przekazują ich spójnie. Jednocześnie Eurostat dostarcza jasnych i spójnych danych dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, na których Komisja opiera się przy sporządzaniu trzyletniego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady. Ponieważ Komisja ma już dostęp do tych danych, należy usunąć obowiązek zgłaszania całkowitej objętości towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym w państwie członkowskim w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych.

(9) W dyrektywie (UE) 2022/1999 nałożono na Komisję także obowiązek przesyłania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, po raz pierwszy w 1999 r., a następnie co najmniej co trzy lata, sprawozdań dotyczących stosowania tej dyrektywy przez państwa członkowskie. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zracjonalizować harmonogram sprawozdawczości, należy wprowadzić wymóg przesyłania tych sprawozdań co cztery lata.

(10) Art. 1 ust. 4 dyrektywy 96/67/WE nakłada na Komisję obowiązek corocznego publikowania wykazu portów lotniczych objętych zakresem stosowania tej dyrektywy, a na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych potrzebnych do sporządzenia tego wykazu. Ze względu na fakt, że informacje te są publicznie dostępne, a zainteresowane strony mogą je w łatwy sposób uzyskać od portów lotniczych, stowarzyszeń portów lotniczych lub Eurostatu, oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, należy znieść ten obowiązek sprawozdawczości i publikacji.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 2009/12/WE, 2009/33/WE, (UE) 2022/1999 oraz 96/67/WE,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiana w dyrektywie 2009/12/WE

Uchyla się art. 1 ust. 3 dyrektywy 2009/12/WE.

Artykuł  2

Zmiany w dyrektywie 2009/33/WE

W art. 10 dyrektywy 2009/33/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do dnia 18 kwietnia 2026 r., a następnie co pięć lat, państwa członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie z wdrożenia niniejszej dyrektywy. Sprawozdania te zawierają informacje o działaniach podjętych w celu wdrożenia niniejszej dyrektywy, o przyszłych działaniach wdrożeniowych oraz wszelkie inne informacje, które dane państwo członkowskie uznaje za istotne. Sprawozdania te zawierają również informacje o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami, o których mowa w art. 3 ust. 1 niniejszej dyrektywy, na podstawie danych przekazanych przez Komisję zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu. Informacje te przedstawia się według kategorii zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2195/2002 * .

2)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Do dnia 18 kwietnia 2027 r., a następnie co pięć lat, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wdrażania niniejszej dyrektywy określające - na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 2 - środki podjęte w tym zakresie przez państwa członkowskie.".

Artykuł  3

Zmiany w dyrektywie (UE) 2022/1999

W dyrektywie (UE) 2022/1999 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Ostatnie sprawozdanie na podstawie akapitu pierwszego przedkłada się Komisji do dnia 31 grudnia 2024 r. i obejmuje ono okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Od dnia 1 stycznia 2024 r. sprawozdania za każdy rok kalendarzowy, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy, przedkłada się Komisji co dwa lata, nie później niż 12 miesięcy po zakończeniu drugiego roku, oraz zawierają one następujące informacje:

a) liczba przeprowadzonych kontroli

b) liczba pojazdów sprawdzonych w miejscu rejestracji (pojazdy zarejestrowane w kraju, w innych państwach członkowskich lub w państwach trzecich);

c) liczba stwierdzonych naruszeń według kategorii ryzyka, o których mowa w załączniku II;

d) rodzaj i liczba nałożonych kar.

Pierwsze sprawozdanie na podstawie akapitu pierwszego składa się do dnia 31 grudnia 2026 r.";

c)
w ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Począwszy od roku 2025, Komisja przesyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie co najmniej co cztery lata.";

2)
załącznik III zastępuje się tekstem określonym w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Zmiana w dyrektywie 96/67/WE

Uchyla się art. 1 ust. 4 dyrektywy 96/67/WE.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

Wzorcowy formularz standardowy sprawozdania, do przesłania Komisji, dotyczący naruszeń i kar

grafika

1 Dz.U. C, C/2024/1590 z 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1590/oj.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 kwietnia 2024 r.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych (Dz.U. L 70 z 14.3.2009, s. 11).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 5).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1999 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 274 z 24.10.2022, s. 1).
6 Dyrektywa Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz.U. L 272 z 25.10.1996, s. 36).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz. U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
* Rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) (Dz.U. L 340 z 16.12.2002, s. 1).";

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1254

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1254 w sprawie zmiany dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE, 2009/33/WE i (UE) 2022/1999 oraz dyrektywy Rady 96/67/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości w dziedzinach transportu drogowego i lotnictwaTekst mający znaczenie dla EOG
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 30/04/2024
Data wejścia w życie: 20/05/2024