uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 2,
(1) Należy ustanowić roczną opłatę nadzorczą, aby w pełni pokryć niezbędne wydatki ponoszone przez wiodący organ nadzorczy i pozostałe Europejskie Urzędy Nadzoru podczas wykonywania zadań nadzorczych w kontekście rozporządzenia (UE) 2022/2554. Roczna opłata nadzorcza powinna również pokrywać szacunkowe koszty ponoszone przez właściwe organy, którym Europejskie Urzędy Nadzoru powierzają zadania.
(2) Zgodnie z zasadą jednoroczności i zasadą pełnego zwrotu kosztów roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane na podstawie oszacowanych przez EUN bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań nadzorczych. Roczne opłaty nadzorcze powinny być dostosowywane co roku, aby odzwierciedlały oszacowane koszty.
(3) Aby zapewnić sprawiedliwy podział opłat nadzorczych, który jednocześnie odzwierciedla faktyczny nakład pracy administracyjnej wykonanej w odniesieniu do każdego dostawcy objętego nadzorem, roczna opłata nadzorcza powinna być proporcjonalna do obrotu uzyskanego przez zewnętrznego dostawcę usług ICT w Unii z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz klientów z sektora usług finansowych.
(4) Aby zapewnić dokładność informacji finansowych niezbędnych do obliczenia właściwego obrotu, wszystkie dane liczbowe przekazywane przez zewnętrznych dostawców usług ICT powinny być zweryfikowane przez biegłego rewidenta. Biorąc pod uwagę, że informacje na temat właściwego obrotu są niezbędne, aby wiodący organ nadzorczy mógł ustalić wysokość opłaty nadzorczej pobieranej corocznie od każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT w celu pokrycia kosztów nadzoru, wiodący organ nadzorczy powinien uwzględnić światowe przychody zewnętrznego dostawcy usług ICT uzyskane niezależnie od rodzaju klientów, w przypadku gdy kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT nie zapewnia dostosowanych do potrzeb informacji na temat przychodów uzyskanych w Unii z tytułu świadczenia usług ICT na rzecz podmiotów finansowych.
(5) Na każdego kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT należy nałożyć minimalną roczną opłatę nadzorczą, bio- rąc pod uwagę fakt, że w odniesieniu do nadzoru nad wszystkimi kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT zastosowanie mają pewne stałe koszty administracyjne, niezależnie od kwoty uzyskanego obrotu.
(6) Aby pokryć konkretne koszty poniesione w pierwszym roku wyznaczenia kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT i nadzoru nad nimi, związane między innymi z procesem ich wyznaczenia i wyznaczeniem wiodącego organu nadzorczego, należy ustanowić stałą opłatę. Aby odzwierciedlić koszty poniesione w związku z nadzorem po wyznaczeniu kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT, opłatę tę należy dostosować do długości okresu w tym pierwszym roku, przez który to okres kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT pozostawał wyznaczony. Powinna ona zastąpić roczną opłatę nadzorczą za ten rok.
(7) W celu pokrycia dodatkowych kosztów związanych z wyznaczeniem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, którzy dobrowolnie wnoszą o wyznaczenie ich jako kluczowych zgodnie z art. 31 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2554, należy ustanowić dodatkową stałą opłatę. Aby zniechęcić do składania bezzasadnych wniosków, taka dodatkowa stała opłata nie powinna być zwracana, jeżeli zewnętrzny dostawca usług ICT wycofa swój wniosek w trakcie procesu rejestracji lub jeżeli wniosek zostanie odrzucony.
(8) Aby zapewnić terminowe uiszczanie opłat nadzorczych, opłaty te należy uiścić w terminie 30 dni od daty wystawienia noty debetowej przez wiodący organ nadzorczy. Aby uprościć przepływy opłat oraz zapewnić EUN środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT podlegających działaniom nadzorczym w dniu 1 stycznia tego roku lub, w przypadku kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT wyznaczonych w ciągu tego roku, najpóźniej do końca tego roku.
(9) Wszystkie pobierane opłaty powinny być ustalone na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1505 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1505 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu uiszczania tych opłat |
Data aktu: | 22/02/2024 |
Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 19/06/2024 |