Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1335
z dnia 17 maja 2024 r.
w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3227)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 4 lipca 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  - Wymagania dotyczące oceny zgodności w odniesieniu do podsystemu przytorowego - w którym ustanowiono obowiązek testowania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w celu sprawdzenia interoperacyjności rozwiązania sterującego. Wniosek ten został złożony w kontekście projektu dotyczącego systemu sterowania pociągiem, który zapewni infrastrukturę przytorową poziomu 1 europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) na trasie od Drogheda do Greystone i dalej do granicy Irlandii Północnej. Jest to pierwsza instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w irlandzkiej sieci.

(2) Projekt systemu sterowania pociągiem wdroży ETCS poziomu 1 jako nakładkę do istniejącego systemu sterowania. Będzie on działać równolegle z istniejącą klasą B, aby umożliwić elastyczne wykorzystanie zdolności sieci kolejowej Irlandii. System jest opracowywany zgodnie z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) - wzorzec 3 wydanie 2 dla ERTMS - zgodnie z zestawem specyfikacji nr 3 określonymi w tabeli A 2.3 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919, przepisami krajowymi określonymi przez Komisję ds. Regulacji Kolejnictwa (ang. Commission for Railway Regulation) oraz irlandzką normą kolejową IRS-305-A. Projekt ten będzie punktem wyjścia dla rozwoju ETCS w irlandzkiej sieci, a także krajowego wdrożenia urządzeń pokładowych.

(3) W międzyczasie rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Mając na względzie system przejściowy określony w tabeli B2 wiersz 1 w dodatku B do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, zasadniczo, wymóg dotyczący badań z wykorzystaniem dwóch systemów pokładowych od różnych dostawców określony w pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia (UE) 2016/919 odpowiada pkt 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(4) Koszt związany ze zleceniem wykonania testów innemu dostawcy ETCS przekraczałby 40 % wartości obecnego zamówienia na projektowanie i dostawę urządzeń przytorowych. Opóźnienie w certyfikacji infrastruktury przytoro- wej ETCS opóźniłoby oddanie nowej floty w ramach ETCS o co najmniej 10 miesięcy.

(5) Ponieważ w irlandzkiej sieci nie ma innego systemu ETCS, nie istnieje ryzyko wystąpienia problemów ze zgodnością. Irlandia potwierdziła, że jeśli udzielono by innemu dostawcy ETCS zamówienia na krajowe wdrożenie urządzeń pokładowych, testy zostaną przeprowadzone w przyszłości bez dodatkowych kosztów w celu zagwarantowania całkowitej zgodności systemów ETCS między różnymi dostawcami. Udzielenie tego zamówienia planowane jest na 2024 r.

(6) Jako rozwiązanie alternatywne dla przeprowadzenia testów operacyjnych z udziałem co najmniej dwóch certyfikowanych podsystemów pokładowych różnych dostawców Irish Rail zaproponowało przeprowadzenie testów operacyjnych z jedynym certyfikowanym podsystemem pokładowym dostępnym dla Irish Rail (tj. obecnego dostawcy) w ramach obecnego projektu "Drogheda to Greystone" oraz zapewniło, że istniejący dostawca ponosi odpowiedzialność umowną za modyfikacje infrastruktury przytorowej, jeżeli w ramach testu, który ma zostać zakończony przed końcem 2027 r., zostałby ujawniony problem braku interoperacyjności.

(7) Irlandia potwierdziła swoje zobowiązanie do tego, że w ramach przyszłych krajowych zamówień na wdrożenie ETCS (urządzenia pokładowe i przytorowe) do końca 2027 r. zostaną dopełnione następujące kwestie:

- Gdyby temu samemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, będzie on zobowiązany do ukończenia laboratoryjnych testów operacyjnych na innym stanowisku badawczym certyfikowanego dostawcy ETCS urządzeń pokładowych.

- Gdyby innemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, zgodnie z TSI przeprowadzone zostaną rzeczywiste testy operacyjne z wykorzystaniem certyfikowanego systemu innego dostawcy.

(8) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do projektu dotyczącego urządzeń przytorowych ETCS poziomu 1 - "Drogheda to Greystone". Należy zatem przyjąć wniosek Irlandii.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Irlandii o niestosowanie tymczasowo pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 zos- taje przyjęty. Władze irlandzkie będą informować Komisję o wprowadzaniu ERTMS w irlandzkiej sieci do dnia 31 grudnia każdego roku zgodnie z krajowym planem wdrażania ERTMS.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2027 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1335

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego
Data aktu: 17/05/2024
Data ogłoszenia: 21/05/2024