Rozporządzenie wykonawcze 2024/1919 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/265 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płytek ceramicznych pochodzących z Indii i Turcji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1919
z dnia 12 lipca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/265 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płytek ceramicznych pochodzących z Indii i Turcji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/265 z dnia 9 lutego 2023 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płytek ceramicznych pochodzących między innymi z Turcji 2  ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje,

A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI

(1) 10 lutego 2023 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do

Unii płytek ceramicznych pochodzących między innymi z Turcji ("produkt objęty postępowaniem").

(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych ("pierwotne dochodzenie") wobec producentów eksportujących z między innymi Turcji, zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.

(3) Komisja nałożyła na przywóz płytek ceramicznych od objętych próbą producentów eksportujących z Turcji indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 4,8 % do 20,9 %. Tureccy współpracujący producenci eksportujący, którzy nie zostali włączeni do próby, zostali objęci stawką celną w wysokości 9,2 %, która jest średnią ważoną stawką celną dla ujętych w próbie tureckich producentów eksportujących, co do których stwierdzono, że stosują dumping. Nazwy tych współpracujących tureckich producentów eksportujących nieobjętych próbą są wymienione w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego. Na płytki ceramiczne pochodzące od przedsiębiorstw w Turcji, które nie współpracowały w dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 20,9 %.

(4) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu tureckiemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą, czyli średniej ważonej stawki cła w wysokości 9,2 %, jeżeli taki nowy producent eksportujący w Turcji dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że: (i) nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem (od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.); (ii) nie jest powiązany z producentem eksportującym, który dokonywał takiego wywozu; oraz (iii) dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem po okresie objętym dochodzeniem lub przyjął nieodwołalne zobowiązanie umowne do wywozu znacznej ilości tego produktu.

B. WNIOSEK

(5) Przedsiębiorstwo Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi ("wnioskodawca") twierdziło, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego, i przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła wynoszącej 9,2 %, obowiązującej wobec nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w Turcji.

(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT.

(7) Na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o udzielenie kilku wyjaśnień, które wnioskodawca przekazał.

C. ANALIZA WNIOSKU

(8) W odniesieniu do warunku dotyczącego NEPT, zgodnie z którym wnioskodawca nie jest powiązany z żadnymi eksporterami ani producentami, którzy dokonywali wywozu produktu objętego postępowaniem w trakcie pierwotnego dochodzenia, Komisja ustaliła powiązanie 3  między wnioskodawcą a NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . - współpracującym producentem eksportującym nieobjętym próbą w pierwotnym dochodzeniu.

(9) Pismem z 23 stycznia 2024 r. Komisja poinformowała wnioskodawcę, że biorąc pod uwagę powiązania rodzinne między udziałowcami i zarządem wnioskodawcy a NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș ., wnioskodawca i NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . zostali uznani do celów ochrony handlu za część tej samej grupy, ale Komisja oceni wniosek wnioskodawcy jako producenta eksportującego powiązanego ze współpracującym producentem eksportującym wymienionym w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego.

(10) Komisja zwróciła się o dalsze informacje i dowody potwierdzające, w szczególności w odniesieniu do momentu rozpoczęcia przez wnioskodawcę produkcji płytek ceramicznych i ich wywozu do Unii.

(11) Na podstawie odpowiedzi wnioskodawcy Komisja potwierdziła, że był on powiązany z NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, mimo że nie był jeszcze producentem płytek ceramicznych. Z tureckiego dziennika rejestru handlowego wynikało, że przedsiębiorstwo Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi powstało w 2005 r. W 2017 r. Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi rozpoczęło budowę nowej fabryki w celu produkcji płytek ceramicznych. Wystąpiły opóźnienia i fabryka, która początkowo miała być operacyjna w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, została otwarta dopiero w sierpniu 2022 r. Znajduje to potwierdzenie w zbadanych sprawozdaniach za lata obrachunkowe kończące się w 2021 r. i 2022 r. oraz w tureckim dzienniku rejestru handlowego, w którym poinformowano, że wnioskodawca otworzył fabrykę płytek ceramicznych w 2022 r. 4

(12) Ponieważ stawka celna mająca zastosowanie do podmiotu NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . opierało się na średniej stawce celnej mającej stosowanie do producentów eksportujących objętych próbą, włączenie Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi nie zmienia ustaleń Komisji w tym zakresie. Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi potwierdziło na żądanie Komisji, że jego wniosek dotyczył przywozu od dnia, w którym przedłożono wspomnianą w motywie 7 wstępną odpowiedź na pytania zawarte w kwestionariuszu. W związku z tym Komisja uważa za właściwe, aby cło antydumpingowe na wywóz dokonywany przez NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . miało zastosowanie do wywozu produktów Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi do Unii ze skutkiem od 27 listopada 2023 r.

(13) W związku z powyższym Komisja uznała za stosowne zmienić załącznik II do rozporządzenia pierwotnego poprzez dodanie Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi, jako powiązanego producenta eksportującego, do podmiotu NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . wymienionego pod dodatkowym kodem TARIC C912.

D. UJAWNIENIE USTALEŃ

(14) Wnioskodawca, przemysł Unii i inne zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano za stosowne zmienić załącznik II do rozporządzenia pierwotnego poprzez dodanie Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi, jako powiązanego producenta eksportującego, do podmiotu NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . wymienionego pod dodatkowym kodem TARIC C912.

(15) Dodatkowy kod TARIC C912, poprzednio przypisany NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș ., powinien mieć również zastosowanie do Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi ze skutkiem od 27 listopada 2023 r.

(16) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. W swoich uwagach Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi zwróciło się o oddzielny dodatkowy kod TARIC, ponieważ był niezależnym podmiotem prawnym. Wniosek ten został jednak odrzucony, ponieważ NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . oraz Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi są przedsiębiorstwami powiązanymi i w związku z tym powinny być objęte tym samym kodem.

(17) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/265 wprowadza się następujące zmiany:

"Turcja

NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș .

C912"

otrzymuje brzmienie:

"Turcja

NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș .

Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi

C912"

Artykuł  2

Dodatkowy kod TARIC C912, poprzednio przypisany NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș ., ma zastosowanie do NG Kutahya Seramik Porselen Turizm A.Ș . i Gural Porselen Turizm ve Vitrifiye Sanayi Anonim Ș irketi ze skutkiem od 27 listopada 2023 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 41 z 10.2.2023, s. 1.
3 Art. 127 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558) (kodeks celny UE) stanowi, że uznaje się, iż dwie osoby są powiązane, jeżeli spełniony jest jeden z następujących warunków: a) jedna jest urzędnikiem lub dyrektorem w firmie drugiej osoby; b) są one prawnie uznanymi wspólnikami w działalności gospodarczej; c) są one pracodawcą i pracobiorcą; d) osoba trzecia bezpośrednio lub pośrednio dysponuje prawami głosu lub udziałem w kapitale zakładowym wynoszącym co najmniej 5 % wszystkich praw głosu lub co najmniej 5 % kapitału zakładowego obu osób; e) jedna z osób bezpośrednio lub pośrednio kontroluje drugą; f) obie znajdują się pod bezpośrednią lub pośrednią kontrolą trzeciej osoby; g) wspólnie kontrolują, bezpośrednio lub pośrednio, osobę trzecią h) są członkami tej samej rodziny. Osoby powiązane w działalności gospodarczej w tym sensie, że jedna z nich jest wyłącznym agentem, wyłącznym dystrybutorem lub wyłącznym koncesjonariuszem drugiej, uznaje się za powiązane jedynie wówczas, gdy odpowiadają kryteriom określonym w poprzednim zdaniu.
4 Zostało to ponadto potwierdzone w komunikacie prasowym przez dostawcę odpowiedniej technologii produkcyjnej: https://www.sac- mi.com/fr-FR/ceramics/news/14943/Gural-Seramik-invests-with-SACMI-new-6-million-m2-year-production-facility-now-operational (ostatnie wyświetlenie 6 czerwca 2024 r.).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1919

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1919 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/265 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz płytek ceramicznych pochodzących z Indii i Turcji
Data aktu: 12/07/2024
Data ogłoszenia: 15/07/2024
Data wejścia w życie: 16/07/2024